فرهنگی

تامین امنیت غذایی از رویکردهای آستان قدس رضوی است

معاون اقتصادی آستان قدس رضوی گفت: تامین امنیت غذایی از اولویت‌ها و رویکردهای این استان مقدس است.

سیدرضا فاطمی امین روز چهارشنبه در همایش “رویکرد علمی و نوآورانه آستان قدس رضوی در شکوفایی اقتصاد” افزود: در حوزه اقتصادی مشکلات نهادی داریم که به معنای قوانین و ضوابط محیطی است و به معنای کمبود ماشین‌آلات و امکانات سخت افزاری نیست لذا باید زیرساخت‌های نرم را بسازیم و محیط کسب و کار و رقابت پذیری را مهیا کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا باید یک سری کسب و کارهای جدید ایجاد کنیم و روش‌های کهنه و غیر پاسخگو را متوقف و تغییر دهیم .

وی گفت: در حوزه تامین غذا دچار مشکل و نیازمند بازنگری در روش‌ها هستیم، ۷۰ درصد خوراک دام کشور وارداتی است و ۷۰ درصد قیمت مواد پروتئینی و لبنی وابسته به قیمت خوراک دام است.

فاطمی امین افزود: ۷۰ درصد بذر چغندر قند و ۹۵ درصد بذر صیفی‌جات ما وارداتی است که از نظر امینیت غذایی موضوع بسیار مهمی است زیرا دشمنان می‌توانند از طریق موارد ژنتیکی نیز به نسل‌های ما ضربه بزنند.

وی ادامه داد: بیش از ۳۰ درصد هزینه خانوارهای ما در زمینه مواد غذایی است که با توجه به موارد یاد شده و نوسانات ارزش دلار در این زمینه به شدت آسیب پذیر هستیم.

وی گفت: آستان قدس رضوی در راستای تامین نهاده‌ها گام‌های بزرگی برداشته که نمونه آن تبدیل موسسه باغات آستان قدس به موسسه تامین بذر و نهال است و در زمینه تامین نهال و انواع بذر از جمله ذرت فعالیت‌های موثری را آغاز کرده و در آینده می‌تواند بسیاری از نیازهای کشور در این زمینه را تامین کند.

فاطمی امین افزود: باتوجه به اینکه تخم مرغ نطفه دار و تخم ماهی قزل آلای مورد نیاز کشور نیز از خارج وارد می‌شود، آستان قدس رضوی با تشکیل مجموعه مدیریت زنجیره‌ای تامین مواد غذایی برای رفع این مشکل گام‌های موثری برداشته که ساماندهی روند صدور سبزی و صیفی به بازار بزرگ روسیه و صادرات میگوی جنوب کشور به جنوب شرق آسیا از جمله این اقدامات است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش گفت: تاکید رهبری در بیانیه گام دوم جوان سازی اقتصاد با تکیه بر علم و فناوری نوین است و آستان قدی رضوی برای اینکه بتواند پیشرو بماند باید با الگوهای فرهنگی و رفتاری نو به علم، فرهنگ، اقتصاد فناوری و مسایل اجتماعی نگاه کند و در این راستا شبکه سازی علمی باید مد نظر قرار گیرد.

محمد مهدی طهرانچی افزود: شکستن الگوها و رفتارهای سنتی با توجه به تغییر رفتار و سبک زندگی در راستای شکوفایی اقتصادی این نهاد ضروری است و در گام دوم باید روش‌های جدید را برای پیشبرد اهداف مد نظر قرار داد.

وی ادامه داد: لزوم هم افزایی علم و فناوری در قالب شبکه‌های توانای علمی به عنوان یک مولفه اقتدار نظام جمهوری اسلامی در بیانیه گام دوم از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید است.

وی گفت: در آستان قدس رضوی یک بحث حرم داریم و یک بحث حریم که در حرم رفتارهای شخصی مد نظر است اما حریم متاثر از رفتار خواص و واقفان دارای اثرات اجتماعی است و حریم بر حرم نیز تاثیرگذار است لذا همه مسایل فرهنگی و اجتماعی در این زمینه تحت تاثیر فرهنگ زیارت است و حضرت امام رضا (ع) برای زیست دنیوی و آخرتی ما الگو داده است.

طهرانچی افزود: نهاد گسترده‌ای مانند آستان قدس رضوی با پشتوانه عظیم معنوی و اقتصادی نمی‌تواند به روش‌های سنتی اداره شود و با دسترسی همگان به اینترنت و رسانه‌های دیجیتال، اقتصاد، اجتماع، علم و فرهنگ هر روز آرایش جدیدی به خود می‌گیرد لذا باید بتوانیم در چنین شرایطی برای اهداف خود بستر سازی جدید ایجاد کنیم.

معاون علمی آستان قدس رضوی نیز در این همایش گفت: بیانیه گام دوم حاصل ۶۵ سال تجربه عمر پر برکت مقام معظم رهبری است و هر کس در هر مقام از شهروند عادی گرفته تا مدیران عالی رتبه باید به سهم خود در راستای اعتلای کشور ورود کند.

مهدی نژادنوری افزود: آستان قدس رضوی نیز علاوه بر وظایف معنوی خود نقش الهام بخشی دارد که مورد توجه عامه مردم است و مسوولیت‌های اجتماعی آن ایجاب می‌کند جریان سازی در بیرون جامعه نیز انجام دهد.

وی ادامه داد: علم در همه زمینه‌ها می‌تواند راهگشا باشد و با آمدن اینترنت شغل‌هایی ایجاد شده که تاکنون وجود خارجی نداشته است لذا آستان قدس رضوی در وهله اول به عنوان بهره‌بردار با توجه به برخورداری از امکانات فراوان و دوم به عنوان یک نهاد محرک و پیشران در این زمینه تلاش می‌کند.

در این همایش یک روزه سه کارگاه با موضوعات نقش علم و نوآوری در پدافند غیر عامل اماکن متبرکه، اهمیت شبکه سازی علمی و نقش آن در رفع نیازهای آستان قدس رضوی و نقش شرکت‌های دانش بنیان در توسعه اقتصادی آستان قدس رضوی برای شرکت کنندگان برگزار شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید