سیاسی

نخست‌وزیری شیوه‌ای نیست که پاسخگوی نیازهای کشور باشد

یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه‌ی اسلامی گفت: شیوه‌ی نخست وزیری اگر موفقیت‌آمیز بود، باید ماندگاری آن در همان دوره‌ی بعد انقلاب، تضمین می‌شد.

به گزارش صدای مشهد، حمیدرضا ترقی با اشاره به پیشنهادات برخی از فعالان سیاسی مبنی بر تغییر نظام سیاسی ایران از ریاستی به پارلمانی اظهار کرد: یک دهه در ابتدای انقلاب اسلامی ما با شیوه نخست‌وزیری کشور را اداره کردیم و بامشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شدیم که این مشکلات منجر ‌به تجدیدنظر در قانون اساسی توسط امام خمینی‌(ره) شد، طبیعتا تجربه‌ای که ده سال در کشور آزمایش شده است، اگر موفقیت آمیز بود باید همان مرحله ماندگاری آن تضمین می‌شد. عملا به نظر می رسد که آن شیوه، شیوه‌ای نیست که بتواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد. 
 
دبیر حزب موتلفه در خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که ایرادات نظام ریاستی چقدر می‌تواند با این تغییر قابل پوشش باشد، افزود: در ابتدا باید ببینیم چه مشکلاتی داریم. اگر با مشکل ساختاری روبه‌رو باشیم، نیازمند این هستیم که در ساختار و قواره‌ی سیاسی کشور تجدیدنظر کنیم ولی در بعضی مواقع این مسائل ممکن است به مشکلات رفتاری و روشی یا مبنایی و فکری برگردد. 

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد نقش ساختار در مشکلات فعلی بسیارکم و ضعیف بوده و حداکثر ۱۰ تا ۱۵ درصد اشکال را می‌توان به آن گرفت و بقیه‌ی عوامل ناشی‌از مبانی فکری روسای جمهور است. 

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: این مسائل نهایتا به اخلاق و رفتار منتخبین برمی‌گردد که موجب بروز مشکلات فعلی شده است، بنابراین ۸۵ درصد مسئله مربوط به مباحث فکری و رفتاری است و حداکثر ۱۵ درصد اشکالات ساختاری به حساب می‌آید، اگر دولت‌ها با همین ساختار اداره‌ی کشور را به انجام نمی‌رساندند، می‌توانستیم بگوییم بن‌بستی ایجادشده که ضرورتی را به وجود می‌آورد و باید نسبت به تغییر آن اقدام کرد. 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز یک‌بار درباره‌ی بعضی از اشکالات ساختاری اشاراتی داشتند اما در حدی که ما به‌خاطر آن رفراندوم برگزار کنیم یا شورای خبرگان برای اصلاح قانون اساسی تشکیل شود، نمی تواند باشد. متخصصین در این رابطه و در مواردی که ما در قانون اساسی نیازمند اصلاحات هستیم، درحال بررسی و تهیه‌ی پیشنهاد هستند اما چنین مسئله ای که ما با ساختار فعلی به بن‌بست رسیده باشیم، وجود ندارد./ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید