فرهنگی

جهان امروز، جهان رقابت در عرصه‌های علمی است | دانش دفاعی امنیتی کشور، فناورانه و دانش‌بنیان است

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستادکل نیروهای مسلح در پنل های تخصصی رویداد ملی پویش و جشنواره ملی حرکت در دانشگاه فردوسی مشهد به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

به گزارش صدای مشهد، محمد مهدی‎نژادنوری معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستادکل نیروهای مسلح در نشست تخصصی نخستین رویداد ملی پویش و دوازدهمین جشنواره ملی حرکت که در دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است، اظهار کرد: بسیاری از دانشمندان بزرگ دنیا همچون گاوس در سنین بین ۱۸ تا ۲۵ سالگی نظرات علمی اصلی خود را مطرح کرده‌اند و این موضوع، باطل کننده اندیشه‌ای است که تکامل شخصیت علمی فرد را منوط به تجربه فرد می‌دانند. همان‌طور که در دوران دفاع مقدس هم در فرماندهان بزرگ جنگ شاهد بودیم و نوابغ جنگی در رده فرماندهی لشکر، موفقیت‌های بزرگ برای سپاه اسلام به ارمغان می‌آوردند و خط‌شکن بودند درحالی‌که حتی کمتر از ۲۰ سال سن داشتند.

وی افزود: جوانان به‌صورت ذاتی از خصلت‌های مؤثری بهره‌مند هستند که می‌تواند در تعامل با اساتید و افراد باتجربه، زوج‌های کارآمد و توانمندی را بسازد. به‌طور مثال، جوان بلندپرواز و جاه‌طلب است، قدرت خطرپذیری دارد و خستگی‌ناپذیر برای اهدافش تلاش می‌کند که این خصوصیت‌ها درصورتی‌که با سرمایه اجتماعی و تجربه اساتید همراه شود، می‌تواند ایده‌ها را با سرعت بیشتری به مرحله تولید برساند.

جهان امروز، جهان رقابت در عرصه‌های علمی است

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه امروزه از هوش مصنوعی و رباتیک گرفته تا مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه روانشناسی و جامعه‌شناسی، می‌توان ایده‌ها را به توانمندی تبدیل کرد، گفت: جهان امروز، جهان رقابت در عرصه‌های علمی است. مهم این است که چه کسی برای اولین بار به یک ایده فناورانه دست پیدا می‌کند تا هر دستاوردی در آن عرصه را به نام خود ثبت کند. با این حال، از هر سه هزار ایده‌ای که در دنیا تولید می‌شود، چهار ایده به مرحله تولید محصول می‌رسد و فقط یکی تجاری‌سازی می‌شود. این را می‌گویم که بدانید اگر ایده‌ای ارائه کردید و به مرحله تولید و تجاری‌سازی نرسید، نه به خاطر مافیا، باند، لابی یا هر عامل دیگر بلکه به خاطر جنبه‌های دیگری از بازار نظیر جلب مشتری، توجیه اقتصادی، تکمیل زنجیره ارزش و سهولت در تولید و کاربری است که شاید از  دید شما مغفول مانده باشد.

وی ادامه داد: در این مسیر، گمان نکنید که خلاقیت و نوآوری محدود به رشته‌های فنی مهندسی است. در حوزه علوم انسانی هم از هنر و رسانه گرفته تا تاریخ و جامعه‌شناسی، می‌توان خلاق بود و دستاوردهای نوآورانه را در خدمت حل مشکلات بشر و توسعه و تعالی کشور قرار داد. اینجاست که آگاهی از مناسبات و تحولات جهان ضرورت پیدا می‌کند تا اگر جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۱۰ میلیارد نفر رسید، ما در این کشور بدانیم که باید با تنش آبی و امنیت غذایی ملت خودمان چه کنیم و چطور تفریح و سلامت این مردم را تأمین کنیم.

مهدی‎نژاد نوری تصریح کرد: امروزه در نمایشگاه‌های دانش و فناوری دیگر خبری از ایده ارتباط تصویری و یا زنجیره‌های غذایی کامل نیست. این‌ها همان ایده‌هایی بودند که تا دو دهه پیش در کانون توجهات قرار داشتند و نظریه تحول محسوب می‌شدند اما امروزه وارد سبک زندگی روزمره ما شده و به یک روال بدل شده‌اند. در این شرایط، امروزه ایده تولید گوشت مصنوعی در آزمایشگاه مطرح است؛ به‌عنوان یکی از ایده‌هایی که در آینده به محور برنامه‌ریزی برای امنیت غذایی تبدیل می‌شود. این مصداق همان آینده‌نگری است که باید جای آینده‌پژوهی را بگیرد و به‌جای اینکه بگوییم «آینده چه می‌شود»، جوری جهت‌گیری می‌کنیم که «آینده این‌طور بشود».

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستادکل نیروهای مسلح گفت: در حوزه علوم پایه هم وضع به همین ترتیب است و اگر امروز در نیروهای مسلح ما بر کوانتوم، آیرودینامیک و تکنولوژی‌های نوری تمرکز شده است، همگی به خاطر خلاقیت و نوآوری‌های پیچیده‌ای است که در علوم پایه نظیر شیمی و فیزیک رخ داده است. امروزه در نیروهای مسلح تلاش می‌شود تا پیشرفت دانش دفاعی امنیتی بر مبنای دیدگاه‌های فناورانه باشد. بر همین اساس در نیروهای مسلح هم براساس ثباتی که در مدیریت و فرماندهی وجود دارد، دستاوردهای دانش‌بنیان هم در کانون توجه قرار گرفته و امیدواریم تا اگر امروز برای بهره‌گیری از دانش دفاعی و امنیتی ما در کشورها رقابتی به وجود آمده، به برکت روزآمد ماندن دانش دفاعی، این توفیق استمرار داشته باشد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید