اجتماعی

لزوم نظارت دائمی و دقیق بر برق منازل

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی بیان کرد: مسئله برق ساختمان مثل مسئله گاز با جان افراد در ارتباط است و نظارت و کنترل دائمی بر تجهیزات و تاسیسات آن باید اجباری باشد.

به گزارش پایگاه خبری صدای مشهد؛ حسین بشیر، در همایش لزوم اجرای تست های الکتریکال از سلسله همایش‌های تست تجهیزات ساختمان که در محل دانشگاه خیام مشهد برگزار شد، گفت: رشته برق، بعد از عمران و معماری بزرگ ترین رشته از نظر تعداد تعداد پرسنل در استان و حتی در کشور است. حوزه برق ساختمان مثل مسئله گاز با جان افراد ارتباط دارد. اگه رایگان نیز کار بکنی و بتوانی جان یه خانواده ای یا افرادی رو به تو نجات بدهی، خودش ارزش دارد.

وی ادامه داد: مسئله که در رابطه با برق که گرفتاری داریم بیشتر آتش سوزی هایی که انجام شده،، در رابطه با نما و نماهای کامپوزیت بوده و بیشتر از سیم های غیر استاندارد و از کهنگی سیم اتفاق افتاده است، که باز هم می توانید خیلی کمک بکنید به زندگی مردم، ثروت مردم و کلا سرمایه مملکت بتوانید موثر باشید. یکی از مسائلی که نظارت داریم تا حدی که پایانکار گرفته بشود ولی بعد در طول سالیان دراز اصلا  هیچ کسی سراغی نمی گیرد و در حالی دارد مستهلک می‌شود استفاده می گردد، در زمینه برق است.

رئیس سازمان نطام مهندسی ساختمان خراسان رضوی عنوان کرد: مبحث بیست و دو از سال ۹۲ ابلاغ شد، ولی تا همین اکنون در عین پیگیری های زیادی که شده ولی هنوز اجرایی نشده است. به خاطر می بینیم، اعلام حریق حتی در هتل ها و  ساختمان های بزرگ اصلا کار نمی کند یا اگر کار کند نمیدانیم از کدوم قسمت حریق اتفاق افتاده، یا برای اطفا حریقدیده می شود، تانکر پشت بام اصلا خالی است. مبحث بیست و دو خواسته است که این مسائل همیشه کنترل شود، مثل کاری که ما الان برای آسانسور رو انجام میدیم. در زمینه فرهنگسزی باید خیلی کار بشود.

بشیر تاکید کرد: در رابطه با مسائل پزشکی نگاه می کنیم که یه پزشک خودش تنها به تشخیص خودش کار نمی کند و حتما میفرستد مثلا اسکن و ام آر آی گرفته و رادیولوژی شود، این لازمه نظارت ما نیز هست. در رابطه با جوش لازم است که یک شرکتی با باشد کنترل جوش رو انجام بدهد و همنطور در رابطه با مسائل دیگر نیاز است. من نمی توانم خودم چشمی ببینم و تشخیص بدهم. البته قانون اعلام کرده و  ابلاغ شده ولی ساز‌وکارش را وزت راه شهرسازی ابلاغ نکرده است. این باعث نباید بشود که ما دست روی دست بگذاریم و اقدامی نکنیم.

فیروز ابراهیمی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: تولید کیفی یک الزام و ضرورت جامعه است و از جمله حوزه‌های استراتژیک تولید خواهد بود. تولیدات زیر پله‌ای به صنعت و جامعه آسیب می‌زند که در حوزه ساختمان بیشتر نمود دارد، که یا متریال خوبی استفاده نکرده‌ایم با نظارت خوبی نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از تجهیزات برق ساختمان است که علی‌الرقم الزامات قانونی نظارت با دقت و همت انجام نمی‌گیرد. در استان خراسان رضوی در حوزه سیم و کابل واحدهای قدرتمند و خوش‌نام داریم، اما به تعداد واحدهای صنعتی واحدهای زیرپله‌ای وجود دارد که عنوان واحدهای خوش‌نام را جعل می‌کنند، نهادهای نظارتی نیز به دلیل حجم و کمبود نیرو دقیق امکان نظارت را ندارند.

ابراهیمی تاکید کرد: امیدواریم خود تشکل‌ها به واحدهای نظارتی کمک کنند تا تولیدات غیر استاندارد پیدا و به دستگاه قضایی معرفی گردند. باید در گام اول خود ما به رسالت اجتماعی خود که استفاده از تولیدات ملی و کیفی است پایبند باشیم. همچنین اجرای ساختمان برخی با مال مردم و برخی با جان مردم در ارتباط است، امید داریم که احساس مسئولیت کنیم و با جان و مال مردم بازی نکنیم.

مدیرعامل خانه ارزیابی کیفیت تجهیزات ساختمان کندو نیز بیان داشت: کار اصلی ما در گروه مشاوران ساختمان کندو طراحی، نظارت و اجرا با سیستم جدید بر اساس طرح توجیه ساختمان است. اما مهم ترین دغدغه ای که وجود دارد، استاندارد نبودن متریال های ساختمانی بود که ما شرکت دوم را به نام خاله ارزیابی کیفیت تجهیزات ساختمان کندو راه اندازی کردیم. دغدغه خیلی بزرگ دیگرمان، بحث سیم کابل استدارد بود که حدود دو سال ما پیگیر این موضوع بوده‌ایم.

وی افزود: ما قصد داشتیم یک همایش تخصصی چیدرمون رو برگزار کنیم. اما با صحبت ها، تصمیم گرفتیم این همایش رو برگزار کنیم،  چون تست الکتریکال که واقعا لازمه برای ساختمان است، تا حالا آنگونه که باید پرداخته نشده است. مزیت این است که اگر روالش طی بشود به صورت قانونی  اتفاق بیفتد چند جهت خوب است. اول بنفع مصرف کننده نهایی خواهد بود، حریق و برق گرفتگی بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین تولید محصولات زیر پله‌ای نیز کم خواهد شد.

شایان ذکر است؛ در ادامه این همایش ایمان سریری، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در خصوص بررسی بندهای مقررات ملی ساختمان در بحث تست‌های الکتریکال و بهروز شوقی مطلق در خصوص همگرایی به بیان دیدگاه‌ها پرداختند و از سه پیشکسوت و متخصص صنعت مهندسی برق ساختمان خراسان رضوی تقدیر بعمل آمد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید