فرهنگی

«هدف» سامانه ای برای تعامل و مشارکت دانشگاهیان | جشنواره «حرکت» جزء رویدادهای نخبگانی شد

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در حاشیه رویداد ملی پویش و در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان در دانشگاه فردوسی مشهد به سوالات آنها پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار صدای مشهد، محمدمهدی ذوالفقارزاده در حاشیه رویداد ملی پویش و در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: انجمن علمی دانشجویی فعالیت های خودش را خودجوش، داوطلبان و موثر در فضای دانشگاهی و جامعه علمی و حتی عمومی بروز می‌دهد.

وی ادامه داد: این تلاش ها می طلبید ارزش بیشتری برای آن قائل باشیم و بتوانیم بیشتر قدردان باشیم، البته ممکن است به لحاظ مالی قابل ارزش گذاری نباشد ویا اصلا معنادار نباشد، چراکه یک فعالیتی است که با انگیزه درونی و خلوص انجام می شود و عمده دانشجویان درگیر آن هستند، لذا باید این قدردانی به گونه ای دیگر در نظر گرفته شود.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: حداقل ۱۴ دوره جشنواره “حرکت” برای انجمن های علمی برگزار شد، این ظرفیت را یک رویداد نخبگانی دارد، بنابراین تلاش کردیم جشنواره حرکت را هم جزء رویدادهای نخبگانی قرار دهیم، با تعاملی‌ که با بنیاد نخبگان داشتیم و در بنیاد از این موضوع استقبال شد.

ذوالفقارزاده عنوان کرد: اینکه جشنواره حرکت جزء رویدادهای نخبگانی شود هنوز تصمیمش نهایی نشده، اما من از آقای باقری مقدم اجازه گرفتم خبر موافقت شورای نخبگان با جشنواره حرکت را از همین دوره چهاردهم به عنوان یک رویداد نخبگانی که ذیل بنیاد ملی نخبگان قرار گیرد را به شما بدهم.

وی افزود: البته این طرح در مرحله امضای هیات امنا است، بعد از امضا نحوه امتیازبندی آن مشخص می شود. اما اینکه این جشنواره جزء رویدادهای نخبگانی بماند به تلاش دانشجویان و انجمن های علمی بر می گردد و مطمئنا با توجه به کارها و انگیزه‌هایی که می بینیم، انجمن های علمی می توانند خیلی بهتر از این، عرصه را در بنیاد نخبگان پیش ببرند.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه سامانه ای با عنوان سامانه «هدف» در دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی راه اندازی شده گفت: دوره ای که بنشینیم پشت درهای بسته و برای جمعی تصمیم بگیریم گذشته است. در این دوره طرح های غیر مشارکتی جواب نمی‌دهد، امروز حکمرانی مشارکتی و تعاملی نیاز خودش را بیش از گذشته نشان می دهد.

ذوالفقارزاده بیان کرد: در حوزه فرهنگی اجتماعی این ضرورت، یعنی با هم تصمیم گرفتن و هم آفرینی با هم طراحی کردن، همه‌ی اینها دارد روز به روز به عنوان یک الزام خودش را نشان می‌دهد، دیگر این موضوع یک اختیار نیست بلکه حکمرانی مشارکتی و تعاملی باید رویکرد اصلی و حاکم باشد و در تمام سیاست گذاری ها و برنامه‌ریزی ها لحاظ شود‌؛ بخصوص در حوزه فرهنگی اجتماعی، چون در آنجا تعامل و رو در رو شدن و گفتگو و تضارب خیلی بیشترخودش را نشان می‌دهد‌.

وی افزود: این ضرورت یک الزام علمی و یک الزام عملی داشت، باعث شد بفهمیم برای اینکه بتوانیم این موضوع را در اداره خودمان نهادینه کنیم ابزار لازم داریم، بهترین ابزاری که امروز سراغ داریم، چابک‌ترینش استفاده از فضای مجازی است. همه اینها باعث شده ما سامانه ای برای همیاری همدیگر طراحی کنیم.

سامانه «هدف» مخفف شده همیاری دانشگاهیان در فرهنگ است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: با این رویکرد، سامانه «هدف» که مخفف شده همیاری دانشگاهیان در فرهنگ است ایجاد شد. هدف ما از این سایت این است که سراغ دانشجویان، اساتید، دانشگاهیان، معاونین و کارشناسان برویم تا هر طرح و ایده و حرف و بحثی در حوزه دانشگاه دارند به وسیله این سایت برای ما ارسال کنند. در کنار این سایت یک دبیرخانه ی قوی در کنار معاونت طراحی کردیم که دبیرخانه مدام این سامانه را رصد کند و در اختیار معاونت ما قرار دهد تا به عرصه عمل و اجرا برسانیم.

ذوالفقارزاده گفت: این سامانه برای جامعه دانشگاهی است و هدف ما این بوده که با هم تصمیم بگیریم. خیلی راحت می توان برای انجمن‌های علمی تصمیم گرفت و آیین نامه ابلاغ کرد و لحاظ کرد، اما این سامانه ایجاد شد تا نظر و عقاید همه را در نظر بگیریم؛ البته این کار، کار سختی است اما سیاستگذاری همین است، که ما بتوانیم سیاستگذاری مبتنی بر حداکثر نظرات انجام دهیم، البته هیچ سیاستی نیست که جنبه منفی نداشته باشد، بالاخره یه جنبه های منفی و تبعات منفی خواسته یا ناخواسته، کوتاه مدت و بلند مدت و پیش بینی نشده وجود دارد، اما آن سیاست و خط مشی بهتر است که اینها را به حداقل برساند. یا چرخه اصلاح را در خودش پیش بینی کرده باشد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید