اجتماعیاسلایدر

۱۵۵ مرکز مداخله‌گر در امر درمان در مشهد پلمب شد

دبیر کارگروه مداخله‌گران امر درمان سازمان نظام‌پزشکی مشهد گفت: خطر مراکز مداخله‌گر در درمان فقط برای افرادی که به آن‌ها مراجعه می‌کنند نیست این مراکز به‌دلیل عدم رعایت بهداشت و اصول علمی می‌توانند عامل پخش شدن بیماری‌هایی ازجمله HIV و هپاتیت باشند.

به گزارش صدای مشهد، رضا گلدوزیان امروز در نشست خبری اظهارداشت: این مراکز برای کشور مشکل اقتصادی ایجاد می‌کنند؛ دستگاه کارتخوان این مراکز به اسم افراد، خدمات و شرکت‌های نامرتبط است و آن‌ها به‌طورعملی فرار مالیاتی می‌کنند و گاهی به‌صورت نقدی از مردم پول دریافت می‌کنند. در این مراکز درکنار دخالت در مسائل پزشکی، مشکلاتی ازقبیل موادمخدر، فحشا، سرقت و… وجود دارد.

وی افزود: آنجاکه پای سلامت جامعه و هموطنانمان درمیان باشد، کوتاه نمی‌آییم و مقابل کسانی که با سلامت مردم بازی کنند، می‌ایستیم.

گلدوزیان اظهارکرد: متاسفانه مراکز غیرمجاز، مداخله‌گری را تکرار می‌کنند، اما معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه راهکار‌هایی در نظر گرفته‌ا‌ند که این مجازات تشدید شود؛ یکی از این راهکار‌ها، پیش‌بینی جریمه‌های سنگین‌تر مالیاتی است. در حال حاضر مجازات افراد مداخله‌گر کم است و قانون مجازات اسلامی بهتر است در این زمینه تغییراتی ایجاد کند.

دبیر کارگروه مداخله‌گران امر درمان سازمان نظام‌پزشکی مشهد گفت: در بازدیدهای منجر به پلمب، نماینده اداره کل امور مالیاتی نیز حضور دارند، خوشبختانه قوانین در خصوص جرائم مالیاتی و جرائم مرتبط با پسماندهای پزشکی سنگین است و عمده ی این مداخله گران در این ۲ زمینه نیز تخلف همزمان دارند.

وی به دستگیری یک پزشک قلابی در مشهد اشاره کرد و گفت: این فرد غیرپزشک، با اعتماد به نفس بسیار بالا و با جعل مدارک بسیاری از جمله جعل شناسنامه، جعل مهر پزشک، پروانه طبابت، سوء استفاده از ۲ شماره نظام پزشکی و… اقدام به فعالیت کرده و خود را متخصص گوش و حلق و بینی معرفی کرده بود و در فضای مجازی نیز تبلیغات گسترده‌ای داشت. با توجه به حساسیت موضوع پرونده این فرد به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت و این فرد توسط نیروی انتظامی دستگیر شد.

گلدوزیان در خصوص دستگیری فردی با تحصیلات غیر مرتبط که در حوزه تخصصی طب سنتی ورود کرده بود نیز عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر به این باور غلط دامن زده شده که از طب مدرن در درمان ناتوان است و داروهای گیاهی نیز عوارض ندارند. مطلقا چنین چیزی نیست گاهی بعضی از اقدامات در این حوزه کم از جنایت ندارد.

دبیر کارگروه مداخله‌گران امر درمان سازمان نظام‌پزشکی مشهد ادامه داد: یکی از موارد عینی؛ بیماری که توده‌ای داشت و با جراحی و شیمی درمانی در حال بهبود بود با قطع درمان و تکیه بر روشهای غیرعلمی، متاسفانه جان خود را از دست داد آن هم با زخم‌های وحشتناکی که دیدنشان هم تاسف بار بود. طب سنتی یک رشته تخصصی است که پزشکان عمومی پس از شرکت در آزمون دستیاری تخصصی و از طریق تحصیل در دانشکده طب سنتی اجازه فعالیت در آن زمینه را دارند.

وی خاطرنشان کرد: از کلیه هموطنان عزیز خواهش می کنیم در مراجعات درمانی خود به واقعی بودن هویت پزشک خود توجه کنند؛ چرا که پای سلامتیشان در میان است. برای صحت سنجی در این خصوص کافیست وارد سامانه جستجوی اعضای نظام پزشکی به آدرس https://membersearch.irimc.org شده و نام و نام خانوادگی پزشک خود را وارد کنید؛ کلیه پزشکان فعال در کشور در این سامانه مشخصات ثبت شده دارند.

گلدوزیان در پایان اظهارکرد: امروز شاهد این هستیم که جرائم در این حوزه قبل از ثبت شکایت فردی پیگیری می‌شود؛ این به معنای تمرکز بر پیشگیری است که قطعا در حفظ سلامت جامعه موثر تر و کاراتر است.

۱۵۵ مرکز مداخله‌گر در امر درمان در مشهد پلمب شدند

بیتا میرزائی، معاون فنی ، نظارت و آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد نیز با اشاره به اینکه سازمان نظام پزشکی محافظ حقوق جامعه پزشکی و مردم بوده و در مسیر حفظ و ارتقاء سلامت عمومی تلاش می‌کند اظهارداشت:باید از آسیب ها در این حوزه جلوگیری کرده و با جریاناتی که به سلامت عمومی صدمه می‌ز‌نند، برخورد کنیم.

وی ادامه داد: کارگروهی به نام کارگروه برخورد با مداخله‌گران از آذر ماه سال ۱۴۰۰ تشکیل شد و با همکاری و تعامل بین بخشی تاکنون موفقیت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم. از شروع بازدید‌های رسمی این کارگروه تاکنون حدود ۱۵۵مرکز مداخله‌گر پلمب شده‌اند که عمدتا زمینه‌های فعالیت غیرمجاز آن‌ها در لیزر، تزریق ژل و بوتاکس یا دخالت در امور طب سنتی بوده و حتی مراکزی هم بوده که اعمال جراحی زیبایی غیرمجاز انجام می‌دادندلذا باید توجه داشت که کلیه‌ی این اعمال صرفا باید توسط پزشک دوره دیده انجام شود.

معاون فنی، نظارت و آموزش سازمان نظام پزشکی مشهد تصریح کرد: یکی از چالش‌هایی که در این مسیر به آن مواجه شدیم، چالش فرهنگی است. ما این مراکز مداخله‌گر را رصد و کشف کرده و با آن‌ها برخورد می‌کنیم اما می‌بینیم که تعداد این مراکز هنوز زیاد است و این تعداد زیاد به دنبال مشکلات اقتصادی و نیز تقاضایی که وجود دارد، شکل گرفته است.

میرزائی عنوان کرد:رسانه بازوی کمکی ما است؛ باید به شکل گیری تعاریف مختلف از زیبایی کمک کنیم. فاجعه بار است که جوانان ما اعتماد به نفس و هویت خود را تنها و تنها در زیبائی ظاهری جستجو کنند. متاسفانه افرادی به این جراحی ها و اعمال زیبائی اعتیاد پیدا کرده و هنوز عوارض عمل قبلی بهبود نیافته دنبال عمل بعدی هستند. در صورتیکه مشاوره روانپزشکی برای این موارد از ضروریات است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه سوداگران هر جا بازار و تقاضایی شکل بگیرد برای انتفاع مالی خود ولو به قیمت بازی با سلامت و جان مردم، ورود پیدا می کنند و برخی هموطنان ما نیز تحت تاثیر همین جو و فرهنگ ولو به بهای آسیب به سلامت خود برای انجام اعمال زیبائی به دام مداخله گران می افتند.

میرزائی اضافه کرد: یکی دیگر از چالش‌های موجود، آموزش است و سازمان نظام پزشکی مشهد در حال حاضر به امر مداخله‌گری در آموزش ورود کرده است. در واقع آموزشهای غیرمجاز به افراد فاقد صلاحیت( غیرپزشک) نیز از معضلات موثر در ترویج مداخله گری درمان است؛ سازمان نظام پزشکی برنامه ریزی کرده تا به این موضوع نیز رسیدگی شود.

معاون فنی، نظارت و آموزش سازمان نظام پزشکی مشهد در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش نرخ خدمات زیباییِ پزشکی برای مقابله با مراجعه مردم به مراکز غیر مجاز، عنوان کرد : نرخ پایین این خدمات به نیاز القایی به خدمات زیبایی کمک کرده و این فرهنگ را در جامعه گسترش می‌دهد. با کاهش سطح دسترسی به این عمل‌ها و افزایش هزینه آن‌ها می‌توان به تصحیح این فرهنگ کمک کرد. باید بستر را طوری فراهم ساخت که انجام این عمل‌ها در جامعه محدود به موارد ضروری شود. ارزان ارائه دادن این خدمات یک سیکل معیوب به‌وجود خواهد آورد و قطعا مداخله‌گرانی خواهند بود که پایین تر از هر نرخ مصوبی به سوداگری خود ادامه دهند.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید