اقتصادی

نباید انتظار کاهش قیمت از بازار موبایل داشته باشیم

رئیس اتحادیه موبایل فروشان مشهد گفت: از ۲۰ اردیبهشت‌ماه که حدود ۳۰ درصد ثبت سفارش انجام شد و بانک مرکزی شروع به تخصیص ارز به این صنف کرد، حباب این ۳۰ درصد افزایش قیمت کاذب ترکید، اما ما همه روزه شاهد افزایش نرخ ارز هستیم و نباید انتظار کاهش قیمت را از بازار موبایل داشته باشیم.

به گزارش صدای مشهد، افشین اکبری حداد، در خصوص علل افزایش کاذب قیمت موبایل، اظهار کرد: تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت‌ماه، به ‌دلیل اینکه هیچ تخصیص ارزی به بازار موبایل داده‌ نشد و از طرفی به ‌دلیل نیاز به نرم‌افزارشاد، تقاضای فراوانی برای خرید وجود داشت، قیمت موبایل در بازار بیشتر از قیمت آن به دلارشده ‌بود و با حدود ۳۰درصد افزایش قیمت مواجه ‌بودیم.

وی در خصوص مقایسه میزان واردات نسبت به سال گذشته، گفت: مصرف ماهانه موبایل کشور، حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار عدد است. در بهمن‌ماه گذشته، حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه موبایل، یعنی بیش ‌از میزان تقاضای پیش‌بینی‌شده درکشور، گوشی وارد شد.

اکبری حداد افزود: با شرایط فعلی در ۲، ۳ ماه گذشته، نهایتا یک میلیون دستگاه وارد کشور شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نداشته، بلکه با کاهش ۵۰ درصدی نیز مواجه بودیم.

رئیس اتحادیه موبایل فروشان مشهد با اشاره به عدم دپو و احتکار در این صنف، عنوان کرد: خوشبختانه در بازار موبایل، دلالی و سفته‌بازی وجود ندارد. شرکت‌هایی که خود واردکننده هستند، معمولا کالای خود را به کمترین قیمت می‌فروشند، زیرا توسط سیستم‌های دولتی بررسی می‌شوند.

همچنین در این بازار هرگز نمی‌توان کالا را احتکار کرد، به این دلیل که همه روزه مدل‌های جدیدتری به بازار عرضه می‌شود.

وی در خصوص شکایات مربوط به سایت‌ها، تصریح کرد: شکایت‌هایی که مربوط به سایت‌ها بوده و به اتحادیه داده می‌شود، بیشتر مربوط به سایت‌هایی است که کالای دست دوم فروخته‌ و خریدار به فروشنده ارجاع داده شده و کلاهبرداری‌های فراوانی از جمله فروش گوشی قاچاق، فروش گوشی تقلبی، فروش گوشی سرقتی و… انجام می‌شود.

اکبری حداد ادامه داد: اتحادیه نمی‌تواند در این زمینه کاری برای افراد انجام دهد، زیرا این معامله توسط یک واحد صنفی معتبر تحت نظارت اتحادیه انجام نشده‌ و نیاز است حتی در صورت خرید از این‌گونه سایت‌ها، یک واحد صنفی معتبر اصالت و قیمت گوشی را بررسی کند.

در چنین سایت‌هایی مانند سایت دیوار، گوشی که حتی قیمت آن به یک میلیون تومان نمی‌رسد، دو میلیون تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه موبایل فروشان مشهد در خصوص آسیب‌های وارده ناشی از ویروس کرونا به این صنف، بیان کرد: گوشی تلفن‌ همراه، کالایی بوده که همه را درگیر خود کرده‌ است.

یکی ازمشکلات ما پس از روزهای تعطیلی این صنف و بازگشایی مجدد، ازدحام فراوان مردم به واحدهای صنفی بود که اتحادیه را نگران کرد. خوشبختانه این صنف با مشکل زیادی مواجه نبوده‌ و حتی مدتی که تعطیل بودیم نیز پس از بازگشایی مجدد، جبران شده ‌است.

وی اضافه کرد: در این صنف نیز آماری در خصوص واحدهایی که تعدیل نیرو و یا پروانه خود را ابطال کرده و تغییر کاربری داده‌اند، وجود دارد، اما این تعداد کم و حدود ۵ درصد است که مربوط به کسبه‌ای می‌شود که ضعیف بوده و روی بازار شب عید برنامه‌ریزی کرده‌ بودند، اما با تعطیلی واحدها، نتوانستند تحمل کنند./ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید