اسلایدراقتصادی

عوامل موثر بر بازار ارز کدامند؟

تحلیلگران معتقدند دو عامل نقدینگی و انتظارات مهم‌ترین عوامل موثر بر بازار ارز هستند.

به گزارش صدای مشهد، وقتی صحبت‌ها و تحلیل‌های صاحبنظران اقتصادی و تحلیلگران بازار ارز را مورد ارزیابی قرار می‌گیرد دو عامل مشترک موثر در بازار ارز مورد توجه قرار می‌گیرد، نقدینگی و انتظارات دو پارامتر اصلی موثر بر بازار ارز هستند که بار‌ها توسط تصمیم‌گیران اقتصادی به عنوا‌ن عامل تعیین‌کننده در بازار ارز مطرح شده‌اند.

سرعت رشد نقدینگی کاهش پیدا کرده است و در نقطه مقابل هزینه تامین نقدینگی افزایش یافته است، در سایه سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی هزینه تامین نقدینگی رشد کرده است، به طوری که هزینه تامین نقدینگی در بازار بین بانکی و بازار قاعده‌مند در سقف خود قرار گرفته است.

این مسئله نشان‌دهنده افزایش شدید تقاضای نقدینگی بانک‌هاست که در صورتی که تامین شود می‌تواند موجب نوسانات بیشتر و‌ملموس‌تر در بازار ارز شود.

نفت به کمک دلار می‌آید؟

وزیر اقتصاد چندی پیش اعلام کرد که افزایش درآمد‌های نفتی به کنترل بازار ارز کمک کرده است.

جروم پاول رییس فدرال رزرو آمریکا روز قبل اعلام کرده که نرخ بهره زمانی کاهش خواهد یافت که تورم به سطوح مطمئن اقتصادی رسیده باشد و احتمالا این اتفاق در پایان سال جاری رقم خواهد خورد، چون این اظهار نظر با انتظار معامله‌گران همسو بود موجب تقویت قیمت طلا و نفت شد.

در سال جاری تعداد زیادی انتخابات در جهان برگزار خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود زمینه اعمال سیاست‌های انبساطی را فراهم کند. این سیاست مالی در جهان می‌تواند به رشد بیشتر نفت و درآمد‌های نفتی دامن بزند که بر کنترل بازار ارز موثر خواهد بود.

ترامپ به ریاست جمهوری نزدیک‌تر شد

عقب ماندگی سنگین نیکی هیلی از ترامپ باعث شد تا او از مبارزات انتخاباتی کنار بکشد. ترامپ در دوران ریاست جمهوری پیشین خود تحریم‌های تزار را علیه روسیه اعلام کرد و فروش اوراق فرضه دلاری در ونزویلا متوقف شد که در نهایت رشد تورم در این کشور‌ها را به دنبال داشت.

حال احتمال بازگشت مجدد او به کارزار انتخابات با توجه به سابقه او بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده‌است. با این حال برخی تحلیلگران معتقد هستند، چون ترامپ مانند بایدن توانایی ایجاد اجماع علیه ایران را ندارد حضور او در ریاست‌جمهوری در بلندمدت به نفع دلار خواهد بود.

حباب سکه و‌ درهم کاهش یافت

اونس جهانی طلا پس از سخنان جروم پاول تقویت شد و همین مسأله مانع از اصلاح قابل توجه در بازار سکه شد. ولی حباب سکه تحت تاثیر رشد اونس جهانی طلا کاهش یافت و در کانال ۱۵ درصد قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد عرضه سکه حباب‌ها در بازار را کاهش داده است.

حباب در هم در کانال منفی ۴۰۰ تومان قرار گرفته است. این روز‌ها غالبا حباب درهم‌منفی است این اتفاق می‌تواند خبر خبرگزاری تسنیم مبنی بر تاثیر عرضه درهم در بازار نیما برای کنترل بازار ارز را تایید کند.

ارزش معاملات خرد کاهش یافت

روز قبل بازار سرمایه منفی شد و ارزش معاملات خرد در پایان بازار کاهش یافت. در پایان سال غالبا تقاضای نقدینگی از بازار سرمایه رشد می‌کند، ولی با این حال بازار در روز‌های قبل ارزش معاملات خرد مناسبی را ثبت کرده است که برای ادامه رشد بازار باید بهبود ارزش معاملات خرد ادامه پیدا کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید