اجتماعیاسلایدر

برگزاری رویداد ارزش آفرینی دختران ایران در مشهد

دا با حضور وزیر ارشاد در مشهد به کار خود پایان داد

استار ت آپ ویکند یا یک آخر هفته با طعم کارآفرینی!

به گزارش صدای مشهد، اتفاقی که اگرچه در سال های اخیر بیش از گذشته به گوش می رسد اما هنوز تازگی خودش را حفظ کرده است. به طوری که هیچ دو رویدادی در این حوزه را نمی توان مشابه هم یافت.

رویداد دا، که این روزها در شهر مشهد در حال برگزاری است هم یک استارت آپ ویکند است، با ویژگی های و اقتضائات خاص یک اردوی آخر هفته کارآفرینانه. آنچه این رویداد را از گذشتگان خود متمایز می کند، چیزی فراتر از عنوان آن است. دا، یک سرواژه است. گسترده آن می شود دختران ارزش آفرین. و رویداد دا، رویدادی است که خود را در دو کله معرفی می کند: رویداد ارزش آفرینی دختران.

این رویداد که در سطح ملی برگزار می شود با ثبت نام از دختران ۱۶ تا ۲۵ ساله کار خود را شروع کرد. دخترانی که برای شرکت در این رویداد کافی بود صاحب ایده باشند. ایده ها هم می توانست جدید باشد و هم می توانست ایده در حال اجرایی باشد که در سطح کوچک امتحان خود را پس داده است و حالا با شناخت بیشتر و اشراف بهتر بر وضعیت مخاطبان و کاربران و چالش ها، تبدیل به ایده بزرگتر و پخته تری شده است. از بین شرکت کنندگان در فراخوان ثبت نام، ۱۳۰ نفر انتخاب شدند که بین آنها از دورترین نقاط مثل بندرعباس تا همسایه های خود امام رضا به چشم می خورند. با توجه به حداقل سن تعریف شده یعنی ۱۶ سال، شاهد حضور چند تن دانش آموز هم در بین کنشگرهای انتخاب شده هستیم.

اینجا همه چیز روی دور تند است. سه روز، تمام فرصت کنشگرهاست برای ارائه ایده های اولیه، تشکیل تیم، رسیدن به مدل کسب و کار ایدئال خود، تکمیل بوم مدل کسب و کار، ارائه نهایی و جلب نظر داورها برای انتخاب به عنوان ایده برتر و جذب سرمایه از طرف سرمایه گذارهای حاضر در رویداد.

کارخانه نوآوری مشهد، قلب تپنده رویداد دا است. هر روز از هفت و نیم صبح کنش گرها با حضور در محل کارخانه فعالیت خود را شروع می کنند و تا حوالی اذان مغرب ثانیه ای آرام و قرار ندارند.

روز اول رویداد، به هر کنش گر دو دقیقه زمان برای ارائه آسانسوری ایده خود داده شد. دو دقیقه ای که باید طی آن هم خود را معرفی می کردند و هم ایده شان را شرح می دادند و هم سایر کنش گرها را ترغیب می کردند که به ایده شان رای بدهند. فرآیند انتخاب ده ایده برتر، کاملا در دستان خود کنش گرها بود. با رای هایی که به هم می دادند! بعد از چندین ساعت نفس گیر و ارائه همه ۱۳۰ نفر، با شمارش آرای بچه ها، ده ایده برتر معرفی شدند و صاحبان این ده ایده به عنوان سرگروه ها تعیین شدند.

سرگروه ها کنش گرهایی بودند که ایده شان قرار بود طی این رویداد، پخته و تکمیل شود و تمام صفر تا صد مراحل یک کسب و کار را برای اجرایی شدن طی کند.

از آنجا که راه اندازی کسب و کار خلاقانه، یک فعالیت تیمی به حساب می آید و نیاز نیست یک نفر همزمان در تمام حوزه ها توانمند و متخصص باشد، اعضای هر تیم باید با توجه به تنوع حوزه های تخصص و همسویی دغدغه ها و روحیات متناسب، کنار هم قرار می گرفتند و برای این مهم به هر یک از ۱۲۰ کنش گر باقیمانده فرصتی داده شد که خود را در قالب چند کلمه معرفی کنند تا ایدئه پردازهای برتر با توجه به نیازسنجی ای که برای تیم خود در ذهن دارند، آنها را انتخاب کنند. البته کارگاهی هم برای کمک به چه طور موجز و اصولی معرفی کردن با صفت های متناسب برای بچه ها برگزار شد. و مربی ها ذهن بچه ها را حسابی ورز دادند.

کنشگرها این فرصت را هم داشتند که در صورت انتخاب نشدن توسط سرگروهی که به ایده اش علاقه بیشتری داشتند بتوانند با او رایزنی کنند و او را قانع کنند که در انتخابش تجدیدنظر کند.

در نهایت، در پایان روز اول رویداد، تیم ها اعضای خود را شناختند و ایده اصلی توسط سرگروه ها به اشتراک گذاشته شد. خبرهای غیررسمی حاکی از آن است که از فرصت استراحت شب شان هم برای شناخت بیشتر و هماهنگی بهتر هم تیمی ها استفاده کردند.

رویداد دا، ریزه کاری ها و جذابیت های خاص خودش را هم داشت. مثل کارت های سبزی که بسته به یک سری از حد نصاب ها به اعضای هر تیم اعطا می شد و با آنها می توانستند تجارت کنند! از خوراکی و میان وعده گرفته تا مقوا و چسب و قیچی. البته که یک سری کارت هم گوشه و کنار کارخانه مخفی شده بود که هر تیم که پیدایشان می کرد می توانست از قابلیت های خاص آنها هم استفاده کند. قلب های قرمز و طلایی هم بودند که هرکدام کارکرد خودشان را داشتند.

روز دوم رویداد با برگزاری همزمان سه کارگاه آموزشی آغاز شد: اعتبارسنجی، بوم کسب و کار و mvp . علت برگزاری همزمان این کارگاه ها این بود که بچه ها هم بیشتر به اهمیت کار تیمی پی ببرند و هم از آنجا که خیلی ها به واسطه تیم بندی کنار هم قرار گرفته بودند و آشنایی قبلی نداشتند، ناچار وارد فرآیند همکاری گروهی شوند. بعد از اشتراک محتوای کارگاه ها بین همه اعضای تیم ها و پیش از آغاز به کار اصلی بر اساس آن، هر تیم نماینده ای انتخاب کرد تا با چرخاندن گردونه شانس، یک چالش تحمیلی از همین ابتدای کار سر راه تیم قرار بگیرد تا با بچه ها بیشتر با فرآیندهای آماده سازی مدل کسب و کار در دنیای واقعی آشنا شوند. چالش هایی که از کنارگذاشتن اجباری دو سه نفر از اعضای تیم را شامل میشد تا کسر ۴۵ دقیقه از زمان mvp !

از اینجا به بعد رقابت شکل جدی تری به خود گرفت و هیجان بر فضای کارخانه مستولی شد. تیم ها با جدیت مشغول انجام امور محوله بودند و سروصدای بحث و گفت وگویشان همه جا را پر کرده بود. بعضی تیم ها چند نفر را برای اعبت ارسنجی به سطح شهر فرستاده بودند و بعضی دیگر از دوستانشان خواهش میکردند پرسشنامه الکترونیک شان را برای اقوام بفرستند و برخی برای انتخاب بهترین نام در تلاش بودند.

تنوع ایده های برتر انتخابی بالا بود. از کسب وکار در حوزه آموزش های دبیرستان تا پوشاک و سلامت و روان و حقوق و حتی کسب وکاری برای تربیت و توانمندسازی کارآفری ن! منتورها (هدایت گرها )از بهترین و سرشناس ترین فعالان این حوزه انتخاب شده بودند و از همان ساعات اولیه رویداد بچه ها را با تمام توان همراهی می کردند. از برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی گرفته تا اختصاص وقت تیم به تیم و بررسی موردی ایده تیم ها ، در آوردن ایرادات آنها و راهنمایی برای رفع مشکلات و حتی سر زدن نفر به نفر به بچه ها و پیگیری کامل و ثانیه ای ماجرا. تا جایی که هیچ تیمی در هیچ زمانی بدون همراهی منتور بود.

با آماده شدن بوم های کسب و کار تیم ها، هدایت گرها هر بوم را به طور مستقل بررسی کردند و نکات لازم را گوشزد کردند و پرونده روز دوم رویداد به این ترتیب بسته شد.

روز سوم و آخر رویداد در حالی آغاز شد که هیچ کدام از بچه های تیم ها، دلشان نیامده بود شب را بخوابند! کنار هم تا صبح بیدار مانده بود و بوم های کسب و کارشان را بر مبنای نکات هدایت گرها ویرایش و به روز کرده بودند. در ابتدای صبح کارگاه آموزشی ارائه به داورها برگزار شد و پس از مدت کوتاهی هر تیم به شکل مجزا ارائه نمایشی خود را برای هدایت گر ها انجام داد و تذکرات لازم را دریافت کرد. ساعات اولیه عصر بود که با حضور داورها رویداد به اتفاق اصلی خود نزدیک شد. داورها که همه از چهره های شاخص و سرشناس حوزه کسب و کار بودند با خوش رویی وارد کارخانه شدند و استرس بین کنش گرها به بیشترین حد خود رسید. خانم ها مینا مهرنوش ( بنیانگذار و مدیرعامل کسبینو و داور برنامه تلویزیونی میدون) ، سارا سلیمی نمین (مدیر مدرسه و مرکز نوآوری آب و آینه، رییس هیات مدیره موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران) ، آسیه حاتمی (بنیان گذار و مدیر عامل مجموعه ایران تلنت ) و حکیمه فریزاده ( بنیانگذار و مدیرعامل مرکز نوآوری بانوان ماما) داوران نهایی رویداد دا بودند. تیم ها ارائه نهایی خود را انجام دادند و داورها با سوالات دقیق و جزیی آنها را به چالش کشیدند و کمی از واقعیت دنیای کارآفرینی را در اشل کوچک به آنها چشاندند.

در فاصله ای که داوران برای تصمیم گیری و انتخاب برترین ایده و تیم برنده در اختیار داشتند، مراسم اختتامیه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد، جناب آقای دکتر محمد مهدی اسماعیلی آغاز شد.

رویداد دا از ابتدا با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد و مدیریت دکتر عاطفه خادمی، مشاور وزیر ارشاد در امور بانوان برگزار شد. دکتر خادمی در تمام روزهای برگزاری با حضور در کارخانه نوآوری مشهد شخصا در کنار کنش گرها حضور داشتند و هم روند رویداد را از نزدیک دنبال میکردند، هم با هدایت گرها و روایت گرها صحبت میکردند و مشکلات را جویا میشدند و پیگیری میکردند.

در نهایت سه تیم با امتیاز کامل توسط هیات داوران برگزیده شدند. تیم پروینو با ایده اولیه فراهم کردن امکان پرو آنلاین لباس، تیم نو به نو که اعضای آن نوجوان و دانش آموز بودند و ایده اولیه شان فراهم کردن امکان آموزش دانش آموزان به هم بود و تیم رزی سیور با ایده اولیه تولید و استخراج محصولاتی بر پایه گل محمدی .

از بین تیم های برگزیده و غیر برگزیده چند تیم هم موفق به جلب نظر سرمایه گذار ها و جذب سرمایه های صد میلیونی شدند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید