اسلایدرشهری

معضلات اجتماعی ناشی از املاک قولنامه ای چیست؟

نایب دبیر مجمع اوقاف کشور گفت: هر ملک بدون سند، مانند فردی بی شناسنامه و بدون هویت است.

به گزارش صدای مشهد، غنمی افزود: فردی که بدون شناسنامه است در واقع بدون هویت است و امکان هرگونه کار خلافی از وی بعید نیست. در واقع املاک مسکونی، تجاری و کشاورزی بدون سند نیز در جریان نقل و انتقالات غیرقانونی می تواند مورد سواستفاده قرار گرفته و افراد را در معرض ارتکاب جرم قرار دهد.

این فعال حوزه اجتماعی ادامه داد: ملکی که قولنامه ندارد نمی تواند پروانه بگیرد بنابراین در جریان ساخت و ساز شبانه، غیرایمن ساخته شده و حوادث غیر قابل جبرانی در پی هرگونه اتفاق از جمله ترکیدگی لوله، آبگرفتی و یا رانش زمین به وجود آید.

وی از دیگر معضلات املاک قولنامه ای، فروش و واگذاری آن را به افراد بیگانه و ناشناس عنوان کرد و گفت: واگذاری آسان و بدون حساب و کتاب این گونه املاک به افراد بیگانه باعث ناامنی در جامعه شده و مشکلات فراوانی را به وجود خواهد آورد.

نایب دبیر مجمع اوقاف کشور افزود: ایجاد شکاف بین اعضای خانواده نیز از دیگر مشکلات این گونه املاک است. آن چنان که در موارد بسیاری اتفاق افتاده یکی از فرزندان خانواده با سواستفاده از سهولت نقل و انتقال ملک بدون سند، منزل پدری را صاحب شده و حق دیگر اعضای خانواده را پایمال کرده است.

غنمی درباره دستگاه های متولی برای حل معضل املاک قولنامه ای کدامند؟ گفت: این مشکلات یک شبه به وجود نیامده و یک شبه نیز حل نخواهد شد بنابراین همکاری همه ارگان های ذی ربط اعم از مسکن و شهرسازی، اوقاف، آستان قدس رضوی و … را می طلبد تا این اراضی را به رسمیت بشناسند و بر اساس قانون در جهت تعیین تکلیف آن، شرایط افراز و تقسیم و صدور سند را فراهم سازند چراکه ملک قولنامه ای می تواند هر ساعت و هر روز به نام یک فرد باشد و در جریان این نقل و انتقال غیرقانونی، اعمال خلاف قانون از جمله فروش مال غیر و انواع کلاهبرداری اتفاق بیفتد.

نایب رئیس مجمع اوقاف کشور در قرارگاه بقیه الله افزود: در واقع همیشه فعل نمی تواند جرم به حساب آید بلکه گاهی ترک فعل نیز جرم محسوب می شود بنابراین مادامی که ارگان های ذیربط به طور جدی پیگیر حل مشکل قولنامه ای بودن املاک نباشند، معضلات اجتماعی در این زمینه بیشتر خواهد شد.

وی به عنوان راهکاری برای تسریع در حل مشکل مذکور گفت: همان گونه که یک عکس می تواند سندی برای عکاس باشد، با جمع آوری بانک اطلاعاتی از املاک قولنامه ای می توان با تهیه سند به این گونه املاک هویت بخشید.

این فعال حوزه اجتماعی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تراکم جمعیت در مناطق حاشیه شهرها روز به روز بیشتر می شود لازم است همه ارگان های مسئول در این زمینه همتی مضاعف داشته تا شاهد معضلات و مشکلات ناشی از خرید و فروش غیرقانونی املاک قولنامه ای نباشیم.

خبرنگار: عفت زارع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید