وزارت آموزشوپرورش طی حدود یک سالی که آغاز به کار دولت سیزدهم گذشته، روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سرگذاشته و با اخباری از برگزاری حضوری آموزش در مدارس، رتبهبندی معلمان، حواشی انتخاب وزیر پس از دو مرتبه عدم رای اعتماد مجلس به نامزدهای معرفی شده و چالش کیفیت آموزش مدارس دولتی، همواره در معرض قضاوت عموم مردم قرار گرفته و به جهت ضریب نفوذ بالای مخاطبان و دربرگیری بالایی که دارد باید پاسخگوی افکار عمومی در ابعاد گوناگون مرتبط با رخدادهای مدرسهای باشد.
به گزارش صدای مشهد؛ مریم رنگآمیز طوسی، نماینده مدیران مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش، در راستای اعلام نظراتش پرامون عملکرد دولت، اجرایی شدن قانون رتبهبندی معلمان را به عنوان مهمترین نقطه قوت دولت برشمرد و اظهار کرد: استقرار نظام رتبهبندی معلمان که سالها معطل مانده بود، اقدام بسیار مهمی است که جادارد از دولت و مجلس که پیگیر این مسئله بودند قدردانی کنیم.
وی افزود: هدف مدنظر دولت از اجرای این طرح، افزایش کیفیت نظام آموزش و پرورش در پی ارتقای معلمان به عنوان عناصر اصلی تعلیم و تربیت است.
این عضو شورای عالی آموزشوپرورش با بیان اینکه البته فرهنگیان در زمینه نحوه امتیازبندیها، بارگذاری مدارک و … ابهامات و گلایههایی دارند گفت: خوب است اگر مواردی چون تالیف و چاپ کتاب، انتشار مقاله و شرکت در جشنوارهها به عنوان امتیاز از معلمان خواسته میشود، ویژه معلمان جدیدالورود باشد و از ابتدای خدمتشان به آن توجه داشته باشند، نه معلمانی که سالهای زیادی خدمت کرده و چندسال به بازنشستگیشان باقی مانده است.
برگزاری اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش جزو نقاط قوت بود
طوسی دیگر نقطه قوت دولت را زمینهسازی برای همافزایی دستگاههای اجرایی در امر آموزشوپرورش دانست و گفت: برگزاری اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش جزو نقاط قوت بود، باتوجه به حضور نمایندگان مجلس و وزرای دولت و عقد تفاهمنامههای همکاری، انتظار میرود پیشرفت آموزش و پرورش تسریع شود. وظیفه تعلیم و تربیت یک وظیفه ملی بوده و نیاز است از ظرفیت همه ارگان و دستگاهها استفاده و این پتانسیل در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد تا تحولی که مدنظر است رخ دهد.
دخالتها در انتصابات مدیران استانی و منطقهای
وی اما نقطه ضعف دولت را در انتصابات ستادی به ویژه مدیران استانی و منطقهای دانست و گفت: هرچند تلاش بر جوانگرایی و انتصاب مدیران جوان بوده است اما متاسفانه شاهد دخالت نمایندگان مجلس و استانداران در انتصاب برخی مدیران استانی و روسای مناطق بودیم. این اتفاق خلاف فرمایشات رهبری مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در موضوع انتصابات بوده است.
این عضو شورای عالی آموزشوپرورش ادامه داد: پیشنهاد میکنم به ظرفیت معلمان و کارکنان توانمند آموزش و پرورش بیش از این توجه شده و توانمندی این افراد مورد توجه قرار بگیرد. افراد متخصص و اثرگذار کم نداریم و انتظار بود از همه طیفها و تخصصهای موجود استفاده شود. آموزش و پرورش جای خطا و اشتباه نیست و فرصت آزمایش و خطا نداریم. حداقل ویژگی لازم برای قبول مسئولیت، برخورداری از سابقه مدیریتی حتی مدیریت مدرسه است.