سیاسی

کرونا اشراف دولت بر سایر نهادها را بیشتر کرده است

نماینده سابق مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: کرونا باعث شده دولت ابتکار عمل را همه زمینه‌ها در دست داشته باشد.

به گزارش صدای مشهد، جواد آرین‌منش ضمن اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا برتمام عرصه‌ها و جنبه‌های زندگی انسان‌ در سرتاسر جهان تاثیر گذاشته است، اظهار کرد : به عنوان مثال در عرصه اقتصادی اثراتی مانند ایجاد رکود اقتصادی، افزایش بیکاری، کاهش تولیدات و صادرات و منفی شدن اقتصاد کشورها، از جمله کشور ما را به دنبال داشته است .

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: همچنین در عرصه  اجتماعی  نیز از زمان شیوع این ویروس، ما شاهد افزایش اختلافات خانوادگی، بالا رفتن خشونت‌های اجتماعی، کاهش آمار ازدواج و افزایش طلاق و سایر مشکلات از این دست هستیم .

وی ادامه داد: در عرصه فرهنگی نیز شیوع کرونا توقف اکثر فعالیت‌های فرهنگی مانند نمایشگاه‌ها ، جشنواره‌ها، ‌ همایش‌ها، رکود تولیدات فرهنگی و هنری و مواردی این چنینی را به دنبال داشته است .

نماینده پیشین  مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کرونا بر سیاست اکثر کشورهای جهان اثراتی بسیار جدی به جای گذاشته است،  بیان کرد: به عنوان مثال اینکه محبوبیت ترامپ در آمریکا از حدود ۵۳ درصد به حدود ۳۶ درصد تنزل پیدا کرده است ، دقیقا از آثار سیاسی شیوع کرونا در این کشور است، طبیعتا در سیاست کشور ما نیز کرونا تاثیرگذار بوده است .  

کرونا باعث شد دولت ابتکار عمل را در همه حوزه‌ها در دست بگیرد

این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: به عنوان مثال تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا که ابتکار آن با دولت است و جلسات آن با حضور نمایندگانی از سایر قوای سه‌گانه تشکیل می‌شود، از تاثیرات سیاسی کرونا بر کشور ماست، در این ستاد ابتکار عمل با دولت است و تصمیمات این ستاد که عملا  تصمیمات دولت است، برای همه قوا و نهادها از جمله نهادهای دینی و نهادهای غیر دولتی، لازم الاجرا است و در واقع سایر قوا و نهادها تابع تصمیمات و سیاست‌های دولت هستند، این یکی از آثار کروناست، یعنی کرونا باعث شده دولت ابتکار عمل را همه زمینه‌ها در دست داشته باشد .

وی خاطرنشان کرد : حتی نهادهای مذهبی و دینی مانند اماکن متبرکه، مساجد، حوزه‌ها و هیئت‌ها که معمولا مستقل عمل می‌کردند و تابع سیاست‌ها و دستورالعمل‌های دولت نبودند، امروز بازگشایی و فعالیت آن‌ها تابع نظرات ستاد ملی مبارزه با کرونا و دولت است . یعنی کرونا اشراف دولت بر سایر نهادها را بیشتر کرده است.

آرین‌منش به پوشش ضعف‌ها و کم‌کاری‌های دولت و سایر نهادها به عنوان یکی دیگر از تاثیرات سیاسی کرونا اشاره کرد و افزود: معمولا با پررنگ‌تر کردن مسئله کرونا، سایر ضعف‌ و کم‌کاری‌های دولت پنهان می‌ماند و تاخیر در انجام اقدامات به گردن کرونا انداخته می‌شود، همان ‌طور که در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز جنگ دلیل تمام اتفاقات کشور عنوان می‌شد .

کاهش کشمکش‌های سیاسی یکی از اثرات مثبت کرونا است

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد ‌: همچنین کاهش کشمکش‌های سیاسی و افزایش انسجام ملی از آثار مثبت شیوع کرونا در کشور ما است . نزاع‌های سیاسی که در گذشته در عرصه اجتماع بیشتر مطرح بوده ، الان به دلیل گسترش شیوع کرونا و ضرورت مهار آن،  به حاشیه رانده شده‌اند، همچنین چون مردم متوجه شدند که بدون مشارکت، همدلی و انسجام در عرصه مبارزه با کرونا امکان شکست این ویروس وجود ندارد، به هم نزدیک‌تر شدند و همدلی بیشتری بین آن‌ها حاکم شده و منافع جمعی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، این همدلی و هماهنگی به وجود آمده می‌تواند در سایر عرصه‌های سیاسی و اجتماعی به عنوان یک مدل و الگو در کاهش بحران‌ها مورد توجه قرار گیرد .

وی با اشاره به این که کرونا باعث وقفه در فعالیت‌های سیاسی و  نوعی عقب ماندگی‌ در توسعه سیاسی شده است، تاکید کرد: اگر این مسئله در آینده جبران نشود قاعدتا می‌تواند آثار نامطلوبی از خود به جای بگذارد و در صورت استمرار یافتن کرونا، امکان دارد این آثار سوء سیاسی ناشی از این ویروس، بر فعالیت‌های حزبی و گروهی و به ویژه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تاثیرگذار باشد .

آرین‌منش ادامه داد: همان طور که کاهش محبوبیت ترامپ در آمریکا نیز به دلیل شیوع گسترده کرونا در این کشور و عدم توانایی دولت در مهار آن بوده است . بنابراین ممکن است کرونا باعث شود دولتی از صحنه سیاست کنار رود و دولت دیگری جای او را بگیرد که این از آثار بلندمدت کروناست که حداقل در چهار سال بعدی همراه کشورها خواهد بود، در کشور ما نیز کرونا ممکن است چنین آثار و پیامدهایی را به دنبال داشته باشد .

نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه در انتخابات آینده ایران، عملکرد دولت در تمام زمینه‌ها ملاک خواهد بود، اظهار کرد: دولت در عرصه اقتصادی عملکردی نامطلوب داشته است اما ممکن است توانایی دولت در مهار کرونا بتواند یک امتیاز مثبت برای جریان اصلاحات و اعتدال تلقی شود، بنابراین این متغیرها بر کاندیداهایی که جریان‌های سیاسی معرفی خواهند کرد موثر خواهد بود، همچنین اگر دولت در این زمینه ضعیف عمل کند، این موضوع برگه برنده‌ای برای جریان اصولگرا خواهد بود.

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: در تمام دنیا همواره احزاب نماینده‌ای را که به مجلس می‌فرستند یا رئیس جمهوری را که انتخاب می‌کنند، با پیشینه سیاسی‌شان در ارتباط است و عملکرد آن نماینده یا رئیس جمهور نیز بر تقویت و یا تضعیف حزب حمایت کننده‌اش تاثیر می‌گذارد، اما در کشور ما احزاب قدرت چندانی ندارند و خیلی به آن‌ها بها داده نمی‌شود و مردم نیز خیلی با احزاب ارتباط مناسبی برقرار نکردند.  

آرین‌منش گفت‌: لذا قاعدتا احزاب نقش زیادی در مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ندارند و حاکمیت بهای لازم را به احزاب سیاسی نداده است وگرنه در بحران‌هایی مانند کرونا احزاب می‌توانند به کمک حاکمیت بیایند و در افزایش مشارکت مردم نقش داشته باشند اما در کشور ما آن‌قدر احزاب سیاسی تضعیف شده اند که توانایی ایفای یک نقش فعال در بسیج کردن مردم را ندارند .

وی افزود : در صورت ایجاد شدن یک فضای باز سیاسی،  مناظره‌ها و گفت‌وگوها می‌توانند باعث افزایش مشارکت مردم در عرصه‌های سیاسی شوند، در حال حاضر عملکرد حاکمیت باعث ناامیدی مردم شده است و مردم چشم‌اندازی امیدوار کننده پیش روی خود نمی‌بینند که باعث شود به احزاب و گروه‌های سیاسی دل ببندند ./ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید