فرهنگی

نقد فیلم | فیلم «شماره ۱۰» اسیر خرده داستان‌ها

«شماره ۱۰» با نویسندگی و کارگردانی حمید زرگرنژاد و با بازی نقش اول مجید صالحی از جمله فیلم‌های جشنواره چهل‌ویکم است.

به گزارش صدای مشهد، مجید صالحی که پیش از این، بیشتر با فیلم های طنز شناخته می‌شد در چند سال اخیر، فضایی جدید از بازیگری خود به معرض نمایش گذاشته و نشان‌داده در فیلم‌هایی با ژانرهای متفاوت نیز می‌تواند موفق ظاهر شود و این بار، با فیلم خوش ساخت «شماره ۱۰» نقش یک اسیر جنگ تحمیلی را دارد که با سوژه و موضوعی خاص از اسارت فرار می‌کند، فیلمی که از کشش، ریتم و هیجان خوبی برخوردار است و مخاطب را تا انتها با خود همراه می کند.
اما نگاه منتقدان در جلسه نقد و بررسی در سینما هویزه مشهد، نمود متفاوتی نسبت به مخاطب مردمی این فیلم داشت.
محمد کلاته ملایی، منتقد سینما در نشست نقد و بررسی این فیلم در جشنواره بیستم فیلم فجر در سینما هویزه مشهد گفت: فیلم در شروع ۱۰ دقیقه طلایی دارد که دیالوگ ندارد و به خوبی شخصیت یک اسیر جنگی که نسبت به فرار مصر است برای مخاطب می‌سازد اما متاسفانه در ادامه موضوع به سمت خرده داستان‌هایی می رود که نسبت به موضوع اصلی کم اهمیت است و از موضوع اصلی که فرار است، به سمت جنگ می‌رود در حالیکه جنگ در این اثر کارکرد زیادی نداشت.
وی با اشاره به اینکه برخی خرده داستان‌ها توهین به اسرای جنگی است ادامه داد: به عنوان مثال در این فیلم هر فرار منجر به اعدام سه اسیر می‌شود ولی گویی این موضوع برای شخصیت‌های اصلی اهمیتی ندارد و فقط به فرار فکر می کنند و تصویر نادرستی از اسرا در این فیلم نشان داده شد.
کلاته‌ملایی با بیان اینکه اگر سینما را بلد نباشیم، حرف ما ضد خودمان می‌شود افزود: کارگردانی در این فیلم موفق نبود و فیلم‌نامه نیز گاف‌های زیادی داشت. مثلا بارها اشاره می‌شود که شخصیت همراه مجید صالحی، خرده‌شیشه دارد ولی کارکرد این موضوع مشخص نیست و به راحتی کشته می‌شود. گره ای در ذهن مخاطب ایجاد می کند اما فایده‌ای ندارد. در صحنه پایانی نیز فیلم در جای بدی تمام می شود و تعلیق درستی در ذهن مخاطب ایجاد نمی‌کند.

خبرنگار: عفت رضوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید