سیاسی

مناظره داغ «سلیمی نمین» و «آملی» درباره انتخابات

حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مشروط است!

یک فعال سیاسی اصولگرا تاکید دارد “برای اداره کشور تک‌صدایی مناسب نیست” و در عین حال یک فعال اصلاح‌طلب می‌گوید “این جریان سیاسی می‌خواهد صدایش برای اداره کشور شنیده شود ولی تا زمانی که نماینده‌ای نداشته باشد چنین امری محقق نمی‌شود.”

این اظهارات را دو فعال سیاسی از جریان‌های رقیب، در فاصله کمتر از پنجاه روز مانده به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در قالب یکی از مناظره‌هایی مطرح کردند که این روزها دستمایه بحث و بررسی پیرامون موضوع مشارکت جریانهای سیاسی در رویداد ملی انتخابات شده است.

این مناظره سیاسی میان “عباس سلیمی‌نمین و ناصر آملی” فعالان دو طیف سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب  با عنوان “چرا  شرکت نمی‌کنیم” در چارچوب “سلسله نشستهای در مدار گفتگو” به همت کانون فرهنگی آویژه و پایگاه شهید محمدزاده سپاه  پاسداران در مشهد برگزار شد.

فعال سیاسی اصولگرا در این نشست با حضور جمعی از شهروندان مشهدی گفت: شهروندان اختیاراتی را به برخی نخبگان خود واگذار می‌کنند تا این افراد به نمایندگی از آنها امور جامعه را مدیریت کرده و بر همین اساس مردم این حق را دارند که اگر نماینده‌ای نتوانست از حق آنها به خوبی دفاع کند در دور بعدی انتخابات حذف شود تا مردم به شخص توانمندتر رای دهند.

عباس سلیمی‌نمین افزود: در ساختار حکومت از طریق صندوق‌ رای، با کمترین هزینه برای جامعه امکان دارد. به عنوان مثال شاهد بودیم در تغییر قیمت بنزین افرادی که نسبت به این تغییر اعتراض داشتند چه خسارتهایی را ایجاد کرد. در برخی کشورها ساختار قانونمند سندیکاها و اصناف‌ امکان تجمع و بیان اعتراض‌ را دارند و خودشان شعارها، مسیرها و تمام موارد امنیتی را رعایت می‌کنند ولی هنوز این شرایط در ایران مهیا نیست.

وی ادامه داد: وضعیت حضور مردم در انتخابات دوره‌های مختلف متفاوت بوده که دلایل آن باید مورد برسی قرار گیرد. ممکن است برخی نسبت به جایگاههایی که در قانون اساسی تعریف شده انتقاداتی داشته باشند ولی مادامی که آن جایگاه در قانون تعریف داشته باشد مورد احترام است و نقدها نسبت به آن باید محترمانه صورت گیرد.

این فعال سیاسی گفت: شورای نگهبان ضعفهایی دارد که باید با نقد صحیح، آنها را اصلاح کرد. برخی به جای نقد جایگاه قانونی شورای نگهبان به نقد حضور آقای جنتی در راس این شورا می‌پردازند در حالی که هر زمان که وی خلافی مرتکب شد باید از طریق مراجع قانونی شکایت مطرح شود.

وی افزود: اگر اصلاح‌طلبان برخی سوابق خود را تصحیح کنند می‌توانند در کشور تاثیرگذار باشند، به شرطی که اشتباهات خود را بپذیرند. به هر حال برای اداره یک کشور “تک صدایی” مناسب نیست و باید از درون و توسط احزاب مختلف قدرت به نقد کشیده در مسیر درست هدایت شود.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان فراموش کرده‌اند که با تصمیات خود می‌خواستند کشور را در زمان حمله به کنسولگری ایران در مزارشریف و با تصمیم شورای امنیت ملی به جنگ با طالبان سوق دهند یا تصمیم داشتند ایران در زمان حمله آمریکا به صدام در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی به صدام کمک کند.

سلیمی‌نمین در ادامه پرسید “آیا شورای نگهبان فقط اصلاح‌طلبان را رد صلاحیت کرده است” و گفت: این در حالی است که از جریان اصولگرا هم افرادی پس از استعلامهای مورد نیاز شورای نگهبان، حذف شده‌اند. افرادی مانند تاجزاده با افرادی که منافع ملی ایران را قبول ندارند در ارتباط هستند، چگونه با این شناسنامه انتظار تایید شورای نگهبان در موردشان وجود دارد؟

وی افزود: اصلاح‌طلبان می‌توانند به دیگر نامزدهای نزدیک به جریان فکری خود رای دهند و از آنها در انتخابات حمایت کنند ولی باید این نکته را در نظر داشت که در انتخابات دوره پیش مجلس شورای اسلامی اصلاح‌طلبان به لیستی رای دادند که فقط با دولت همراه بود. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ هم جریان اصلاح‌طلب به آقای عارف فشار وارد کرد تا به نفع روحانی کناره‌گیری کند و این در حالی بود که عارف بیشتر از روحانی به جریان اصلاحات وابسته است.

حضور در انتخابات مشروط است

فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در این نشست گفت: اگر نامزدهای انتخاباتی ما توسط شورای نگهبان رد صلاحیت نشوند می‌توانیم در انتخابات حضور داشته باشیم و به همین دلیل، این حضور مشروط است. مشارکت در انتخابات یک ضرورت عقلی است ولی اگر فردی از اصلاح‌طلبان به عنوان نامزد حضور نداشته باشد نیازی به حضور وجود ندارد زیرا زمانی می‌توانیم برای انتخابات تبلیغ کنیم که نماینده‌ای داشته باشیم و گرنه باید سوکت در پیش گیریم.

ناصر آملی اظهار نظر کرد: اصلاح‌طلبان تا دقیقه ۹۰ قصد ندارند نامزدهای خود را معرفی کنند زیرا بیم این وجود دارد که شورای نگهبان آنها را رد صلاحیت کند. شورای نگهبان انتظار دارد بعد از رد صلاحیت شدن رهبران اصلی این جریان، ما به افراد میانه‌رو در جریان اصلاحات رای دهیم.

وی افزود: منتخبان مردم باید این امکان را داشته باشند که از صدر تا ذیل نظام را مورد پرسش قرار دهند. باید بتوانیم در انتخابات شرکت کنیم تا کشورمان همچون سوریه و لیبی نشود زیرا ما  ایران را دوست داریم.

او در ادامه انتخابات را دارای دو وجه واقعی و حقوقی توصیف و بیان کرد: در وجه تئوریک و حقوقی انتخابات مربوط به دوران جدید است و سابقه در دوران کهن تاریخ ندارد. مجلس شورای اسلامی جزء لویی جرگه و شوراهای تاریخی محسوب نمی‌شود زیرا پارلمان مربوط به جهان مدرن است.

این فعال سیاسی همچنین اظهارنظر کرد: انتخابات ساز و کار تحقق این امر است که مردم بر سرنوشت خود حکومت داشته باشند و تحت نظام پارلمانی اراده متکثر خود را متمرکز کنند تا حق حاکمیت آنها اعمال شود. در مواجه با وجه واقعی انتخابات نوع برخورد مردم نشان می‌دهد آنان رغبتی برای حضور در انتخابات ندارند.

وی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را مترقی‌ترین قوانین در این منطقه از جهان توصیف و بیان کرد: با این وجود احساس نمی‌شود انتظارات مردم را برآورده کرده باشد. حق شرکت در انتخابات یعنی اینکه ایران ملک شخصی افراد نیست و همانقدر که من در ایران حق حاکمیت دارم دیگر افراد نیز این حق را دارند و به یک نسبت مساوی بین ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور این حق وجود دارد.

آملی ادامه داد: در انتخابات مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شوند مانندد رفتارهای فراقانونی یا مصوبات ناقصی که در مورد انتخابات در مجلس وجود دارد باید به سرانجام برسد. مردم باید در انتخابات شرکت کنند تا زمینه تغییر وجود داشته باشد و زمانی که احساس می‌کنند که رییس جمهوری یا نمایندگان نمی‌توانند حق آنها را بگیرند دلسرد می‌شوند.

وی مدعی شد: در شورای نگهبان افرادی حضور دارند که اگر از اشخاصی راضی نباشند نمی‌گذارند آنها به عنوان نامزد انتخاباتی به مردم معرفی شوند. می‌خواهیم صدایمان شنیده شود اما زمانی که نماینده‌ای نداشته باشیم این امر محقق نمی‌شود. سالهاست که آریالای تاجزاده از آقای جنتی شکایت کرده ولی تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

او گفت: بسیاری از نمایندگان اصلاح‌طلب به خاطر اینکه در دور بعدی انتخابات توسط شورای نگهبان رد صلاحیت نشوند مجبور به انجام برخی کارهای خلاف نظر اصلی خود هستند. 

این فعالی سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه همچنین اظهارداشت: شورای شهر مشهد موفق‌ترین و اصلاح‌طلب ترین خدمات را به مردم انجام داده زیرا آنها معتقدند برای خدمت بهتر به مردم نباید وارد بسیاری از تنشهای سیاسی شد و به همین دلیل نسبت به برخی مواضع سکوت کرده‌اند.

وی در ادامه همچنین اظهارنظر کرد: تحریمها کارد را به استخوان مردم رسانده است. انتخابات باید بتواند صدای مردم را به گوش حاکمان جامعه برساند و در عین حال توان ایجاد تغییرات را نیز داشته باشد.

او افزود: رییس جمهوری در کاهش حضور مردم در انتخابات نقش بسیار داشته است. شاهدیم برخی افراد، کشور را به مرحله جنگ و درگیری سوق داده‌ بودند ولی جریان اصلاحات باعث شد تحریمها برای مدتی کم شود. در دوره دوم ریاست جمهوری روحانی کلید نخست در خروج از برجام و بازگشت تحریمها توسط ترامپ زده شد و در ادامه توسط ترامپیستهای داخلی این مسیر ادامه یافت. 

آملی ادامه داد: سیاست خارجی نباید تبدیل به فضای مقدس شود. به چه دلیل با آمریکا مشکل داریم و رابطه سیاسی نداریم ولی با انگلستانی که همان سیاستها را دارد رابطه دیپلماتیک داریم. در مواضع سیاسی خارجی تعریفی به نام دشمن نداریم بلکه منفعت کشور وجود دارد و آنچه انجام می‌شود بر اساس منافع ملی است لذا نباید گفتگو با دشمن را تبدیل به خط قرمز کرد. مذاکرات برجام هم طبق نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی صورت گرفت، حتی در دولت قبل (احمدی‌نژاد) مذاکرات محرمانه‌ای بین ایران و آمریکا صورت گرفت تا ایران بتواند بسنجد که آیا می‌توانیم امتیازاتی از آنها دریافت کند.

وی در ادامه هریک از جریانهای اصولگرا و اطلاح‌طلب را “چندلایه” توصیف و بیان کرد: به همین دلیل بعد از گذشت زمان شاهد دسته‌های مختلف این جریانهای سیاسی شدیم. در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری به عارف رای ندادیم چون اجماع اصلاح‌طلبان به سوی روحانی شکل گرفته بود و حتی بسیاری از اصولگرایان عارف را قبول داشتند. به همین دلیل به دنبال کسی رفتیم که بتواند تغییرات بیشتری ایجاد کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید