اجتماعیاسلایدر

«نشان مشهد» فرصتی برای تقویت حس تعلق خاطر شهری

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: با اهدای «نشان مشهد» به دنبال حفظ ظرفیت‌های نخبگانی شهرمان هستیم و از سوی دیگر حس تعلق خاطر به شهر را باید در بین بدنه مردم افزایش دهیم.

به گزارش صدای مشهد، مهدی ناصحی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در برنامه تلویزیونی «اشاره» با بیان اینکه نامگذاری یک روز در تقویم به نام شهرها، به منظور احیاء هویت و تقویت احساس تعلق به شهر، به ویژه برای نسل جوان است، اظهارکرد: نامگذاری روز ملی مشهد سبقه‌ای ۱۷ ساله دارد و نظرات و استدلال‌های گوناگون و نگاه‌های تاریخی و ادبی و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پیرامون این موضوع مطرح بوده است.

وی با بیان اینکه بحث‌های کارشناسی عمیقی طی سنوات مختلف شکل گرفته بود و گره لاینحلی را برای انتخاب روز ملی مشهد پیش رو داشتیم، گفت: از سوی دیگر، مدیران عالی کشور و سران نظام هم حساسیت خاصی روی مشهد دارند و تصمیم‌گیری در این خصوص صرفاً معطوف به مشهد مقدس نبود.

ناصحی افزود: جمع‌بندی بر این شد که نقطه عطف روز ملی مشهد، می‌تواند انقلاب اسلامی باشد؛ در دهم‌دیماه سال ۵۷ شاهد حضور مسئولانه مردم مشهد در عرصه مبارزات انقلابی بودیم که نقطه تاریخی در مسیر انقلاب اسلامی ایجاد کرد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: سرانجام با تصویب شورای فرهنگی عمومی استان خراسان رضوی، ۱۰ دی‌ماه “روز ملی مشهد” خواهد بود که امیدواریم فرآیند ملی آن هم از سوی نهادهای متولی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی شود.
ناصحی گفت: انتخاب دهم‌ دی‌ماه، به عنوان روز ملّی مشهدمقدس، انتخابی نمادین است و همه نسبت به سرنوشت مشهد در سطح کشور حساس هستند؛ علاوه بر این، مصوبه برگزاری “رویداد مشهد” را هم داریم که پس از ولادت امام‌رضا(ع) تا عید سعید فطر برگزار می‌شود که گام ارزشمندی برای تقویت هویت مشهد مقدس است.

وی با بیان اینکه همه ارکان استان خراسان رضوی پای کار روز ملی مشهد و رویداد مشهد هستند تا این مناسبت پشتوانه اجتماعی بیشتری پیدا کند و قطعا اتفاقات خوبی در پیش داریم، افزود: عموم مردم هم باید نسبت به این مسأله ورود داشته باشند و فعالانه مشارکت کنند.

ناصحی خاطرنشان کرد: شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره، مجدانه بین‌المللی‌سازی مشهد مقدس را دنبال می‌کند و برهمین اساس، طی دو سال اخیر، این شهر به محل تردد اندیشمندان و چهره‌های شاخص از نقاط مختلف دنیا تبدیل شده است.

وی گفت: درصدد هستیم که نگاه واقعی و مثبتی از شهرمان را به دنیا مخابره کنیم و ظرفیت‌های مشهدمقدس را در سطح بین‌المللی نشان دهیم.

ناصحی با بیان اینکه یکی از اقدامات دیگر تعریف شده در این راستا، «زیست‌بوم رسانه» است که آن را جزو اولویت‌های مدیریت شهری قرار داده‌ایم، افزود: به واسطه این زیست‌بوم، به فیلم‌نامه، رُمان، تولیدات رسانه‌‌ای و غیره هستیم تا با ساماندهی این موضوع بتوانیم مشهد را به قطب تولیداتی از این دست، تبدیل کنیم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس اظهارکرد: باور داریم که مشارکت در کارهای فاخر هنری مسئولیت ماست و در همین راستا، نشست‌های مختلفی را برگزار کرده‌ایم؛ فیلم‌های ارزنده‌ای برای مفاخر شهر پیش‌بینی شده و در بودجه امسال و سال آینده هم مورد توجه شورای شهر قرار گرفته و می‌گیرد.

ناصحی گفت: در راستای ایجاد حساسیت اجتماعی و مشارکت مردمی برای روز مشهد، در هماهنگی با دستگاه‌های مختلف، خدمات‌رسانی سینماها، سالن‌های نمایش، موزه‌ها و غیره با تخفیف ویژه بود.

وی با بیان اینکه ویژه این مناسبت، به دنبال برگزاری نشست‌های علمی و تقویت تعاملات مختلف با دستگاه‌های ذی‌ربط هستیم، افزود: هر موضوعی که‌ وحدت نظری و عملی بین مردم و شهر مشهد را به‌همراه داشته باشد، مورد استقبال ماست؛ برهمین اساس، در حوزه ورزش قهرمانی هم خبرهای خوبی در راه است.

ناصحی تصریح کرد: نقش‌آفرینی شورای شهر و شهرداری، صرفاً تسهلیگری است؛ نمونه‌اش را در مناسبت‌های مذهبی هم شاهد هستید که پشتیبانی و حمایت می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از وظایف مهم مدیریت شهری، شناسایی مفاخر شهر امام‌رضا(ع) و معرفی آنها به نسل جوان و الگوسازی است، گفت: برهمین اساس، یکی از برنامه‌های محوری تعریف شده برای روز ملی مشهد، اهدای «نشان مشهد» است.

ناصحی افزود: امروز، دوشنبه، یازدهم دی‌ماه، در مراسمی به ۸ نفر از چهره‌هایی که کار فاخری برای مشهد مقدس انجام داده‌اند، این نشان‌ها اهدا می‌شود؛ آیین‌نامه مربوطه نیز توسط ۸ کارگروه تهیه و تصویب شده که شاهد برگزاری و اهدای اولین دوره آن خواهیم بود.

ناصحی اظهارکرد: علاوه بر نشان مشهد، به تعدادی از افراد نیز دیپلم افتخار تقدیم خواهد شد؛ در این فرآیند، شخصیت‌های حقیقی مدنظر مدیریت شهری هستند و هرسال به ۸ نفر این نشان تقدیم می‌شود.

وی با بیان اینکه به دنبال حفظ ظرفیت‌های نخبگانی شهرمان هستیم و از سوی دیگر حس تعلق خاطر به شهر را در بین بدنه مردم باید افزایش دهیم، گفت: برنامه‌ریزی درخصوص نشان مشهد به نحوی است که با تغییرات سیاسی و مدیریتی دچار چالش نشود و تاکید ما، مردمی بودن آن است تا تداومش توسعه یابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید