اقتصادی

۳ سال آینده ۷درصد بذر کشور را تامین می کنیم

مدیر عامل شرکت بذر و نهال آستان قدس رضوی در یک نشست خبری با اصحاب رسانه از عملکرد این مجموعه گفت‌.

مدیر عامل شرکت بذر و نهال آستان قدس رضوی گفت: تا سال ۱۴۰۵ حدود ۷ درصد تولید بذر کشور را تامین می کنیم.

به گزارش صدای مشهد، محمد هاشم زاده در نشست با اصحاب رسانه در محل بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی اظهار کرد:تامین امنیت غذایی دارای مولفات متعددی است و موسسه ما در حوزه تولید بذر و نهال تا سال ۱۴۰۵ در نظر دارد ظرفیت خود را به حدود ۷ درصد تولید بذر کشور برساند.

وی با اشاره به واردات بذر به کشورمان، مهم ترین خطر اقلام وارداتی را نابودی ژنو پلاسم دانست که امنیت غذایی را به خطر می اندازد.

وی در ادامه به واردات ۹۹درصد بذر سبزی و صیفی به کشورمان ادامه داد: بر اساس آمارها سالانه ۲۵۰ میلیون دلار برای واردات بذر صیفی و سبزی در کشور هزینه می‌شود همچنین حدود ۵۰ درصد شرکت های بذر و نهال آمریکایی و اسراییلی و یا وابسته به این دو کشور هستند که بایستی در این زمینه به خودکفایی برسیم چرا که این بذرها امنیت غذایی را به مخاطره می اندازد.

هاشم زاده تاکید کرد: برای استفاده نکردن از سم باید مقاومت گیاهان را بالا ببریم و روی ژن مقاومت باید کار کرد.

مدیر عامل شرکت بذر و نهال آستان قدس رضوی با اشاره به مراجعه ۱۲ هزار کشاورز به شرکت بذر و نهال رضوی برای خریداری افزود: حدود ۴۰۰ هزار نهال از این شرکت خریداری شد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث تولیدات محصولات دیم نیز باید به گیاه در برابر تنش های خشکی استقامت دهیم و این مستلزم پوشش بذر است.

هاشم زاده با اشاره به اولویت موسسه در تولید بذر هیبرید سبزی و صیفی، این اقدام را مستلزم سرمایه گذاری زیاد دانست و گفت: امید است با حمایت دولتمردان این امر تحقق یابد.

وی ابراز کرد: به دنبال راه‌اندازی کارخانه بذر با جدیدترین فناوری‌ ها با یکی از کشورهای اروپایی هستیم که طبق برآورد انجام شده ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو سرمایه نیاز دارد و نیازمند تسهیلات دولتی است تا هرچه زودتر به مرحله اجرا برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید