اسلایدرسیاسی

مدیر پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی پاسخ داد؛ از هجمه‌ها وشبهات تا تقطیع و تحریف

به بهانه هجمه های اخیر برخی فعالان رسانه‌ای متنسب به عدالت‌خواهی و موج سواری رسانه های معاند یکی از مدیران رسانه ای منسوب به دفتر امام جمعه در گفتگویی رسانه ای به ابعاد حملات رسانه ای علیه آیت الله علم الهدی و اقدامات رسانه ای دفتر ایشان پرداخته است.

مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی گفت: ثبات اقتصادی و تامین معیشت مردم محور سخنان امام جمعه مشهد در دیدارهای رسمی وی با مقامات استانی و کشوری و خطبه‌های نماز جمعه طی ماههای اخیر بوده است.

به گزارش صدای مشهد، دکتر علی رنجبران روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای تیرماه تاکنون، امام جمعه مشهد در هشت دیدار رسمی با مقامات استانی و کشوری و دو خطبه نماز جمعه، به‌ صراحت از ضرورت تأمین ثبات و امنیت معیشت مردم سخن گفته و به دستگاه‌های مختلف اجرایی تذکر داده که برای حل مشکلات اقتصادی ملت تلاش کنند.
وی ادامه داد: حتی جلسات دیدار آیت‌الله علم‌الهدی با رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مدیران قضایی استان، رییس پلیس راهور کشور و ستاد بزرگداشت غدیر طی هفته های اخیر نیز به محفلی برای مطالبه‌گری تبدیل شده است و وی در گردهمایی ائمه جمعه شرق کشور، نسبت به این موضوع که «امامت جمعه، توفیق خدمت به مردم برای پیگیری مطالبات آنها است» تاکید داشته است.
مدیر تیم رسانه ای آیت الله علم الهدی گفت: در ماه‌های قبل نیز چنین کارنامه قابل‌توجهی از بیانات آیت‌الله علم‌الهدی وجود دارد اما با این تفاسیر، همچنان برخی افراد و متأسفانه حتی چهره‌های رسانه‌ای دم از عدم پیگیری مطالبات مردم توسط امام جمعه مشهد می‌زنند.
رنجبران خاطر نشان کرد: بدیهی است که در این شرایط، گویی برخی‌ خود را به خواب زده‌اند و از روی بی‌اطلاعی، انتقادی بی‌اساس را مطرح می‌کنند.
وی در پاسخ به اینکه بسیاری از رسانه‌ها در دوره دولت یازدهم و دوازدهم، هر هفته به انعکاس سخنان آیت الله علم‌الهدی پیرامون پیگیری مطالبات مردم و بیان کاستی‌ها می‌پرداختند، اما مشکلات مردم توسط ایشان در دولت سیزدهم به‌مراتب کمرنگ‌تر به نظر می‌رسد. بیان داشت: طرح شبهه به‌صورت هیجانی از مدت‌ها قبل توسط افراد و جریان‌های پیرامونی آن در دستور کار بوده است.

به گفته وی، ما اعتقاد داریم که موضع‌گیری مستقیم نماینده ولی‌فقیه در استان نه در صلاحیت این افراد بوده و نه شایسته جایگاه آیت‌الله علم‌الهدی است.بنابراین ما صبر کردیم تا نه در قالب پاسخ مستقیم بلکه در فضایی گفتمانی و آن‌هم به‌ صورت تبیینی به موضوع پرداخته شود.

حواشی ایجاد شده پیرامون موقوفه گوهرشاد

مدیر پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در پاسخ به شبهات ماجرای موقوفه گوهرشاد و حواشی ایجاد شده، گفت: احراز صلاحیت امام جمعه مشهد به عنوان تولیت این موقوفه به خاطر شخصیت حقوقی و مسئولیت‌های ایشان نبوده است.

رنجبران افزود: در ماجرای موقوفه گوهرشاد و حواشی ایجاد شده، به نظر می‌رسد تمرکز کسانی که به شبهه دامن می‌زنند، متمرکز بر جایگاه حقوقی آقای علم‌الهدی است، باز هم تأکید می‌کنم که از نظر ما، مرجع اصلی رسیدگی به این موضوع منحصر در نمایندگی ولی‌فقیه استان نیست و جریان وقف و مدیریت موقوفات، موضوعی است که متولیان مدبر خود را دارد.

وی بیان کرد: اما با این حال برخی دوستان دغدغه‌مند و دلسوز ما با محوریت تولیت این موقوفه توسط آیت‌الله علم‌الهدی، نکاتی را مطرح کردند که اخیراً در روز ۲۱ تیر هم بیانیه‌ای در پاسخ به ایرادات آنان از طرف پایگاه اطلاع‌رسانی صادر شد. مشکل اصلی این دوستان گرامی مربوط به این است که تصور می‌کنند احراز صلاحیت امام جمعه مشهد به‌عنوان تولیت این موقوفه به دلیل مسئولیت اجتماعی و حاکمیتی ایشان بوده است، در حالیکه حتی پس از صدور حکم انتصاب رسمی از طرف رییس وقت سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور، شعبه حقوقی تحقیق نیز ایشان را حائز عبارت چهار شرطی «سادات صالح عظام مشهد» دانست که در متن وقف نامه به‌صراحت ذکر شده است.

رنجبران اظهار داشت: به‌ صورت صریح و دقیق، در حکم تولیت آیت‌الله علم‌الهدی تأکید شده که این انتصاب نه متوجه امامت جمعه مشهد، نه نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی، نه عضو مجلس خبرگان رهبری و نه عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، بلکه متوجه شخص آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی است. به همین دلیل هم این حکم پس از پایان دوره پنج‌ساله به‌صورت مادام‌العمر تمدید شد زیرا شروط چهارگانه تولیت یعنی همان سادات صالح عظام مشهد با ابعاد شخصیتی ایشان، مصداق پیدا می‌کند.

وی افزود: البته اشاره به برخی مصادیق کم‌لطفی، نباید ما را از بدنه اصلی شریف، متعهد و بصیر رسانه‌های استان خراسان رضوی غافل کند و خدا را شاکریم که رسانه‌های استان به رسالت خود در جهت تنویر افکار عمومی پایبند و متعهد هستند.

مدیر تیم رسانه آیت الله علم الهدی ادامه داد: این یک حقیقت آشکار است که دغدغه‌مندی، تفکر مطالبه‌گری، رسالت رسانه‌ای، بیان مشکلات مردم و تنویر افکار عمومی به‌عنوان مؤلفه‌هایی ارزشمند در عرصه خبر مورد توجه مدیران رسانه‌ای است و خوشبختانه در دو سال اخیر، اتفاقات دلگرم‌کننده‌ای در سطح رسانه‌های استان صورت گرفته تا جنجال‌آفرینی و جوسازی، جای خود را به حقگویی بدهد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از زمانی که رسانه‌های کشور برای نخستین بار، نام آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی را به‌عنوان خطیب نماز جمعه مشهد در اخبار خود مورد استفاده قرار دادند، حدود ۱۴ سال می‌گذرد و در طول این مدت، شاید کمتر هفته‌ای بوده که در سرخط اخبار استان و حتی کشور، نام وی مورد اشاره قرار نگرفته باشد.

به گفته وی، موضع‌گیری‌های بی‌واسطه، صریح و البته بدون تعارف امام‌جمعه مشهد به‌ تدریج وی را از یک مقام محلی و حتی استانی به یک شخصیت ملی و حتی بین‌المللی تبدیل کرده؛ تا جایی که دیگر واکنش‌های پیاپی رسانه‌های خارجی به اظهارات وی تبدیل به رویه مرسوم آن‌ها شده است.

رنجبران در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه اگر عملکرد پایگاه اطلاع‌رسانی در انتشار مطالب قوی‌تر بود، شاید حتی همین افراد کم‌اطلاع نیز در جریان حقیقت امر قرار می‌گرفتند، گفت: یک زمان بحث درباره نحوه انتشار محتوای رسانه‌ای است که البته باید هر راهبرد پیشنهادی مورد توجه و استقبال قرار گیرد، اما زمانی همچون شرایط کنونی، موضوع درباره سوءقصد رسانه‌ای و تمرکز بر تحریف است که حتی اگر هم در قالب تقطیع‌های ریز و درشت مرسوم صورت نگیرد، با محوریت عادی‌سازی، منزوی کردن خبر و انحراف هدف‌گذاری رسانه‌ای محقق می‌شود.

رنجبران ادامه داد: به‌طور مثال، در همین ماه جاری، آیت‌الله علم‌الهدی به‌صراحت در سخنرانی به مناسبت روز عفاف و حجاب از عبارت «دختران روشن ‎اندیش ایرانی» استفاده کردند، در دیدار با معاونین فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور، دانشجویان را «مردان و زنانی متفکر، اندیشمند و به استقلال رسیده» دانستند و در هم‌اندیشی با ستاد بزرگداشت عید غدیر تأکید کردند که باید اطعام روز عید فراتر از نیازمندان حاشیه شهر، متوجه عموم مردم از هر قشر و طیف جامعه باشد.

به گفته وی، ما در پایگاه اطلاع‌رسانی این مطالب را انعکاس داده‌ایم و حتی با محوریت آن‌ها، تصویر نوشته انتشار داده شده اما همه آن‌هایی که در موارد خاص، حتی برای یک کلمه از سخنان امام جمعه مشهد تحلیل‌های مفصل ارائه می‌دادند و واژه‌ها را در جستجوی یک فرصت برای تخریب کند وکاو می‌کردند، بی‌اعتنا از این فرازها گذشتند و اجازه ندادند تا این بخش‌ها به کلیدواژه مرسوم رسانه‌ها تبدیل شود. این مصداق همان منزوی کردن خبر است که حتی متأسفانه می‌توان گفت عامدانه صورت می‌گیرد.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی ادامه داد: باور ما این است که رسالت نیروی دلسوز تبیین و مأموریت نیروی معاند، تخریب است اما به‌ طور کلی، این انتظار هم از فعالان فرهنگی، اصحاب رسانه و عموم مردم وجود دارد که هر مطلبی را در ابتدا باور نکنند و برای سنجش صحت‌ و سقم آن، نسخه معتبر و رسمی خبر را در پایگاه اطلاع‌رسانی یا صفحات فضای مجازی مدنظر قرار دهند.

خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد جهانی شده است

مدیر پایگاه اطلاع رسانی سید احمد علم‌الهدی ادامه داد: این یک حقیقت است که در سال‌های اخیر، خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد، فراتر از یک رویداد شهری به سرتاسر جغرافیای رسانه‌ای استان و حتی کشور تسری پیدا کرده و به یکی از محورهای جهت ‎دهی معنوی و سیاسی مردم تبدیل شده و دشمن نیز به این درک آشکار رسیده که برای ضربه به نظام، دژ نماز جمعه مشهد را در پیش رو دارد.

وی بیان کرد: با این حال، آن‎چه بیش از این اهمیت دارد، ایستادگی مستمر و اصرار آیت‌الله علم‌الهدی به سخن ‎گفتن بر مدار راستی است. حق، موضوعی است که باید بر آن تأکید شود و این باور محکم ایشان است که حتی اگر گوش شنوایی برای بیان حقیقت وجود نداشته باشد، طلبه باید وجود خود را وقف امام زمان(عج) کند و در همه حال، با جان و مال و آبرو از حق دفاع کند.

رنجبران گفت: البته موضع‌گیری ما نیز همیشه از حاشیه‌سازی، تنش‌آفرینی و دمیدن بر آتش اختلاف‌نظرها دور بوده، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با طلاب و نمایندگان جامعه روحانیت کشور فرمودند «حالا فرض کنید که یک شبهه‌ای را فلان سرمقاله نویس یا ستون نویس فلان روزنامه یا توئیت‌زن فلان شبکه‌، یک چیزی را مطرح کرده. ما با چه کسی طرفیم؟ آیا این خودش است که این کار را دارد می‌کند؟ احتمال قوی است که این‌گونه نباشد و یک پشت‌صحنه‌ای داشته باشد».

به گفته وی، باور ما همین است و اگرچه واکنش سریع و صریح به تقطیع و تحریف سخنان آیت‌الله علم‌الهدی همواره در قالب سلسله مطالب «کلام خطیب تیتر زرد رسانه‌های دشمن» در دستورکار بوده اما در حالت کلی تلاش داریم تا گذشت زمان، آتش واکنش‌های حساب‎ نشده و جوسازی‌ها را سرد کند و پس از آن، در فضایی منطقی مسائل را تبیین کنیم.

بخشی از انتقادات از سر دلسوزی است

رنجبران در پاسخ به اینکه صبر رسانه‌ای باعث نمی‌شود تا جریان معاند بتواند حرف خود را نهادینه کند، اظهار داشت: به نظر من، در اکثر مواقع کسانی که انتقادی نسبت به آیت‌الله علم‌الهدی مطرح می‌کنند، هیچ وابستگی به جریان‌های معاند نظام ندارند. این برای ما به‌طور مشخص اتفاق افتاده که در بعضی برنامه‌های گفت‌وگو محور، برخی حضار نسبت به موضع‌گیری‌های ایشان انتقاد و از روی دلسوزی پیشنهاداتی را مطرح می‌کنند اما بعد که به آن‌ها مراجعه می‌کنیم معلوم می‌شود حتی صفحات مجازی آیت‌الله علم‌الهدی را هم دنبال نمی‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی موضع‌گیری‌های تبیینی را به آن‌ها نشان می‌دهیم، عذرخواهی می‌کنند و قانع می‌شوند. به همین دلیل، اول بگویم که بخش قابل‌توجهی از این انتقادات را از سر دلسوزی می‌دانیم و حتی از منتقدین استقبال می‌کنیم.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی گفت: موضوعی که اهمیت دارد، اتخاذ راهبرد مناسب برای پاسخگویی است. مثلاً چند هفته قبل و بلافاصله پس از ایراد خطبه سیاسی نماز جمعه، یکی از هنرمندان سرشناس کشورمان به بخشی از کلام آیت‌الله علم‌الهدی واکنش نشان داد و این درحالی بود که از شیوه بیان و اعلام نظر ایشان مشخص بود حتی نگاهی به متن کامل خبر نداشته‌ است.

وی تصریح کرد: مشابه این موقعیت‌ها نیز فراوان است اما اگر شما در مقام دفاع تلاش کنید فرد منتقد را تخریب کنید، در عمل واکنش سریع رسانه‌ای شما به یک مجادله غیرضروری دامن خواهد زد و اینجاست که اخلاق به شما حکم می‌کند تا صبر کنید و پس از آن، روال پاسخگویی را به شیوه‌ای منطقی دنبال کنید.

پایان پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید