اقتصاد مقاومتی

طلبه‌ای که با تولید عرقیجات گیاهی ۵۰ میلیون تومان در سال درآمد دارد

مهدی ستاری، طلبه جوانی که در کنار درس و بحث حوزه، وارد حوزه تولید نیز شده است، دور از کاشان – مرکز تولید گلاب کشور- و در شهر همدان بیش از 35 نوع اسانس و عرقیجات تولید می‌کند. شما شهروند مشهدی برای آشنایی با این جوان گزارش زیر را بخوانید ممکن است این مطلب به شما در پرورش یک ایده برای کسب و کار کمک کند.

 از هر گیاهی مانند برگ نعناع، بیدمشک، گل محمدی یا زیره که دارای رایحه و اسانس باشد، می‌توان عرقیات گیاهی تولید کرد. برای تولید عرق گیاهی، ابتدا آب و گیاه را می‌جوشانند. پس از تبخیر آب، عملیات سرد کردن بخار و تقطیر به صورت سنتی انجام می‌شود و مایعی که با تقطیر به دست آمده، همان آب معطری است که ما ایرانی‌ها به آنها عرقیات گیاهی می‌گوییم. طی فرآیند تبخیر و تقطیر، اسانس و رایحه گیاه داخل مولکول‌های آب نفوذ می‌کند و در اصطلاح علمی، آب معطر مقطر تولید می‌شود. این آب‌های معطر مقطر، علاوه بر طعم و رایحه خوبشان، خواصی هم برای بدن دارند که در اصطلاح به این مواد داروهای گیاهی می‌گویند.

به گزارش صدای مشهد، وی به دلیل ابداع داروی گیاهی خاصی برای درمان بیماری‌های کبد و همچنین سینوزیت مورد توجه مراکز علمی قرار گفته و خود نیز عضو موسسه ملی تحقیقات ایران است.

مهدی ستاری می‌گوید: ۱۴ سال است که به این کار مشغولم و اولین شغلم هم همین بوده است. کار تولیدی‌اش باعث نشده که از رسالت اصلی اش یعنی طلبگی غافل شود. وی در ایام تبلیغی مانند محرم و صفر و رمضان به روستاها و شهرهای کوچک سفر می‌کند و در تابستان نیز کلاس‌های قرآن را که بیشتر مخاطبانش نوجوانان هستند تشکیل می‌دهد.

ستاری که مدتی جانشین فرمانده بسیج شهر خود نیز بوده، می‌گوید: خیلی‌ها از من می‌پرسند که چگونه با وجود مشغله درس حوزه، هم به کارهای کارگاه رسیدگی می کنم.هم در بسیج مشغولی و هم حوزه کارهای فرهنگی مانند کلاس قرآن برای نوجوانان را رها نکرده‌ای؟ در پاسخ آنان باید گفت که با مدیریت زمان می‌توان به جز این کارها، ده کار دیگر را هم همزمان انجام داد و اگر انسان همت کند، وقتش برکت پیدا می‌کند.

وی علاوه بر اینکه سالانه بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون سود خالص از کارگاه تولید اسانس عایدش می‌شود، هفت نفر دیگر را نیز مشغول به کار کرده است، که از این هفت نفر، دو نفر خانم و ۵ نفر آقا با وی همکاری می‌کنند. پدر و برادرش در ساماندهی امور کارگاه و مادرش در رسیدگی به وضعیت کارگران خانم وی را همراهی می‌کنند.

ستاری معتقد است که اقبال مردم در خرید محصولاتی چون عرقیجات، روز به روز بیشتر به سمت محصولات سنتی و خانگی متمایل می‌شود و بازار تولید عرقیجات خانگی بازاری بکر است و آینده‌ای روشن دارد.

وی می‌گوید: فرهنگ خرید شهرها و استان‌های گوناگون، با هم متفاوت است. ولی در همدان تولیداتش همیشه مشتری‌های پر و پاقرص دارد.

محصولات تولیدی این کارگاه کیفیت بالایی داشته که توانسته مشتری هایی در عراق و ترکیه هم پیدا کند تا بخش صادرات این واحد تولیدی خانگی نیز فعال باشد و به گفته ستاری، در فکر توسعه صادرات محصولات خود به کشورهای بیشتری نیز هست.

این کارگاه در سال بین ۷۰ تا ۸۰ تن عرقیجات گوناگون تولید می‌کند و تمرکزش بیشتر روی عرقیجات با خواص داروهای گیاهی برای درمان بیماری هاست.

آنطور که حجت‌الاسلام ستاری می‌گوید، هدف گذاری بلند مدتش این است که مردم مجددا به سمت استفاده از عرقیجات گیاهی به نیت درمان روی آورند و استفاده از داروهای شیمیایی که روز به روز عوارض مضر آن عیان‌تر می‌شود، به حداقل برسد. تولید عرقیجات و داروهای گیاهی پا به پای طب سنتی باید گسترش یابد و عقب‌ماندگی در هر کدام از این دو حوزه، بر روی دیگری نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.

آخرین کلام مهدی ستاری نیز پیرامون تشویق مردم به روی آوردن بیشتر به سمت کارهای تولیدی است. به گفته وی اینقدر زمینه برای کارهای خوداشتغالی و زمینه‌های تولیدی در کشور موجود است که صحبت از بیکاری بی‌معناست!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید