فرهنگی

آغاز احیاء بازار تاریخی فرش مشهد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از اجرای طرح احیاء بازار تاریخی فرش مشهد خبر داد.

ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر اظهار کرد: بازار تاریخی فرش مشهد سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و بحث مرمت آن در سال ۸۵ مطرح شد.

وی ادامه داد: اگرچه اقداماتی برای مرمت و احیاء این بازار انجام شد؛ اما به سرانجام نرسید و از سال ۹۷ مجدد میراث فرهنگی و شهرداری برای احیاء بازار فرش به توافق رسیدند. پس از این که طرح در استان تصویب و امسال هم تأیید شد، از تهران ابلاغ شد.

مکرمی‌فر گفت: اکنون در آذرماه جاری این طرح با آغاز مرمت یک قسمت از بازار به صورت آزمایشی وارد فاز عملیاتی شده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان این‌که شهرداری مشهد و میراث فرهنگی استان به طور کامل از اجرای این طرح حمایت می‌کنند، افزود: اکنون احیاء یک دهنه از کار به صورت آزمایشی آغاز شده تا در این مدت مشکلات اجرایی آن را بشناسیم و اگر در حین کار با چالشی جدی روبه‌رو شدیم، بتوانیم آن را به‌صورت اساسی حل و فصل کنیم. 

مکرمی‌فر به انجام مطالعه باستان‌شناسی اشاره کرد و گفت: حدود چهار هفته است که عملیات اجرایی آن مانند حفاری پی و اجرای ستون‌ها آغاز شده است که در مجموع نیز بیشتر از سه ماه به طول نخواهد انجامید، البته در مدت زمان یک سال احیاء بازار انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: در مدت اجراء طرح احیاء بازار، کسبه این بازار نیز فعالیت خواهند کرد و مانعی برای کسب و کار آنها ایجاد نخواهد شد.

مکرمی‌فر درباره هزینه‌های احیاء این بازار، اظهار کرد: بر اساس توافق صورت گرفته برای احیا، بخشی از هزینه‌ها را کسبه و بخشی را شهرداری متقبل شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید