اسلایدراقتصادی

هنوز میزان خسارات وارده به اصناف مشخص نشده است

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: اکنون با گذشت دو ماه نمی‌توان به طور دقیق گفت که میزان خسارت در حوزه اصناف به چه مقدار است.

به گزارش صدای مشهد، محمود بنانژاد در نشست خبری با موضوع تامین کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان در خصوص قیمت‌گذاری برخی از مواد غذایی مصرفی در این ماه اظهار کرد: قیمت‌گذاری با کمک دوستان در کمیته نرخ‌گذاری از معاونت بازرسی و نظارت و انجمن حمایت و اتحادیه مربوطه انجام شد و زولبیا و بامیه در سه رنج درجه دو، درجه یک و ممتاز به ترتیب ۱۶ هزار تومان، ۲۲ هزار تومان و ۲۵ هزار تومان قیمت‌گذاری و اعلام شد.

وی ادامه داد: حلیم درجه یک با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، درجه دو با قیمت ۱۶ هزار تومان و درجه سه نیز با ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود و شله درجه یک با قیمت ۲۱ هزار تومان، درجه دو با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و درجه سه نیز با قیمت ۱۷ هزار تومان تعیین قیمت شده است.

رییس اتاق اصناف مشهد تصریح کرد: از ابتدای اسفند که خبر شیوع کرونا در کشور منتشر شد ما ایام منتهی به پایان سال و عید نوروز، ایام رجب و شعبان را داشتیم و با توجه به اینکه هر ساله اصناف و کسبه برای این ایام برنامه‌ریزی می‌کنند، آسیب جدی در این حوزه دیدند.

بنانژاد در خصوص آسیب‌های وارده به اصناف به دلیل کاهش فروش بیان کرد: به دلیل اینکه فروش‌ به شدت کاهش پیدا کرده بود، تراکم جنس در فروشگاه‌ها و مغازه ها اتفاق افتاده بود و در خیلی از موارد از مد و رده خارج شدن کالاها به ویژه در حوزه پوشاک و کفش می‌تواند آسیب‌های جدی ایجاد کند.

وی عنوان کرد: هیات دولت نیز مصوباتی را در بحث جبران خسارات داشت که ابتدا برای ۱۰ رسته شغلی درنظر گرفته شده بود که بعد به ۱۳ رسته و صنف افزایش پیدا کرد گرچه به نظر ما خیلی بیشتر از این مقدار است.

رییس اتاق اصناف مشهد در مورد ارتباط اصناف و تاثیرپذیری آن‌ها از یکدیگر گفت: اصناف به صورت زنجیروار به یکدیگر مرتبط هستند به این صورت که اگر هتل‌ها مسافرانی دارند به تبع آن سوغات، پوشاک و کالاهای دیگر خریداری می‌شود و حمل و نقل درون‌شهری نیز فعالیت خواهد داشت و بدین صورت وقتی یک بخش و صنف می‌خوابد دومینو وار باقی بخش‌ها نیز می‌خوابد.

بنانژاد در خصوص خسارات وارده به حوزه اصناف خاطر نشان کرد: اکنون با گذشت دو ماه نمی‌توان به طور دقیق گفت که میزان خسارت در حوزه اصناف به چه مقدار است، ارقامی که فعلا اعلام می‌شوند پیش‌بینی و حدس هستند. ما در سامانه اتاق اصناف ایران و با همکاری اتاق بازرگانی ایران و اتاق تعاون زیر پرتالی تهیه شد تا افراد به صورت خوداظهاری میزان خسارت خود را بنابر تعداد کارگران و تنوع کاری که انجام می‌دهند، اعلام کنند و این آمار در حال جمع‌آوری است.

وی بیان کرد: در حالت عادی اظهارنامه‌های مالیاتی از ابتدا تا پایان خرداد ماه اشخاص حقیقی که عمدتا اصناف هستند، باید ارائه کنند که برای این مساله تا پایان تیر ماه فرصت در نظر گرفته شد البته درخواست ما خیلی بیشتر از این بود.

رییس اتاق اصناف مشهد  درخصوص همکاری واحدهای صنفی برای اجرای تعطیل‌ها اعلام کرد: ما نزدیک به ۱۴۰ هزار واحد صنفی داریم، پیش‌بینی من این بود که اگر بخواهیم این واحدها را تعطیل کنیم شاید ۱۰ درصد واحدها را پلمپ کنیم اما در تمام این مدت ۱۰۰۰ مورد پلمپ داشتیم و بیشتر از ۲۵ هزار تذکر و مراجعه داشتیم و این نشان می‌دهد که در این ایام سخت با یک اعلام برای تعطیلی به منظور قطع زنجیره کرونا، واحدهای صنفی همکاری کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید