سیاسی

اجرای قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی کاندیداها

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان رضوی گفت: قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی کاندیداها ابلاغ واجرا می‌شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، محمدعلی نبی‌پور در تشریح مفادی از قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی کاندیداها که در دوره یازدهم مجلس اجرایی می‌شود، اظهار کرد: براساس این قانون کاندیداها باید حسابی در بانک‌ها افتتاح کرده و آن را به فرمانداری‌ها معرفی کنند تا تمام هزینه‌های تبلیغاتی آنان به این حساب واریز و پرداخت شود.

وی افزود: در ماده ۸ قانون فوق مقرر شده برای انجام امور مالی، کاندیدا باید یک نماینده مالی تعیین کرده و به فرمانداری‌ها معرفی کنند. بر طبق مفاد قانون مذکور، اشخاص حقوقی به جز احزاب، حق کمک به کاندیداها را ندارند. باید مشخصات و کد ملی فردی که به کاندیداها کمک مالی می‌کند، مشخص و به مراکز مربوطه اعلام شود که در این صورت دارایی‌های کاندیداها و کمک‌هایی که اشخاص حقیقی و احزاب به وی می‌کنند، شفاف خواهد شد.

نبی‌پور در پاسخ به این پرسش که عدم اجرای قانون مذکور چه حکمی دارد، گفت: بر طبق ماده ۱۱ قانون، انجام هرگونه هزینه تبلیغاتی و انتخاباتی برخلاف احکام این قانون جرم است و علاوه بر مجازات‌های مصرحه، مرتکبین به محرومیت نامزدی یک یا دو دوره در هرگونه انتخابات عمومی و سراسری از سوی مراجع قضایی محکوم خواهند شد.

دبیر ستاد انتخابات خراسان رضوی بیان کرد: وزارت کشور با کمک هیات‌های اجرایی و شورای نگهبان از طریق هیات‌های  نظارت عملکرد تبلیغاتی کاندیدها را رصد می‌کنند و موظف هستند در صورتی که کاندیدایی از اجرای قانون عدول کند تخلف انتخاباتی وی را اعلام نمایند.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان رضوی ادامه داد: کاندیداها نیز  موظف هستند حداکثر ۲۰ روز بعد از اخذ رای، اسناد و مدارک لازم در رابطه با گزارش مالی خود را به فرمانداری‌های مرکز حوزه انتخابیه اعلام کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید