اسلایدریادداشت

مبارزه با تهدید ملی با بودجه های استانی

لشگر ملخ های همه چیز خوار دوباره به ایران حمله کردند.

زهرا طوسی: لشگر ملخ های همه چیز خوار دوباره به ایران حمله کردند. سیل ملخ‌هایی که از شبه‌جزیره عربستان و از طریق دریا به ایران لشگر کشی کرده اند، هم اکنون به دو استان سیستان و هرمزگان رسیده اند و با توجه به شرایط آب و هوایی و پیش‌بینی های فائو، فاز جدید حمله این آفت همه چیزخوار نیز تا اوایل مردادماه ۹۹ طول می کشد

تهدید جهانی در مسیر ایران

۵۹ کشور در معرض هجوم ملخ‌ها هستند و به همین خاطر در سازمان خوار و بار جهانی فائو کنوانسیونی به نام سواک شکل گرفته که ایران نیز از اعضای آن بشمار می رود. آن طور که فائو چندی قبل اعلام کرده بود وضعیت ایران در رابطه با تهدید  ملخ ها از زرد به نارنجی تغییر کرده است. هر چند هنوز زنگ خطر قرمز برای کشور ما به صدا در نیامده  ولی هشدار فائو به این معناست که حمله ملخ‌ها و گستردگی آن می‌تواند آسیب جدی به باغ‌ها و مزارع وارد کند

کانون این ملخ‌ها در شرق آفریقا بوده و مسیر حرکت خود را از دریای سرخ به سمت عربستان و از آنجا به سمت کشور ما آغاز کرده‌اند. ملخ‌های صحرایی که در دور اول  از ۸ بهمن ماه از سمت کشورهای عربستان، قطر و عمان  به سوی کشور ما گسیل شده  بودند این بار از هرمزگان و سیستان بلوچستان  راهی سایر نقاط کشور خواهند شد.

آمادگی دستگاه های مختلف برای مفابله

هر چند دستگاه‌های ذیربط از آمادگی برای مقابله با این آفت برای کاهش خسارت‌های احتمالی آن به اراضی کشاورزی و پوشش گیاهی سخن گفته و اعلام کرده اند مبارزه جدی یا این آفات انجام می شود ولی طبق اعلام مدیران جهاد کشاورزی موج دوم ورود این آفت ویرانگر با  شدت بیشتری صورت می گیرد و نیاز به تدابیر جدی تری برای نابودی دارد.

این ملخ‌ها که در مسیر حرکت خود زمین‌های زراعی را مورد حمله قرار می دهند، به این خاطر خطرناک هستند که هر نوع  سبزینه ای را کامل می‌خورند، چنان که در سال ۱۳۴۰  پوشش گیاهی بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین را از بین برده و موجب قحطی در کشور شدند.

میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور گفته است که در دوره قبلی، ۷۵۰ هزار هکتار تحت پوشش برنامه مبارزه با ملخ‌های صحرایی قرار گرفته و احتمالا در دوره جدید، سطح مبارزه به حدود ۹۰۰ هزار هکتار خواهد رسید و هر هکتار به طور متوسط، ۵۰ تومان هزینه نیاز دارد؛ بنابراین حدود ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه در این دوره نیاز داریم.

هر چند هنوز ملخ ها به خراسان رضوی نرسیده اند، اما با توجه به تجربه پیشین انتظار می رود پرونده مبارزه با این آفت به عنوان تهدید ملی با بودجه های استانی بسته نشود چرا که در صورت اهمال در مبارزه با ملخ ها در استان هایی که نخست مورد حمله قرار می گیرند، این آفت تمامی استان های کشور از جمله خراسان رضوی را با تهدید جدی مواجه خواهد کرد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید