اسلایدریادداشت

اقتصاد مردمی یا مردمی سازی اقتصاد

یادداشتی از سید علی حسینی؛ دبیر مجمع مطالبه گران مردمی خراسان رضوی و دکتری هوش مصنوعی

سالهاست روشهای متمرکز دیگر جایگاهی در سیستم ها ندارند و روشهای سلسله مراتبی و توزیع شده جایگزین آنها شده ، البته در مجموعه های بزرگ اما نکته مهم در مردمی سازی اقتصاد، دسترسی آسان به منابع و کنار هم گذاشتن منابع خرد مردم برای استفاده در طرح های پیشران می باشد که این موضوع تا زمان تمرکز و قدرت در مراکز دولت ها و بعضاً مستعمره بودن ناخواسته آنها اتفاق نخواهد افتاد، اما راه حل؛
شاید باور پذیری آن مشکل باشد، تعداد بانک ها در کشور آمریکا ، بیش از چهار هزار بانک بوده و در سالهای گذشته نزدیک به ۳۰ هزار بانک در آمریکا فعال بودند و عمده فعالیت این بانک ها محلی می باشد.

در مدل بومی این موضوع ما صندوق های قرض الحسنه را داریم که تقریبا نزدیک به ۴۰۰۰ شعبه در کشور فعال هستند و عموما کارکرد محلی دارند.

اما در سالهای اخیر در سایه فشارهای بانک مرکزی و با وصل کردن اشتباهات موسسات مالی اعتباری که هیچ ربطی به صندوق های قرض الحسنه ندارند سعی در محدود کردن این مجموعه های توانمند و کارا را دارند که بدون کمک دولت و پشتوانه دولتی کارهای بزرگی را در اکثر شهرستانهای کشور پهناور ایران داشتند و جالب اینکه بدانید برای فعالیت خودشان که توصیه قرآن می باشد حق هیچگونه تبلیغات ندارند و از تمام امکانات بروز حوزه بانکداری محروم می باشند .

اما راه حل مردمی سازی اقتصاد؛
استفاده از سیستم‌های توزیع‌شده (distributed system )
این سیستم ها با وجود یک هماهنگ کننده و ارتباط با هم و محاسبات درست قابل انجام خواهد بود که اینها از الزامات سیستم های توزیع شده می باشد.

استفاده از ظرفیت این مجموعه های مردمی و پویا با شمولیت سراسری کشور و با نظارت خود مردم و اجازه فعالیت و گسترش فعالیت این مجموعه ها که نمونه های موفق آن را همه مسئولین سراغ دارند از مجموعه همت شهرستان کاشمر و ایجاد کارخانه کاشی با بیش از ۳۰۰ نیرو گرفته تا جاویدان سبزوار و قائم نیشابور و شهید واحدی مشهد و دیگر صندوق های موفق استانهای دیگر ، که هر کدام بارهای بزرگی از دولت برداشته ،جایی که دولت برای رساندن منابع قرض الحسنه برای فرزند اوری و ازدواج و ودیعه مسکن با غول بانکی مواجه است و نتوانسته از آن استفاده کند.

این مجموعه‌ها می‌توانند جایگزین خوبی برای شبکه بانکی پر هزینه و کم فایده باشند.

نکته جالب فعالیت افتخاری همه ارکان مدیریتی است مجموعه ها می باشد، عدم دریافت تاخیر و جریمه دیرکرد و با وجود آن نداشتن معوقات به دلیل اعتماد مردم ونکته جالب تر اینکه این مجموعه ها از طرف متولیان اجازه کمک به کارهای عام المنفعه را ندارند و بابت انجام توبیخ خواهند شد.
بله چیزی جز سیستم پیچیده افکار غیر اسلامی پشت صحنه فضای موجود شبکه بانکی نیست و تمرکز منابع در مراکز باعث فسادها و اختلاس های زیادی شده که هر روز از مجموعه ای خبری شنیده می‌شود.

امیدواریم با نگاه درست و ایجاد بستری مناسب به ایجاد اقتصاد مردمی دست پیدا کنیم.

سید علی حسینی| دبیر مجمع مطالبه گران مردمی خراسان رضوی| دکتری هوش مصنوعی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید