اجتماعیاسلایدر

تثبیت خط انقلاب در حوزه علمیه مشهد

آیت ا... علم الهدی در جمع طلاب مدرسه تابستانی "دارالعلم" در حرم مطهر رضوی مطرح کرد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی با اشاره به نقش مهم آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان در تقویت جایگاه این حوزه علمیه گفت: حوزه علمیه خراسان، کانون پویا و قطب فعال انقلاب اسلامی است.

به گزارش صدای مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در مدرسه تابستانه «دارالعلم» که در مدرسه میرزا جعفر حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است، افزود: از تولیت آستان قدس رضوی در صیانت از استمرار خط توسعه فکری و علمی حوزه علمیه خراسان و از دانشگاه علوم اسلامی رضوی به دلیل نقش‌آفرینی در این زمینه قدردانی می‌کنم.

وی افزود: در برخی رویدادها و برنامه‌ها پرتوی عظمت انقلاب اسلامی در برابر بینش ما بیش از پیش‌زمینه تجلی و درخشش پیدا می‌کند به‌طور خاص، اگر امروز مشاهده می‌کنید که این فضا پیش روی شما قرار دارد و منظره بدیع مدرسه میرزاجعفر در برابر شماست، باید بدانید که این وضعیت کوچک‌ترین شباهتی با وضعیت مدرسه در دوران حوزه علمیه پیش از پیروزی انقلاب ندارد.

امام جمعه مشهد ادامه داد: در آن زمان، هرگز وضعیت مطلوبی در این مدرسه وجود نداشت و برنامه‌هایی هم که در این موقعیت برگزار می‌شد، آمیخته با فضای پر از رعب و وحشت و تهدید از سوی حاکمیت وقت و تنگدستی‌های جان‌کاه طلاب این مدرسه بود، بر همین اساس، باید خدا را شاکر باشیم به خاطر این نعمت ارزنده و توفیقی که نصیب و روزی آحاد ملت شده است.

انقلاب اسلامی، سرآغاز فصل جدید تحولات جهانی

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ضمن بررسی ابعاد مختلف تأثیرگذاری انقلاب اسلامی بر جریان علمی و معرفتی حوزه‌های علمیه با محوریت حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: بیان حقایق در تاریخ انقلاب اسلامی، ضرورتی است که هیچ‌گاه به حد کفایت به آن توجه نشده است، از شروع نهضت امام(ه) تاکنون، همواره خلأ ثبت دقیق و علمی رویدادها با کاوش‌های مستند تاریخی احساس شده و تاریخ انقلاب همواره با گفتارهای شفاهی یا در قالب سلسله پژوهش‌های میدانی به ثبت رسیده و بنابراین این نگرانی که شخصیت‌های سرشناس انقلاب از دست بروند و جریان تاریخ‌نگاری ما به آن‌ها نرسد، همواره وجود داشته است.

وی تصریح کرد: با این حال، حقیقت میدانی آن است که شروع فصل جدیدی از نظم جهانی با انقلاب اسلامی ایران آغاز شد و نهضت امام(ره) برای وجهه استکبار جهانی نه‌فقط در منطقه بلکه در سرتاسر عالم، یک شکاف غیرقابل‌جبران ایجاد کرد که جبران آن جز با براندازی این ایدئولوژی میسر نیست.

تلاش پهلوی دوم برای ایجاد تفرقه میان حوزه علمیه قم و مشهد

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: از همان ابتدا شاه به سرکردگی دستگاه استکبار جهانی تصمیم گرفت برای حوزه علمیه قم به‌عنوان منبع و مرجع شکل‌گیری بنیادی انقلاب، یک رقیب جدی بتراشد و بر این اساس، به سراغ علما، اساتید، مدرسین و طلاب جوان حوزه علمیه مشهد آمد و در این عرصه، حتی از ظرفیت ائمه جماعات و روحانیت برجسته آن زمان خراسان همچون مرحوم آیت‌الله میلانی چشم‌پوشی نکرد.

وی تأکید کرد: اتاق فکر آمریکایی در این کشور، آن زمان راهبردی بر این اساس داشت تا علاوه بر ظرفیت روحانیت خراسان، آستان قدس رضوی و مسجد گوهرشاد را هم به‌عنوان یک نهاد فرهنگی به خدمت بگیرد زیرا در آن زمان، اگرچه تولیت آستان قدس با تولیت موقوفه گوهرشاد دو جریان کاملاً مجزا از یکدیگر بودند و با یکدیگر همگرایی نداشتند اما در عمل، هر دو نهاد در خدمت حکومت شاهنشاهی قرار داشت و به‌طور خاص، تولیت موقوفه گوهرشاد با وجود تأکید واقف بر شروط چهارگانه، در اختیار یک سرهنگ بازنشسته ارتش شاه بود و او هم به‌طور مطلق، سر سپرده پهلوی دوم بود.

حوزه خراسان، کانون پویا و قطب فعال انقلاب اسلامی

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: در این شرایط، بزرگان حوزه علمیه خراسان تلاش کردند تا انسجام میان جریان‌های انقلابی و طلاب جوان دغدغه‌مند را حفظ کند، میان علما و اساتید سرشناس همگرایی به وجود بیاورند و شرایطی را رقم بزنند که حوزه علمیه خراسان برخلاف نقشه استکبار جهانی، به قطب جدید و کانون پویا و ویژه جریان انقلاب تبدیل شوند.

وی افزود: در این راه هم مرارت‌های بسیاری متحمل شدند و زیر بار زندانی‌ها و شکنجه‌های فراوانی رفتند تا پرچم انقلاب در شهر امام رضا(ع) نیز برافراشته شود که ثمره این مجاهدت‌ها، رقم خوردن شرایطی بود که علمای مشهد پس از رقم خوردن جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شیراز، به‌صورت منسجم و یکپارچه بیانیه محکومیت صادر کردند و جشن خوشامدگویی به محمدرضاشاه در جریان سفرش به مشهد تحریم شد.

وی اظهار کرد: اگر امروز پس از ۴۵ سال به تاریخ نگاه می‌کنیم و می‌بینیم که مشهدالرضا(ع) یکی از کانون‌های اساسی شکل‌گیری انقلاب اسلامی بوده است، به دلیل همین تلاش‌های شبانه‌روزی و بی‌وقفه است که به محوریت حوزه علمیه و جریان روحانیت در خراسان انجام شد.

امام جمعه مشهد ادامه داد: در این شرایط، نیاز حیاتی و مهم امروز تاریخ، آن است که حقایق جریان‌های مشهد در آن ایام، به‌دقت ثبت و ضبط شود و نقش مدیریتی علمای این شهر و مدرسین حوزه‌های علمیه همچون رهبر معظم انقلاب مورد بررسی و تحلیل کارشناسی قرار بگیرد.

وی بر اهمیت ثبت و نشر این تجربه و تجربه گرانبها تاکید و تصریح کرد: از همه شما اساتید، مدرسین، طلاب و علمای عزیز دعوت می‌کنم که در مطالعات و پژوهش‌های خود به‌خصوص با محوریت تاریخ انقلاب اسلامی، بر موضوع واکاوی مجاهدت چهره‌های حوزوی در استان خراسان برای شکل‌گیری هسته متمرکز علمی، فرهنگی و معرفتی متمرکز شوید و ابعاد مختلف این مسئله را برای آیندگان ثبت و ضبط کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید