اجتماعیاسلایدر

ترویج فرهنگ اصیل دینی و دوری از بدعت‌ها و خرافات در مجالس ترحیم جزو اولویتهاست

دبیر ستاد ساماندهی مجالس ترحیم خراسان رضوی مطرح کرد

دبیر ستاد ساماندهی مجالس ترحیم استان خراسان رضوی گفت: ترویج فرهنگ اصیل دینی و دوری از بدعت‌ها و خرافات جزو اولویتهای ستاد ساماندهی مجالس ترحیم است.

به گزارش صدای مشهد به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج مداحان و هیآت مذهبی خراسان رضوی، محسن صابر دبیر ستاد ساماندهی مجالس ترحیم استان افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۶ و برای اجرایی شدن گفتمان مقام معظم رهبری جهت برگزاری مجالس ترحیم درتراز اسلام و انقلاب این ستاد شکل گرفت که به عنوان بالاترین مقام و مرجع تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در سطح استان، مجری اعمال سیاست‌ها و خط مشی‌ها شد.

وی افزود: ستاد ساماندهی مجالس ترحیم از آنجا شکل‌ گرفت که بزرگان و صاحب نظران نظام اذعان داشتند که از مجالس ترحیم در مشهد مقدس راضی نیستیم و باید در جهت اجرای اصولی و کیفی این مراسم فرهنگی و مذهبی فکری برداشته شود تا به مسیر بی‌راهه نرود.

وی اذعان داشت: در گذشته‌های نه چندان دور، مراسم ترحیم در پایتخت معنوی جهان اسلام در جوار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج علیهالسلام بسیار ساده و بی‌آلایش برگزار می‌شد و عزاداران از مهمانان با خرما و حلوا پذیرایی می‌کردند، اما امروزه آنقدر در ظواهر برگزاری یک مراسم ختم و سفارش تاج گل و استند غرق شده‌ایم که اصل و فلسفه این امر خیر و مستحب دستخوش فراموشی شده است.

صابر در ادامه گفت: با استفاده از دیدگاه علما، روحانیون و بزرگان دینی الگو و شیوه نامه‌ای عملی و اجرایی در برپایی اصولی مجالس ترحیم در جهت جلوگیری از اجرای با ابزار و ادوات موسیقی، تجمل‌گرایی اعم از تشریفات و پذیرایی غیرمتعارف، طراحی شده که صاحبان و خادمان مساجد و گردانندگان امور مساجد مبتنی بر آن بر مجالس نظارت لازم داشته باشند.

وی با انتقاد از هزینه های اضافی مجالس ترحیم و صرف میلیونها تومان برای خرید شاخه‌های گل و انواع خرما، حلوا، چای و قهوه در مساجد افزود: این هزینه‌ها با روح مجالس ترحیم بیگانه است و با فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی مغایرت دارد و به مردم و متولیان عزا هم آسیب‌های جدی می‌رساند. وی گفت: امروز برخی مجالس عزاداری از مسیر واقعی خود منحرف شده و مخارج سنگین مراسم ترحیم اموات در برخی جاها مصیبت دیگری را بر خانواده مصیبت‌زده تحمیل می‌کند که این سنت با آداب واقعی دین و توصیه‌های اهل‌بیت سازگار نیست.

صابر در خصوص نقش مداحان در فرهنگ‌سازی این مهم افزود: ستایشگران اهل‌بیت و تریبون‌داران و مجریان مجالس ترحیم در کنار ذکر مصیبت‌ها در مجالس می‎‌توانند نقش بسزایی در گرایش مردم به عزاداری اصولی و دوری از تجملات و تشریح فلسفه مجالس ترحیم از نگاه ائمه داشته باشند.

دبیر ستاد ساماندهی مجالس ترحیم استان با بیان اینکه به منظور ساماندهی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در برگزاری این‌گونه مجالس و اشاعه فرهنگ دینی و اخلاقی، آئین‌نامه ستاد ساماندهی مجالس ترحیم استان تدوین شده که بر اساس این آئین‌نامه از اجرای افرادی که فاقد مجوز باشند و یا اصول و معیارهای دینی را زیر پا گذارند ممانعت بعمل خواهد آمد.

وی در خاتمه افزود: جلسات ستاد ساماندهی به صورت فصلی و با مشارکت فعالانه امور مساجد، اداره تبلیغات، اتحادیه تالاردارها، کانون مداحان و سازمان بسیج مداحان برگزار می‌شود و مباحث محوری و مرتبط به صورت تخصصی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید