اسلایدرفرهنگی

طراحی و ساخت عروسک‌های شاهنامه در جشنواره سیمرغ

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد و رییس جشنواره سیمرغ از طراحی و ساخت عروسک‌های شاهنامه در جشنواره سیمرغ خبر داد.

به گزارش صدای مشهد، سید جلیل بامشکی در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع فراخوان طراحی و ساخت عروسک‌های شاهنامه در جشنواره سیمرغ اظهار کرد: معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با همکاری جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر عروسک سازی جشنواره ساخت عروسک‌های شاهنامه را به مناسبت تاکید رهبری در روز ۱۹ تیرماه به حفظ و بزرگداشت توس برگزار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره با هدف ترویج و ارتقا هنر و مهارت در طراحی و ساخت عروسک و معرفی و ارائه عمومی آثار برگزیده برگزار می‌شود، افزود: شهر مشهد با بیش از هزار سال سابقه، فرهنگی، هنری و مذهبی به عنوان یکی از مهمترین مراکز فرهنگی در ایران شناخته شده است.

رییس جشنواره سیمرغ ادامه داد: این جشنواره فرصتی برای هنرمندان و علاقه‌مندان به ساخت عروسک است تا مهارت خود را به نمایش بگذارند و از آثاری که خلق کرده اند، بهره‌مند شوند. همچنین با بیان شخصیت‌های شاهنامه در غالب عروسک‌ها از غنی‌ترین ارزش‌های فرهنگی و تاریخی این شهر استفاده کنند. در همین راستا از همه‌ی علاقه‌مندان به هنر عروسک سازی دعوت می‌شود تا با شرکت در اولین جشنواره سیمرغ از فرصتی که برای نمایش هنر و مهارت شان ایجاد شده بهره‌مند شوند. در این جشنواره به بهترین آثار ارسالی جوایزی اهدا خواهد شد و آثار منتخب جشنواره سیمرغ امکان معرفی و نمایش عمومی خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه اهداف برگزاری جشنواره سیمرغ شامل ارتباط با ادبیات و فرهنگ ایرانی و ایجاد الگو و شخصیت از شخصیت‌های شاهنامه است، گفت: جشنواره عروسکی شخصیت‌های شاهنامه به عنوان یک رویداد‌های فرهنگی هنری ارتباطی نزدیک با ادبیات و فرهنگ ایرانی دارد و با ارائه عروسک‌هایی که بر اساس شخصیت‌های ادبیات ایرانی، شاهنامه طراحی و ساخته شده‌اند این جشنواره به ارتباط با فرهنگ و ادبیات ایرانی کمک خواهد کرد.

بامشکی ادامه داد: ایجاد فضا برای نمایش خلاقیت‌ها و تشویق استعداد‌ها از اهداف دیگر این جشنواره است. جشنواره عروسکی یک فضای خلاقانه برای هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر و صنعت طراحی و ساخت عروسک فراهم می‌کند و با شرکت در این جشنواره شرکت کنندگان می‌توانند تجربیات و دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و با همکاری و تبادل تجربه فضایی پویا را برای خود و دیگران ایجاد کنند.

رییس جشنواره سیمرغ با بیان اینکه موضوعات جشنواره براساس شخصیت‌های انسانی و غیر انسانی در شاهنامه انتخاب شده است، تصریح کرد: این جشنواره در دو بخش طراحی و ساخت قابل ارائه است. شرکت کنندگان آثار خود را در غالب عروسک‌هایی با کارکرد نمایشی و عروسک‌های با کارکرد اسباب بازی در هر دو بخش طراحی و ساخت ارسال خواهند کرد. همچنین این جشنواره در دو سطح حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای برگزار می‌شود.

وی در خصوص اهدا جوایز جشنواره و حمایت از آثار ارسالی تاکید کرد: آثار دریافتی در ۵ رسته قرار خواهند گرفت و به آثار برتر در هر رسته جوایزی از سوی جشنواره اهدایی ارزنده اهدا خواهد شد. این ۵ رسته شامل رسته طراحی عروسک بازی در سطح نیمه حرفه ای، رسته ساخت عروسک بازی  در سطح نیمه حرفه‌ای، رسته طراحی عروسک بازی در سطح حرفه‌ای، رسته ساخت عروسک بازی  در سطح حرفه‌ای و رسته ساخت عروسک نمایشی در سطح حرفه‌ای است.

وی گفت: علاوه بر اهدای جوایز نقدی به برگزیدگان فرصت حمایت از آثار برای تولید و ارائه به بازار و استفاده در آثار نمایشی، باهمکاری دبیرخانه جشنواره وجود دارد. به این ترتیب از سوی دبیرخانه جشنواره و با نظر داوران جشنواره، بعد از دریافت آثار ساخته شده مبلغی به عنوان کمک هزینه ساخت عروسک به سازندگان تعلق خواهد گرفت که تعیین مقدار کمک هزینه برای هر اثر با تشخیص هیئت داوران خواهد بود.

گفتنی است: راه‌های ارتباطی با دبیرخانه فرهنگسرای بهشت واقع در بلوار مدرس و آدرس سایت www.Fest30.ir است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید