اقتصادی

فضای فرهنگی باید به کمک توسعه فضای اقتصادی استان بیاید

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه آنچه در استان نیاز به پیشرفت دارد، فضای فرهنگی است که به فضای اقتصادی نیز کمک می‌کند، تصریح کرد: فضای فرهنگی استان فضایی گرفته و بسته است.

حسن حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص عملکرد اقتصادی یک ساله استاندار خراسان رضوی، اظهار کرد: سال‌های سال در سطح ملی دولت‌های مختلف همیشه بسته‌هایی را برای رونق بازار کار، تولید و اشتغال مطرح می‌کردند. پیشنهاداتی که دولت‌ها همیشه ارائه می‌کردند، چندان در حوزه تولید موفق نبوده، اگر موفق بود، وضع اقتصادی ما بهتر می‌شد.

وی افزود: این مسائل از سیاست‌های غلط اقتصادی حاکم در دولت بوده که در همه استان‌ها وجود داشته، در تمام کشور جاری و ساری بوده و اکنون نیز وجود دارد، اما از آقای رزم‌حسینی با یک ایده به استان خراسان آمدند و ایده این بود که مقداری اقتصاد را به حرکت در بیاورند، موتور حرکت را بدون سوخت و وعده و وعیدهای دولتی به کمک خود مردم روشن کنند.

حسینی بیان کرد: آقای رزم‌حسینی به عنوان استاندار زیرکی خوبی به خرج داده و این بوده که مشاهده کرده هرچه را در مملکت به دست مردم سپردند جواب داد و هرکجا مردم حضور پیدا کردند، مشکل حل شد. ما مسائل مهمی را در طول این ۴۰ سال در کشور شاهد هستیم که با حضور مردم حل شده است. اگر این مردم در صحنه نبوده و حضور نداشته باشند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: آقای رزم‌حسینی توان مردم را شناسایی و از آن استفاده کرد و طرحی را به عنوان مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی مطرح نمود. استاندار چند کار را انجام داد، در عرض حدود ۴۰ سالی که در استان فعالیت می‌کنم، هیچ کس نتواسنته این کار را انجام دهد. اولا وفاقی بین همه نمایندگان مجلس، دستگاه‌های قضایی استان، دولت، امام جمعه و سایرین ایجاد کرد که در استان بی‌نظیر بود و نه تنها در مثلث توسعه اقتصادی فرهنگ، بلکه در سایر مسائل به توسعه استان کمک کرد.

وی با بیان اینکه قبل از آن آقای رشیدیان استانداری خوب، مردمی و عالی بودند، اما چنین وفاقی بین دستگاه‌های قضایی و حتی برخی نمایندگان مجلس نبود، خاطرنشان کرد: اکنون جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تشکیل می‌شود که تمام دستگاه‌ها در آن حضور دارند.

حسینی اضافه کرد: آقای رزم‌حسینی این اتحاد را در استان به وجود آورد که علاوه بر کمک شایان به بحث معین‌ها، در لطافت و روحیه کاری استان نیز بسیار موثر بود. اکنون دستگاه قضایی همان اندازه از دولت حمایت می‌کند که استانداری و نمایندگان حمایت می‌کنند. این اتفاق خوبی بوده که اگر هیچ کدام از معین‌های اقتصادی شکل نمی‌گرفت، باز هم کار عالی و بی‌نظیری آن هم در این شرایط است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دوم بحث مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی و معین‌های اقتصادی است، فلسفه تشکیل معین‌ها این بوده که در نقاط محروم، روستاها و مراکز بخش‌ها و با کمک خود مردم باشد. با توجه به تشکیل صندوق‌های مختلف به خصوص در مشهد که کلاهبردار بودند، مردم اکنون اعتماد ندارند که پول خود را به صندوق بدهند و در حال حاضر جمع کردن مردم کار سختی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر استاندار ۱۴۲ معین اقتصادی تشکیل داده که هر کدام از این معین‌ها مجبور شدند تسهیلگر داشته باشند و به آن حقوق دهند، تصریح کرد: حداقل ۱۴۰ نفر جذب کار شدند که اگر بخواهیم کارخانه‌ای در مشهد تاسیس کنیم که ۱۴۰ نفر سر کار بروند، حداقل باید ۵۰ میلیارد تومان از منابع مردم و منابع بانکی که آن نیز منابع ملی است، خرج کنیم، در حالی که اکنون بدون اینکه دولت یک ریال از جیب خود خرج کرده و کمکی کند، ۱۴۰ نفر سر کار آمدند. این فاز اول بوده و در روستاها و مناطق دیگر این صندوق‌ها با کمک مردم تشکیل شده است.

حسینی گفت: اتفاقاتی در قالب معین‌ها در زمینه کسب و کار رخ داده، مردم خودشان به صحنه ورود پیدا کردند، به میدان آمدند و با کمک مردم این اتفاق و رویداد خوب در استان در حال رقم خوردن است. این اتفاقی بسیار خوبی بود که در استان ناامیدی‌های اقتصادی را تبدیل به امید کرد و اگر کارشکنی‌های دستگاه‎های دولتی و بروکراسی‌ها و دیوان‌سالاری‌ها نباشد، این طرح موفق خواهد بود و اثرات مطلوب و خوبی در اقتصاد استان خواهد داشت.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه عملکرد اقتصادی استاندار و طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی صددرصد شاخص‌های اقتصادی را افزایش داده است، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در شاخص‌های اقتصادی، نرخ بیکاری بوده که در این مدت در استان ۲ درصد کاهش یافته است. ضمن اینکه آن همدلی و وفاق نیز در صنعت بسیار موثر بوده است. مصرف انرژی، برق و گاز، نرخ کارگران مشغول در واحدها و میزان پرداخت بیمه بیکاری توسط تامین اجتماعی از شاخص‌های موجود در تولید است.

وی افزود: در استان ما نرخ بیکاری کاهش یافته، اکنون تامین اجتماعی بیمه بیکاری کمتری پرداخت می‌کند و تمام شاخص‌های انرژی ما در سطح استان افزایش یافته است. نظام بانکی و دستگاه‌های پول‌ستان مانند تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی پای کار آمدند و به واحدهای صنعتی کمک می‌کنند. این موارد ابتکاراتی بوده که آقای رزم‌حسینی داشتند. تفکر آقای رزم‌حسینی تفکر اقتصادی بخش خصوصی است که همیشه نیز از بروکراسی نحس اداری یاد می‌کند. اینکه استاندار به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی استان بتواند در این حد واقعیت‌ها را بیان کند، خود می‌تواند بسیار موثر باشد.

حسینی گفت: طبیعی است که هر کاری نقاط قوت و ضعف دارد. این کار هم ممکن است نقاط ضعف داشته باشد، مانند دارویی که برای بیماری خاصی مصرف می‌شود و ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. من روی این طرح مطالعه و کار کردم، اما عوارض خاصی را در آن شناسایی نکردم، ضمن اینکه برخی افراد ایرادهایی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه نقش دانشگاه و برخی بخش‌های دیگر دیده نشده، در حالی که همه دیده شدند و به این دلیل که این طرح مردمی است، نمی‌توان بین مردم تفکیکی گذاشت.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: من به این طرح خوشبین هستم، البته اگر حمایت شود و حرف و حدیث‌های خاصی نباشد. به خصوص در استان ما که کار کردن سخت است، هر کس بخواهد کاری انجام دهد، افرادی هستند که اما و اگر می‌آورند. در یک سالی که از عمر استاندار می‌گذرد، توفیقات این طرح بیشتر از یک سال بوده و اکنون تقریبا فرم گرفته است.

وی با اشاره به اینکه آنچه در استان نیاز به پیشرفت دارد، فضای فرهنگی است که به فضای اقتصادی نیز کمک می‌کند، تصریح کرد: فضای فرهنگی استان فضایی گرفته و بسته است. مشهد با وجود امام هشتم(ع) باید محدودیت‌های داشته باشد، اما این نیز بخشی از زندگی مردم است و مردم حق دارند از بسیاری مسائل فرهنگی که سایر استان‌ها برخوردار هستند، استفاده کنند.

حسینی ادامه داد: این حق ساکنین و مجاورین حرم مطهر امام رضا(ع) است. در این زمینه فضای بسته و محدودی در استان وجود دارد که علاوه بر مشهد به شهرستان‌های دیگر نیز تسری پیدا کرده، این فضا غم‌آلود و گرفته است، فضای شادی در سطح استان نیست، استانی که می‌تواند خدمات خوبی در سطح کشور داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید