اسلایدراقتصادی

بخشدار مرکزی مشهد: دهکده‌های تفریحی باید جایگزین ویلاسازی شوند

خشدار مرکزی مشهد گفت: با توجه به تقاضای انبوه برای ساخت باغ ویلا در اطراف مشهد پیشنهاد می‌شود ساخت دهکده‌های تفریحی و گردشگری در مناطق خوش آب و هوای این شهرستان جایگزین ویلاسازی های غیرمجاز شود.

به گزارش صدای مشهد، ابوطالب سرابی  افزود: مردم شهرستان ۳.۵ میلیون نفری مشهد که نیمی از جمعیت استان را در خود جای داده، نیاز به تفرجگاه دارند و می‌خواهند دمی آسوده اوقات خود را در این گونه مکانها سپری کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از هموطنان به دلیل فراهم نبودن این نوع مکانها در کشور، سرمایه خود را در کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه صرف خرید این نوع اقامتگاه‌ها می‌کنند این در حالی است که مناطق گردشگری، تفریحی و خوش آب و هوایی در اطراف مشهد وجود دارد که میتوان طرح دهکده های تفریحی و گردشگری را در آنها اجرا نمود.

بخشدار مرکزی مشهد گفت: به عنوان مثال مناطقی در دهستان درزاب، محدوده روستاهای امرودک و تبادکان و ارتفاعات این مناطق و همچنین اطراف جاده مشهد- کلات و محدوده کارده در بخش مرکزی وجود دارد که از آب وهوا و طبیعت مناسبی برخوردار است از طرفی برای احداث دهکده‌های تفریحی یاد شده در این مناطق نیاز به تصاحب زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری‌های مخرب نیز وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر جهاد کشاورزی و فرمانداری مشهد با چند نیرو، توانی برای مقابله و نظارت بر موج فزاینده ساخت ویلا و باغ ویلا در اطراف این کلانشهر و تغییر کاربری زمینهای کشاورزی ندارند و از سوی دیگر ساخت باغ ویلا، زمینهای کشاورزی این شهرستان را قطعه قطعه کرده و به کشاورزی مشهد آسیب جدی رسانده است لذا می‌توان میل روز افزون به ویلاسازی را با دهکده های تفریحی مهار و هدایت کرد.

سرابیان ادامه داد: شناسایی و ساخت دهکده‌های تفریحی نه تنها از تغییر کاربری مخرب محیط جلوگیری می‌کند بلکه برخلاف ساخت و سازهای غیرقانونی می‌توان با قیمت تمام شده به مالکان باغ ویلاها در دهکده‌های یاد شده انشعاب خدماتی مانند آب، برق و گاز ارائه داد و از طرفی به راحتی امنیت این واحدهای مجتمع را تامین کرد، موضوعی که برای ویلاهای پراکنده در بافت روستایی به سختی محقق می‌شود.

وی گفت: زمینهایی که می توان برای ساخت دهکده های تفریحی مورد استفاده قرار داد در خارج از محدوده بافت روستا و البته خارج از حریم کلانشهر مشهد به آسانی در دسترس هستند و مناطقی مانند امرودک یا کارده به ترتیب در ۴۰ و ۷۰ کیلومتری مشهد قرار دارند و مشکلی بابت ایجاد بافت حاشیه نشین جدید در اطراف این کلانشهر  ایجاد نمی‌کنند.

بخشدار مرکزی مشهد افزود: باید همزمان برخورد با تخلفات مربوط  به ساخت و سازهای غیرمجاز اطراف مشهد را افزایش داد و آنقدر جریمه‌های سنگین بر تغییر کاربری‌های غیرمجاز وضع کرد که رغبت مردم از ساخت و ساز بی‌ضابطه به سوی احداث بنا در مجتمع‌های تفریحی مجاز، خوش آب و هوا و دارای انشعابات قانونی تغییر کند.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ۵۲ هزار باغ‌ ویلای غیرمجاز در این استان وجود دارد که این تعداد تغییرکاربری بیشتر در شهرستانهای مشهد، بینالود (طرقبه- شاندیز)، چناران، فریمان، تربت‌جام، نیشابور و سبزوار و به خصوص در پلاک‌های خاصی از این شهرستان‌ها متمرکز است.

بر این اساس در مجموع تخمین‌زده می‌شود پنج هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی مرغوب استان در این چارچوب دچار تغییر کاربری غیر مجاز شده‌اند.

همچنین اداره جهاد کشاورزی مشهد در گزارشی شمار تخمینی باغ ویلاها و تغییر کاربریهای غیرمجاز اطراف مشهد را دستکم ۴۵ هزار مورد اعلام کرد.

شهرستان مشهد شامل سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه، سه شهر مشهد، ملک آباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستاست.

کلانشهر مشهد با ۳۵۰ کیلومتر مربع مساحت در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد و ۱۲۸ روستای پرجمعیت در حریم این کلانشهر واقع شده که بیشتر تغییر کاربریها و ساخت و سازهای غیرمجاز در این آبادیها اتفاق افتاده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید