اسلایدراقتصادی

طرح نظارت بر کالا و خدمات ویژه رمضان در خراسان رضوی آغاز شد

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طرح نظارت بر عرضه کالا و خدمات پرمصرف و پرتقاضا در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان با همکاری اتاق اصناف، جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی امروز در این استان آغاز شد.

به گزارش صدای مشهد، امیررضا رجبی در نشست خبری با خبرنگاران اظهارکرد: دستورالعمل اجرایی طرح نظارت بر بازار کالا و خدمات ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان از مرکز به استانها ابلاغ شده است و از آنجا که مشهد مقدس یک مقصد زیارتی و گردشگری برای بیشتر ایرانیان است، دستگاه های اجرایی متولی نظارت بر بازار به عنوان خادمان زائران با حداکثر توان خود در این بخش خدمت خواهند کرد.

وی اظهار کرد: طرح نظارت بر بازار کالا و خدمات ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان در ۲ مرحله برگزار می شود که مرحله نخست از ابتدا تا ۱۵ اسفندماه با محوریت بهره گیری از رسانه ها و اطلاع رسانی به مردم و اصناف و ایجاد هماهنگی بین دستگاهی و حوزه های مرتبط با کالاها و خدمات است.

به گفته وی، مرحله دوم که از ۱۶ اسفندماه تا ۲۴ فروردین ماه ادامه دارد، نظارت به صورت عملیاتی با اولویت کالاهای پرفروش و خدمات پرتقاضا در این این ایام است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: نشست های هماهنگی با دستگاه های اجرایی در این ایام در قالب کمیته تامین و نظارت با حضور ۱۴ دستگاه اجرایی متولی و با مسئولیت اداره کل صنعت، معدن و تجارت ذیل ستاد خدمات سفر در خراسان رضوی برگزار می شود، کالاهای اولویت دار در حوزه نظارت شامل، نان، لبنیات، حبوبات، خشکبار، میوه ها، کیف و کفش، پوشاک، تایر خودرو، شیرینی و آجیل، برنج و گوشت، مواد شستشو، لوازم خانگی، روغن موتور و لوازم یدکی است.

وی بیان کرد: خدمات اولویت دار در حوزه نظارت را نیز شرکتهای مسافرتی و دفاتر فروش بلیت هوایی، زمینی و ریلی، حمل و نقل برون شهری، اماکن تفریحی و گردشگری، واحدهای اقامتی، میادین میوه و تره بار، قالی شویی و خشکشویی بر عهده دارند.

رجبی گفت: با بهره گیری از سامانه های «سیمبا»، جامع تجارت و جامع انبارها نیز که به بلوغ خود رسیده اند، می توان کار نظارت را بهتر و راحت تر انجام داد.

وی اظهار کرد: در ۱۱ ماهه امسال ۸۳ هزار بازرسی از سطح عرضه کالا و خدمات در خراسان رضوی انجام گرفته که منجر به تشکیل بیش از ۱۰ هزار پرونده به ارزش ۱۳ هزار میلیارد ریال شده است.
به گفته وی، از این تعداد ۱۰ هزار و ۵۰۰ بازرسی با ۶۱۲ مورد تشکیل پرونده به ارزش پنج هزار میلیارد ریال مربوط به قاچاق بوده است که از این حیث خراسان رضوی رتبه نخست را در تعداد بازرسی ها و رتبه دوم را در تعداد پرونده های کل کشور بدست آورده است.

گشایش نمایشگاه کالای بهاره در مشهد

رییس اتاق اصناف مشهد نیز در این نشست خبری گفت: در قالب طرح نظارت بر بازار کالا و خدمات ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان، نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره با محوریت اصناف اسفندماه جاری در ۱۲ هزار مترمربع فضا در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد دایر می شود که تاکنون هشت هزار و ۶۰۰ مترمربع آن به صنوف متقاضی واگذار شده است.

هادی مخملی افزود: همزمان با نمایشگاه بهاره، سه سکوی عرضه مستقیم کالاهای اساسی در مشهد ایجاد می شود که این سکوها در نبش ربیعی ۱۶، بین کوچه های شماره ۲۲ و ۲۴ خیابان پیروزی و نبش فلاحی ۲۴ این شهر مستقر خواهند شد.

وی بیان کرد: در روزهای پایانی سال ۷۵۰ واحد صنفی در سطح شهر مشهد، ۲۰ قلم کالای اساسی را با رویکرد حمایت از تولید کالای ایرانی با نرخ مصوب عرضه می کنند که مردم می توانند با بهره گیری از نرم افزار «نشان» این واحدها را روی نقشه شناسایی و به آنها مراجعه کنند.

تامین کالاهای اساسی برای نوروز و ماه رمضان

مدیر بازرسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست خبری گفت: امسال این نهاد اقدام به ۵۴ هزار مورد بازرسی از واحدهای تامین کالا کرده که منجر به تشکیل ۶ هزار و ۵۰۰ پرونده به ارزش ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال شده است.

ناصر شعربافیان افزود: مسئولیت نظارت بر تامین کالا از بنکدار تا انبار و سردخانه با محوریت کالاهای اساسی مانند گوشت مرغ و قرمز، تخم مرغ، نهاده ها و آرد و گندم، شکر و روغن خوراکی، انواع برنج و لبنیات، میوه و تره بار، خرما در طرح نظارت بازار کالا و خدمات ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان برعهده جهاد کشاورزی است.

وی بیان کرد: بر این اساس طبق مصوبات کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی، برای ایام نوروز و ماه رمضان خراسان رضوی سه هزار تن گوشت منجمد گوساله و گوسفندی، پنج هزار تن گوشت منجمد مرغ، سه هزار تن شکر صنف صنعت و خانوار، ۶ هزار تن برنج هندی و پاکستانی، ۸۰۰ تن سیب و پرتغال و همچنین خرما تامین می شود.

مدیر بازرسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: طبق تقسیم کار صورت گرفته، بازرسی و نظارت از سطح صنوف و خرده فروشی ها برعهده اتاق اصناف و نظارت بر حوزه های غیرصنفی برعهده اداره کل صنعت معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی استان در قالب قانون تعزیرات حکومتی و قانون حمایت از مصرف کنندگان است.

محکومیت ۱۹ هزار میلیارد ریالی متخلفان در خراسان رضوی

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز در این نشست خبری گفت: تعزیرات برای کمک به حوزه نظارت و اثرگذاری بیشتر، در گشتهای مشترک بازرسی با دستگاه های نظارتی دیگر همراه شده و بعضا به عنوان نماینده و مدعی العموم نیز نسبت به موضوع ورود پیدا کرده است.

مرتضی مدنی افزود: در این راستا در ۱۱ ماهه امسال در قالب گشتهای مشترک با دستگاه های نظارتی، ۵۵ هزار پرونده تعزیری با محکومیت بیش از ۱۹ هزار میلیارد ریال در خراسان رضوی تشکیل شده که میانگین رسیدگی به این پرونده ها کمتر از یک ماه بوده، برخی از بازرسی ها منجر به ۳۱۴ مورد پلمب واحد و ۲۸۵ مورد نصب پارچه مبنی بر متخلف بودن واحد بر روی آن شده است.

وی بیان کرد: امسال ماموران تعزیرات به طور مستقل نسبت به بازرسی از سطح عرضه کنندگان کالا و خدمات در خراسان رضوی اقدام کرده اند که در این راستا ۱۲ هزار مورد بازرسی انجام و بیش از چهار هزار پرونده تشکیل شده است.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: برنامه عملیاتی تعزیرات برای طرح نظارت بر بازار کالا و خدمات ویژه ماه رمضان و نوروز از ۱۶ اسفندماه آغاز می شود و علاوه بر حضور در گشتهای مشترک روزانه، رئیس شعبه تعزیرات در پایگاه های ثابت بازرسی در اطراف حرم مطهر نیز حضور می یابد تا پرونده های تخلف با سرعت و حتی خارج از نوبت بررسی شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید