اسلایدرشهری

برگزاری کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری

دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد آغاز شد. ٣١۵ مقاله که ٨ مقاله از کشورهایی همچون استرالیا، کانادا، نیوزلند، پاکستان و ... به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده است.

به گزارش صدای مشهد، سومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با محور مسکن و بازآفرینی و با حضور جمعی از مدیران کشوری، استادان دانشگاه و صاحبنظران این عرصه روز چهارشنبه در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد.

سومین کنفرانس بین المللی و دهمین کنفرانس ملی برنامه و ریزی و مدیریت شهری کشور فردا، ۲۵ آبان ماه به کار خود پایان می‌دهد.

مشهد درگیر ابر مساله‌هایی چون مسکن و بازآفرینی

اگر مدیریت جامع شهری داشته باشیم شاید دیگر مسکن دغدغه دولت نباشد

احد ضابط در این جلسه با اشاره به این موضوع که این کنفرانس از نمادهای همکاری شورای شهر، شهرداری و دانشگاه فردوسی است، اظهار کرد: در همه دوره‌ها از دانشگاه فردوسی در شورای شهر نماینده داشته‌ایم. اهمیت ارتباط دانشگاه با صنعت و مدیریت شهری برای کسی پوشیده نیست.

وی افزود: در کشورهای غربی شاهد مدیریت جامع شهری و اثرات مفید آن بوده‌ایم و در کشور ما آن‌طور که باید و شاید این مدیریت جا نیفتاده است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: موضوع این کنفرانس، مسکن و بازآفرینی شهری است، اگر مدیریت جامع شهری داشته باشیم شاید دیگر مسکن دغدغه دولت نباشد. اکنون رئیس‌جمهور پای کار مسکن است و استانداری نیز از منظر حکمرانی وارد این موضوع شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر مدیریت جامع شهری داشته باشیم دیگر شاهد این دغدغه توسط دولت نخواهیم بود، ادامه داد: باید مدنظر داشته باشیم که بازآفرینی واژه بسیار خاصی است و موجب آفرینش ایده‌های جدید خواهد شد. شهر، موتور محرک اقتصاد شهری و توسعه است و به همین منظور از مدیریت شهری انتظار داریم ظرفیت‌های شهری را پای کار موضوع بیاورند.

ضابط در پایان گفت: از همکاری بین شورای شهر، شهرداری و متخصصان شهری قدردانی می‌کنم و امید دارم که این کنفرانس مدیریت شهری نیز به نتیجه مطلوب برسد.

مشهد درگیر ابر مساله‌هایی چون مسکن و بازآفرینی

 

یک سوم جمعیت مشهد مهاجرند

محمدرضا قلندرشریف،شهردار مشهد نیز در این جلسه، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این کنفرانس اظهار کرد: از شورای شهر مشهد که پای کار این کنفرانس بوده و به شهرداری کمک‌های زیادی کرده تشکر ویژه دارم.

وی با اشاره به این موضوع که هرچه از مظلومیت فلسطین بگوییم کم است، افزود: زنده نگهداشتن یاد شهدای خط مقاومت و کودکان و زنان مظلوم فلسطین از مهم‌ترین وظایف جوامع است و مسلماً وعده الهی محقق خواهد شد و فلسطین پیروز این جنگ نابرابر است.

شهردار مشهدمقدس گفت: محوریت این کنفرانس مسکن و بازآفرینی است که اهمیت زیادی دارد. شهرها مرکز توسعه هستند، اما امروزه دنبال احیا و بازآفرینی در شهرها هستیم. اگر بخواهم تحلیل موضوعی در این زمینه داشته باشم همه واقف هستیم که چه هزینه‌های هنگفتی را باید انجام دهیم تا این امر محقق شود.

قلندرشریف ادامه داد: حفظ محدوده‌های تاریخی و بافت‌های فرسوده خواستار موارد زیادی است. برنامه‌ریزی نادرست از جمله بزرگ‌ترین مواردی است که در این حوزه دخیل بوده است. عدم توجه کافی به توسعه و رشد روستاها نیز باعت شده تا در شهرهای کلان به ویژه مشهد، حاشیه‌نشینی صورت گیرد. این عدم توجه باعث سکونت مهاجران روستاها در حاشیه شهر شده و اکنون باید این مشکل حل شود. کار سنگین است و از عهده یک دستگاه برنمی‌آید و این کنفرانس به ما کمک خواهد کرد.

وی بیان کرد: مشهد بیش از دوهکتار بافت فرسوده و بیش از دو هکتار بافت تاریخی دارد و حدود ٣٠درصد جمعیت مشهد شامل یک میلیون و۲۰۰هزار نفر ساکن محلات هدف بازآفرینی در حاشیه شهر است و این میزان غیر از جمعیت مهاجران سایر کشورهاست.

قلندشریف خاطرنشان کرد: براساس آمار رسمی بیش از ۵٠٠هزار مهاجر در مشهد ساکن هستند که این آمار در منبع غیررسمی بیش از یک میلیون نفر است.

وی با اشاره به این موضوع که این افراد در بافت‌های ناامن، غیربرخوردار و خطرآفرین شهر مستقر هستند، تأکید کرد: باید به دنبال راه‌حل این معضل باشیم. اعتمادسازی و ایجاد حس مشارکت مردم در این حوزه از مهم‌ترین عوامل دخیل برای پیشرفت اهداف ماست. باید در برنامه‌ریزی‌ها از مردم کمک بگیریم.

شهردار مشهدمقدس با بیان اینکه مشکلات مشهد فقط مختص حاشیه‌نشینی نیست، گفت: محوریت شهر مشهد باید مضجع نورانی امام رضا(ع) باشد، اما اکنون توسعه شهر به این گونه بوده که این مرکزیت در اختیار حرم مطهر نیست. برنامه مدیریت شهری این است که باید این مکان نورانی، مرکزیت خود را در شهر مشهد پیدا کند. همچنین عدم ایجاد توسعه سکونت‌گاه‌های غیررسمی از دیگر برنامه‌های مدیریت شهری است و از این طریق به سمت شهر پویا و در شان زائران و مجاوران امام هشتم(ع) حرکت کنیم.

وی گفت: پروژه‌های مختلفی توسط خود مردم در مناطق شهری تا سقف ١۵میلیارد تومان در حال تعریف است و در حوزه‌های مختلف، شاهد توسعه شهری مشهد هستیم. مشکلات مشهد با سایر شهرها متفاوت است، زیرا تنها شهری هستیم که محوریت ما باید توسعه فرهنگ رضوی باشد. ما سالانه بیش از ٣٠میلیون زائر داخلی داریم و مدعی هستیم که مشهد جهانشهر برکت و کرامت است و بنابراین باید با همت جامعه علمی کشور به این شعار جامه عمل بپوشانیم.

قلندرشریف گفت: یکی از پروژه‌های اقتصادی و زیست‌بوم شهری پارک ٧٣ هکتاری کرامت بود که هفته گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شد. همچنین بیش از ۴هزار واحد مسکونی را با کمک دولت کلنگ‌زنی خواهیم کرد که از بزرگ‌ترین پروژه‌های شهرداری است. برنامه‌ریزی میان‌مدت بازآفرینی شهری نیز در حال انجام است و پیش‌بینی شده شهر به صورت متوازن توسعه پیدا کند.

وی بیان کرد: اگر بدون برنامه‌ریزی پیش برویم، هیچ‌گاه موفق نخواهیم شد و مجدد به سمت ایجاد بافت‌های فرسوده و ناکارآمد خواهیم رفت. رصدخانه شهری مشهد نیز به‌عنوان دومین رصدخانه کشور راه‌اندازی شد و مدیران به صورت هوشمند در راستای برنامه‌ریزی دقیق‌تر و هوشمندانه می‌توانند از آن استفاده کنند.

شهردار مشهدمقدس تأکید کرد: امیدوارم این کنفرانس نتیجه مثبتی برای تمام شهرها به‌خصوص مشهد و شهرهای بزرگ داشته باشد و از ثمرات مثبت آن به نحو احسن استفاده کنیم.

مشهد درگیر ابر مساله‌هایی چون مسکن و بازآفرینی

 

مسکن و بازآفرینی شهری دو چالش بزرگ مدیریت شهری

ایمان فرهمندی، عضو شورای شهر مشهد نیز در این کنفرانس اظهار کرد: امروز حوزه مسکن و بازآفرینی شهری دو چالش بزرگ مدیریت شهری در کشور و حتی در جهان است که به علت بی‌برنامه‌ بودن یا فرسودگی و رشد ارگانیک بافت شهری یا به دلایل رخدادهای طبیعی و انسان‌ساخت، پدید می‌آید.

وی افزود: امروز که از بازسازی و بهسازی بافت شهر صحبت می‌کنیم به یاد مردم غزه می‌افتیم و از همین تریبون، جنایات رژیم صهیونیستی در حق مردم مظلوم فلسطین را محکوم می‌کنیم.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تأکید کرد: امروز مسکن اَبَرمسئله کشور است و باید راهکارهای حل این مسئله را بررسی کنیم. قانون اساسی نیز نیاز جامعه و خانوار در حوزه مسکن را پیش‌بینی کرده که در این همایش به بررسی آن می‌پردازیم.

وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد دارم کنفرانس سال آینده با موضوعاتی مانند عدالت و زیارت شهری برگزار شود. امیدوارم دستاوردهای این همایش، دستاویز مردم به‌ویژه ساکنان جهانشهر باشد.

لزوم ارتباط بین دانشگاه و مجامع اجرایی

محمد رهنما دبیر دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری نیز در این جلسه اظهار کرد: شهرها در همه دوران و تاریخ‌ها نماد تمدن و پیشرفت بوده‌اند و همه به آن واقف هستیم که توسعه شهری به جز توسعه برنامه‌ریزی و مدیریت شهری نمی‌تواند موفق عمل کند.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما باید این باشد که شهرنشینی نماد توسعه است و از این طریق فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را گسترش دهیم، افزود: بین دانشگاه و مجامع اجرایی باید ارتباط برقرار باشد و این ارتباط روز به روز تقویت شود.

وی تأکید کرد: تداوم شهرها نیاز به گفتمان و همسوشدن اهداف دارد و در این مدت سعی داشته‌ایم این کار را انجام دهیم. هدف کنفرانس این بوده که بتوانیم صاحب‌نظران را دور یکدیگر جمع کنیم و از تجربیات موفق برای پرداختن به موضوعات مهم شهری استفاده کنیم.

دبیر این کنفرانس گفت: در دوران کرونا افت محسوسی در برگزاری این کنفرانس‌ها داشتیم اما سعی کردیم به صورت مجازی این کنفرانس‌ها را برگزار کنیم اما در سایر دوره‌ها، مقالات متعددی به دبیرخانه کنفرانس رسید.

مشهد درگیر ابر مساله‌هایی چون مسکن و بازآفرینی

 

وی با اشاره به ساختار این کنفراس ادامه داد: ساختار کنفرانس متشکل از شورای شهر، شهرداری و دانشگاه فردوسی مشهد است. اولین اقدام نیز از سوی دانشگاه بوده است و بعد از انتخاب موضوع مراحل تصویب آن طی می‌شود. بیش از ١٠ جلسه در کمیته راهبردی تشکیل شد. رئیس شورای شهر به عنوان ریاست کنفرانس انتخاب شده است و شورای راهبردی نیز متشکل از سایر مدیران به ویژه مدیران شهری است.

رهنما اضافه کرد: پنل‌های این کنفرانس از جمله آینده نظام تأمین مسکن و کلانشهرهای ایران، آسیب شناسی برنامه‌های اقدام مشترک و حل مسائل حاشیه شهر و محلات هدف بازآفرینی و بررسی پیرامون بازافرینی و بازسازی شهرهای جنگ زده است که به مسائل این حوزه‌ها می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه در این کنفرانس ٣١۵ مقاله آمده که ٨ مقاله از کشورهایی همچون استرالیا، کانادا، نیوزلند، پاکستان و … است، تأکید کرد: کسانی که مقاله آن‌ها پذیرفته شده در پنل‌های تخصصی به ارائه مقاله خود می‌پردازند و تعدادی که نتوانستند حضور پیدا کنند به صورت آنلاین ارائه خواهد داشت.

دبیر این کنفرانس گفت: از ٣١۵ مقاله، ۶٠ مقاله به دلایلی پذیرفته نشد و بیش از ٢۵٠ قاره پذیرفته و ۴٠ مقاله و ٢۵ پوستر ارائه خواهد شد. سه پنل تخصصی برگزار خواهد شد و سه کارگاه با عنوان کارگاه کاربرد هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی شهری، کارگاه ظرفیت قانون درآمدی شهرداری‌ها و کارگاه همکاری مشترک بین دستگاه‌ها در مسائل حاشیه شهر با حضور ٢٧٠ نفر برگزار شد و اساتید برجسته ای از مشهد و دیگر نقاط کشور در این کارگاه‌ها حضور داشتند.

وی بیان کرد: ١١۵مقاله از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی کشور به دبیرخانه کنفرانس رسیده است. همچنین ۵٧٠ پژوهشگر در تدوین بیش از ٣٠٠ مقاله با یکدیگر همکاری داشته‌اند.

دبیر این کنفرانس ادامه داد: هدف از برگزاری این کنفرانس‌ها و سمینارها ایجاد تضارب آرا بین صاحب‌نظران، مدیران، متخصصان، اعضای هیئت علمی و پژوهشگران است و مهم‌ترین وظیفه این است که گروه‌های مختلف را کنارهم جمع کنیم و برای ایجاد شبکه‌های همکاری بسترسازی کنیم.

وی گفت: محوریت این کنفرانس، مسکن و بازآفرینی شهری است. در اصل ٣١ قانون اساسی تأمین مسکن مناسب برای همه اقشار جامعه آمده است و دولت را موظف کرده در این راه گام بردارد. دولت‌های مختلف بعد از انقلاب سیاست‌های مختلفی در این مسیر داشته‌اند، سیاست‌هایی همچون ارائه زمین، انبوه‌سازی، مسکن مهر و جهش ملی مسکن از این سیاست‌ها بوده است.

رهنما تصریح کرد: ارزیابی این سیاست‌ها از اهداف عمده بوده و در این کنفرانس‌ها می‌توانیم نقدی بر این سیاست‌ها داشته باشیم و دامنه مشارکت بین سازمان‌ها را بیشتر کنیم.

دبیر این کنفرانس ادامه داد: سابقه این کنفرانس به دوره اول و دوم شورای شهر برمی‌گردد و امیدواریم به عنوان تجربه برای سایر شهرهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

پایان پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید