اسلایدرفرهنگی

دورهمی صمیمی نویسندگان حوزوی و اهل قلم خراسان برگزار شد

نخستین دورهمی صمیمی نویسندگان حوزوی خراسان و کانون نویسندگان اهل قلم خراسان با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی خراسان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صدای مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علی صالحی، مدیر نویسندگان حوزوی خراسان در این نشست صمیمی گفت: نویسندگان حوزوی خراسان وابسته به کانون مداد الفضلاء قم و یکی از سکوهای رسانه ای فعال کشوری است که امیدواریم این شبکه سازی در خراسان نیز تقویت شود‌.

وی درباب اهمیت نویسندگی به روایتی از امیرالمومنین امام علی(ع)با عنوان«عقول الفضلا فی اطراف اقلامها» اشاره کرد و گفت: براساس این حدیث، نوشته ها نمایانگر خرد نویسندگان است.

وی افزود: نویسنده حوزوی، یک فاضل و نخبه تبلیغی و علمی است و نویسندگی، ذهن و روح طلبه را پرورش می دهد، طلبه نباید از نوشتن بترسد، ما برای ترویج اهمیت نویسندگی شعار« نوشتن، مثل اکسیژن است و نویسندگی مثل نان شب است‌‌‌» را مطرح کردیم که به یک گفتمان در فضای جامعه حوزوی تبدیل شده است.

مدیر نویسندگان حوزوی خراسان گفت: نویسندگی، نشان دهنده حس مسئولیت پذیری و دغدغه فرهنگی است. به هر حال ما سرباز انقلابیم، سرباز نظام هستیم و نمی توانیم نسبت به انقلاب و ارزش های اسلامی بی تفاوت باشیم‌.

وی افزود: نویسندگی را باید تمرین کنیم، هرچند با چند خط کوتاه که بتوانیم کنشگری کرده و از ارزش ها دفاع کنیم.

حجت الاسلام صالحی گفت: طلبه در انتخاب موضوعات باید اولویت ها را رعایت کند، مسائل روز جامعه را بشناسد، برای نمونه در حوزه اربعین، مساله حجاب، مساله جمعیت، امربه معروف و نهی از منکر، دشمن شناسی و پیگیری مطالبات رهبر انقلاب جریان سازی کند.

وی ورود هوشمندانه و مسلح شدن به علم را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانست و گفت: پاسخ به شبهات اعتقادی در فضای مجازی نیازمند مطالعه و تدبر در قرآن و حدیث(نهج البلاعه و صحیفه سجادیه) است.

وی ادامه داد: پاسخ و دفاعیات از انقلاب و اسلام باید همراه با استدلال عقلی و منطقی باشد‌. و اگر چنانچه فردی بدون پشتوانه علمی و معنوی وارد فضای مجازی شود ممکن است تحت تاثیر شبهات قرار بگیرد. چراکه برخی شبهات سیاسی و عقیدتی در فضای مجازی نکات انحرافی فراوانی دارد.

این پژوهشگر حوزوی گفت: تحلیل ها و یادداشت های طلاب باید رویکرد تربیتی داشته باشد، از تحلیل های حزبی، جناحی، هیجانی و سلیقگی باید پرهیز کرد. چراکه توجه به ابعاد تربیتی کنشگری، منطبق با رسالت تبلیغی روحانیت است. تحلیل طلبه باید به گونه ای باشد که رشد عقلی، اعتقادی، اخلاقی مخاطب را تقویت کند.

وی افزود: کنشگری می تواند در قالب های متعددی مانند کوتاه نویسی، خاطره نویسی، شعر و طنز و یادداشت های رسانه ای شکل بگیرد‌.

حجت الاسلام صالحی ضمن تشکر از حمایت معنوی اداره فضای مجازی، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان گفت: دفتر تبلیغات اسلامی، مرجع حمایت از نویسندگان و اهل قلم است. امیدواریم با حمایت معنوی و مادی دفتر، طلاب بتوانند به تقویت و غنی سازی شبکه نویسندگان حوزوی استان کمک نمایند و در عرصه جهاد تبیین نقش آفرینی کنند.

شناخت استعداد، تعیین زمینه فعالیت، مطالعه و آموختن مسیر نویسندگی است

در ادامه جلسه جواد رستمی، فعال رسانه و فضای مجازی، به عنوان مدیر کانون نویسندگان اهل قلم خراسان گفت: نوشتن پایه و اساس هر کاری است چه آن کسی که سخنران و یا مجری است و چه آن کسی که قصد ساخت فیلم یا مستندی دارد باید نوشته و متن و محتوای قوی داشته باشد که بر آن اساس خروجی محکم و جذاب و متناسب با مخاطبش داشته باشد.

وی افزود: ابتدا باید خود و استعدادمان را بشناسیم و سپس به سمت رشد و اصلاح آن تا باروری و ثمردهی حرکت کنیم یکی اهل طنز است دیگری شعر و نثر ادبی، یکی سیاسی نویس و دیگری به مسائل اجتماعی و یا اقتصادی می پردازد. در همه زمینه ها نیاز به نوشتن داریم نوشته ای که جذاب بوده و از سوی دیگر مفید و راهنما و راهگشا باشد.

مدیر کانون نویسندگان اهل قلم بیان داشت: برای نوشتن باید دانش موضوعی که بدان می خواهیم بپردازیم را در کنار دانش نوشتن بیاموزیم.بعد شناخت استعداد و سپس انتخاب زمینه کار باید در آن حوالی بسیار مطالعه و کسب علم داشت تا با حلاجی مطالب، دانسته ها و تطبیق آن با مسائل روز، به نوشته ای روان و مفید برسیم.

وی افزود: در تمام این مسیر بهره از استاد و نظرخواهی از او در کنار خواندن آثار دیگران به ذهن ما قالب می دهد و گستره کلمات مورد استفاده در نوشته ها و ادبیات ما را افزون می کند.

فعال رسانه و فضای مجازی استقبال از نخستین دورهمی را قابل تقدیر دانست و با ابراز امیدواری نسبت به هم افزایی نهادها و گروه های جهادی فعال در عرصه نویسندگی، هنر و رسانه، شکوفایی و تولید کارهای فاخر و ارزشمند را در آینده نزدیک قابل دسترس دانست.

وی با تاکید بر اینکه نوقلمان به دور از ترس و بازخوردهای منفی باید مدام بنویسند و در کنار آن مطالعه و تقویت قلم را در نظر داشته باشند و از اینکه ممکن است تا مدتی اقبالی نسبت به تولیدات و نوشته ها نبینند ناامید نشوند.

وی ادامه داد: هر کتابی که می خوانید نکته برداری کنید و نکات جالب را به قلم و زبان خود بنویسید و با نقل مستند در صفحه مجازی خود منتشر کنید پس از مدتی به آنها سر بزنید قطعا خودتان منتقد اول نوشته سابق هستید و به اصلاح آن می پردازید.

رستمی با تاکید بر اینکه تغییر حال و هوای نوشتن در فضای مجازی در صورت عدم اقبال و یا سرخوردگی، به کمک ما آمده و فضای جدید و حال و هوای بهتری برای رشد فراهم می کند گفت: اگر سیاسی نویسیم و اقبالی ندارد می توانیم در ضمن اشکال یابی و بازنگری نسبت به کار خویش، زمینه فعالیت را تغییر بدهیم در بین کارها نیز به روزانه نویسی یا همان روزمره نویسی اما مفید و موثر هم ادامه بدهیم.

وی در بیان این موضوع ادامه داد: ما نسبت به کردار و رفتارمان باید پاسخگو باشیم حرف و سخن ما اگر باعث انحراف کسی شود مسولیم و بر همین اساس فرهنگ دینی هر سخن بیهوده ای که وقت دیگران را بدون آموختن مطلبی مفید و یا بیان تجربه ای ارزشمند تلف کند نمی پسندد بنابراین می توان در ضمن داستان روزانه به یک سخن ارزشمند و یا معارف دین پیوند و اتصالی برقرار کرد تا مفید و موثر واقع شود.

وی ضمن تقدیر از حضور مدیر نشر ستاره ها در این دورهمی و پیشنهاد وی نسبت به همکاری در بستر نشر کتاب، از امکان برگزاری دوره های آموزشی مشترک و شناسایی استعداد ها سخن گفت.

مدیر کانون نویسندگان حوزوی در پایان از دفتر تبلیغات اسلامی خراسان، اداره فضای مجازی، هنر و رسانه با مدیریت اقای استادی و همکاران وی در برگزاری این نشست صمیمی تقدیر و تشکر کرد.

وی این نشست را آغاز راهی برای همکاری با دفتر تبلیغات و دیگر نهادهای فعال در این زمینه دانست که می توان با جذب و آموزش و پرورش نیروهای مستعد در این زمینه به سمت شکوفایی خلاقیت ها و تولیدات ارزشمند حرکت کرد.

شایان ذکر است در این نشست تعدادی از طلاب و نویسندگان حوزوی در رده سنی مختلف از دهه هشتادی تا دهه پنجاه به بیان نکته نظرات و دیدگاه های خویش پرداخته و پیشنهاداتی همچون برگزاری دوره های آموزشی و فراهم ساختن زمینه ارائه تولیدات و حمایت ها از فعالان در این زمینه، تولید محتوای داستانی در زمینه های مختلف، تدوین کتابهای سوادرسانه متناسب با سنین کودکان را ارائه دادند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید