اجتماعیاسلایدر

مرحوم دست‌پروری اهل سخاوت، ایمان، علم و انقلابی بود

بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین دست‌پروری در مشهد برگزار شد

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه مرحوم دست‌پروری اهل سخاوت، ایمان، علم و انقلابی بود، گفت: ما در جامعه افرادی چون مرحوم دست‌پروری کم داریم. افرادی که زکات علم را بدهند؛ حتی زکات آبرو را بدهند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد نظافت در مراسم ختم مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دست‌پروری که جمعه ۱۲ اسفندماه در حسینیه علی اکبری‌های نوغان مشهد برگزار شد، با اشاره به حدیث «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ» اظهار کرد: به‌فرموده امام صادق علیه‌السلام اگر عالم بمیرد در دنیای اسلام رخنه‌ای، شکافی ایجاد می‌شود، دنیای اسلام دچار مصیبتی می‌شود که با هیچ چیز پر نمی‌شود.

وی ادامه داد: واقعا کدام عالم است که اگر برود شکاف ایجاد می‌شود؟ رخنه ایجاد می‌شود؟ این کدام عالم است که عالم وجودش نافع است برای همه مردمان، بلکه برای همه عالم؟ این که در روایت داریم حتی ماهی‌های زیر دریا، برای کسی که در راه علم قدمی برمی‌دارد استغفار می‌کنند به خاطر این است که آن موجودات هم این نفع را حس می‌کنند. کدام عالم هست که چنین اگر از دست برود مصیبت ایجاد می‌شود؟

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) افزود: بیش از سی سال است که حقیر با حجت‌الاسلام دست‌پروری آشنا هستم، ایشان عالم عامل بود. از آنهایی بود که تا خبر فوت ایشان را شنیدیم اشکمان جاری شد و این به خاطر اهل عمل بودن ایشان است. ایشان انسانی دغدغه‌مند بود، بی‌قرار بود و تا آخرین نفس این دغدغه را ما در وجودش می‌دیدیم.

عالمی طبیب دوار

عضو کمیسیون فرهنگ و اخلاق شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه مرحوم حجت الاسلام و المسلمین دستپروری «طبیبٌ دوار بطبه» بود، گفت: ایشان مصداق آن روایت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها که فرمودند در روز قیامت منادی ندا می‌دهد: «أیُّها الکافِلُونَ لأیتامِ آلِ محمّدٍ کجایند آنهایی که کفیل ایتام هستند؟» بودند.

نظافت تصریح کرد: یتیم کسی است که دستش از امامش کوتاه است، این اشاره به دوران ماست. حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و ائمه معصومین علیهم‌السلام این بچه شیعه‌ها را، بچه مسلمان‌ها را، بچه‌های خودشان می‌دانند و در این دوران غیبت غصه بچه‌ها را می‌خورند. اگر کسی از طرف آنها این ایتام را کفالت کند، خوشحال می‌شوند.

به گفته عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان مرحوم دست‌پروری تا آخرین ‌نفس عشق به مطالعه داشتند و چه‌قدر در این مسیر علم متواضع بودند. من سال‌ها توفیق داشتم منزل ایشان منبر می‌رفتم. ایشان چنان گوش می‌دادند که با نحوه گوش‌دادنشان ما سر ذوق می‌آمدیم و تشویق می‌شدیم و بعد هم می‌پرسیدند که این مطلب کجاست؟ سندش چیست؟ ذره‌پروری می‌کردند، شاگردپروری می‌کردند، متواضع بودند. مکرر به من زنگ می‌زدند این موضوع کجای نهج‌البلاغه است. این تواضع است. «من تواضعَ رَفَعه الله».

محبت به پا منبری‌ها

وی در ادامه در وصف مرحوم دست‌پروری گفت: ایشان فقط یک سخنران نبودند. سخنران زیاد داریم! ایشان پامنبری‌های خود را دوست داشتند و بعد اگر با کسی مرتبط می‌شدند ارتباط را ادامه می‌دادند و وقت می‌گذاشتند. خود من زمانی که مجرد بودم ایشان را مثل پدر حس می‌کردم، مأنوس بودیم. می‌دانستیم که برای ازدواجمان باید به ایشان رو بزنیم، ایشان دل می‌سوزاند ایشان مشورت

می‌دادند. روز قیامت این آدم‌ها را صدا می‌زنند. «و النّاعِشُونَ لهم»، ناعش یعنی کسی که می‌آورد بالا و می‌خواهد رشد بدهد. جنازه را چرا می‌گویند نعش؟ چون روی دست‌ها بالا می‌آید.

وی تاکید کرد: ما در جامعه افرادی چون مرحوم دست‌پروری کم داریم. افرادی که زکات علم را بدهند؛ حتی زکات آبرو را بدهند. ما را واسطه می‌کردند که برو جای فلان بازاری و چک را بگیرید و بدهید فلان طلبه. یعنی وساطت می‌کردند و از آبرو خرج می‌کردند. در روایت داریم: «الشَّفاعَهُ زَکاهُ الجاه».

استاد شجره طیبه صالحین استان خراسان رضوی ابراز کرد: مرحوم دست‌پروری اهل سخاوت بود و هر موقع که هدیه می‌داد، یادم است روی این پاکت می‌نوشت: «انّ الهدایا علی قدر مهدیها» یعنی این هدیه به‌اندازه من است و شأن شما بالاتر از این حرف‌ها است. به‌گونه‌ای کمک می‌کردند که نه‌تنها خجالت نمی‌کشیدی؛ بلکه انگار احساس می‌کردی حقت را داری می‌گیری. اوایل طلبگی ما به‌واسطه استادشان مرحوم آقای صفایی با ایشان آشنا شدیم، خدا رحمت کند استاد ایشان نیز همین‌جوری بود. مرحوم آقای صفایی هم این‌جوری بود.

مرحوم دست‌پروری انقلابی بود

وی تاکید کرد: مرحوم دست‌پروری انقلابی بود؛ ولی دنبال این نبود که از سفره انقلاب چیزی برداشت کند. دنبال این نبود که تظاهر کند. تضعیف نظام جمهوری اسلامی را خیانت می‌دانست. دنبال جذب حداکثری بود. می‌خواست جذب کند همه را، همه را سوار قطار انقلاب کند. این انقلاب قرار است زمینه‌ساز ظهور باشد و لذا با طوایف گوناگون ارتباط می‌گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگ و اخلاق شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: من این‌جا این غصّه را که بارها خصوصی گفتم به بعضی‌ها می‌گویم: جریان انقلابی که علم وحدت شیعه و سنّی را برافراشته است چرا علم وحدت شیعه و شیعه را بلند نکند؟ درحالی‌که، شیطان می‌خواهد اختلاف بیندازد.

وی در ادامه درباره سخنرانی هر ساله مرحوم دست‌پروری برای والدین طلاب جدید الورود سخن به میان آورد و گفت: ما هرسال ایشان را در ابتدای سال تحصیلی دعوت می‌کردیم. روز اوّل می‌گفتیم: پدر مادرهای طلبه‌ها بیایند آقای دست‌پروری صحبت کنند تا این پدر مادرها ناراحت نباشند بچّه‌هایشان طلبه شده‌اند. اشک شوق و اشک افتخار از این پدر مادرها می‌گرفت. صحبت‌هایش بسیار اثربخش بود؛ چون وقتی یک نفر می‌آید طلبه می‌شود خیلی وقت‌ها پدر مادرها هم مخالف‌اند. متأسفانه زبان برخی از اطرافیان زبان شیطان می‌شود، سرزنش می‌کنند. ولی ایشان صحبتش بسیار اثرگذار بود برای اینکه اینها اعتقاد پیدا کنند.

خاطرات تحصیل در آمریکا

نظافت ادامه داد: مرحوم دست‌پروری خاطرات تحصیلشان در آمریکا را مکرر برای طلاب جدیدالورود می‌گفتند، این را به این جهت مکرر می‌گفتند تا طلبه‌ها احساس هویّت بکنند، افتخار بکنند، بدانند که مسیر درستی است آمده‌اند؛ چون سرزنش زیاد است برای این مسیر. ما نیاز داریم به این الگو، به الگویی که دوست دارد آدم‌ها را رشد بدهد. در روایت داریم «عُلَمَاءُ شِیعَتِنَا مُرَابِطُون‏» اینها مثل مرزبان‌ها هستند. مرزبان اندیشه شیعی، اندیشه اسلام ناب محمّدی. آقای دست‌پروری از اینها بود. مقبولیّت پیدا کرده بود در جامعه پزشکی، در میان دانشگاهیان و برای انجام وظیفه منّت نمی‌گذاشت، وقت می‌گذاشت. عاشقانه این کار را می‌کرد.

وی بیان کرد: در روایت داریم عالم تشبیه شده است به کشتی. عالم مثل کشتی است و لذا اگر کشتی غرق بشود بقیه را هم با خودش غرق می‌کند. یا عالم مثل خلبان است. خدا رحمت کند تازه ملبّس شده بودم به آقای صفایی گفتم: من هم بروم امام‌جماعت بشوم یا نه؟ ایشان فرمود: «الصلوه معراج المؤمن» نماز مثل هواپیما است می‌خواهد روح انسان را عروج بدهد، امام‌جماعت خلبان است آمادگی داری بقیه را هم ببری بالا؟ کار سختی است کار آسانی نیست به همین دلیل ثواب‌های زیادی دارد.

عضو کمیسیون تخصصی فرهنگی آستان قدس رضوی در ادامه گفت: اگر کسی دست جوانی را بگیرد «وَ أَرْشَدَهُ» او را ارشاد کند «وَ عَلَّمَهُ شَرِیعَتَنَا» شریعت ما را به او یاد بدهد «کَانَ مَعَنَا فِی الرَّفِیقِ الْأَعْلَى‏» البته این مجاهدت رحمت هم دارد، فحش خوردن هم دارد، کتک‌خوردن هم دارد؛ ولی باید تحمّل کرد. می‌گوییم: امام حسین کاش روز عاشورا بودیم! خب حالا که نمی‌خواهیم تیر بخوریم، می‌خواهیم فحش بخوریم. یک آقا طلبه‌ای از شاگردان آقای دست‌پروری می‌‌گفت: در ایّام اغتشاشات دبیرستان دخترانه می‌رفتم ترک نکردم، به من فحش دادند، مسخره کردند، آب توی کفشم ریختند؛ اما من مقاومت کردم، تحمّل کردم. گفت: الآن که دارم می‌روم همه این دخترها به من احترام می‌گذارند. همه به من سلام می‌کنند.

وی افزود: امام معصوم در حدیثی می فرمایند «ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَهٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ» بدی دیگران را دفع کن با خوبی؛ ببین چه‌طور دوست تو خواهند شد. مدل حاج آقای دست‌پروری این‌جوری است.

نظافت ادامه داد: اگر ما طبیب باشیم، با بیمار دشمن نمی‌شویم؛ بلکه وقتی می‌بینیم که یک کسی گرفتار است از نظر فکری، از نظر معنوی، دشمن او را شکار کرده، در فضای مجازی ذهن او را به اسارت گرفته، دل او را به اسارت گرفته است خودمان را مسئول می‌دانیم و وظیفه ماست، ما باید بگوییم خدایا ما را ببخش، ما کوتاهی کردیم؛ همه اگر اهل عمل بودیم چنین نمی‌شد. بنابراین، گفته‌اند کسی که جاهل است «و المنقطع عن مشاهدتنا» در دوران غیبت است و دستش به ما اهل‌بیت نمی‌رسد، اگر کسی این یتیم را در دامن خود نگه دارد و دستش را بگیرد و هدایتش کند فرمودند: «کَانَ مَعَنَا فِی الرَّفِیقِ الْأَعْلَى‏» این با ماست؛ چون بهشت همچنان که می‌دانید درجه درجه است و فاصلهٔ هر درجه با درجهٔ بالاتر از زمین تا آسمان است و باید کسی توفیق پیدا کند که در رفیق الأعلی در عرش أعلی همراه با اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد.

توجه به کودکان و نوجوانان

وی تصریح کرد: مرحوم دست‌پروری برای کودکان هم وقت می‌گذاشت. باید کودکان را با علما محشور کنیم و علما هم فکر نکنند که وقت هدر می‌رود؛ خدا باید به عمر برکت دهد. اعتقاد من این است که اکثر ما مشکلمان زکات است؛ حال یکی زکات پول را نمی‌دهد و یکی زکات آبرو را نمی‌دهد و یکی زکات وقت را نمی‌دهد و یکی زکات علم را نمی‌دهد.

وی در ادامه به بیان خاطره ای از مرحوم دست‌پروری پرداخت و گفت: خودم شاهد بودم که دو نوجوان محضر استاد دست‌پروری رفتند. ایشان وقت گذاشت به آنها هدیه داد. با زبان کودکانه با آنها حرف زد و بعد گفت باز هم بیایید. همین‌طوری که ثواب نمی‌دهند، باید زحمت کشید و باید مجاهده کرد. امروز یکی از مهم‌ترین کارها وقت‌گذاشتن برای نوجوانان است؛ وقت‌گذاشتن یعنی رفاقت و صمیمیّت، یعنی توجّه به پسند حلال آنان.

مدیر عالی مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) ادامه داد: استاد دست‌پروری متحجّر نبود؛ اما متحجّرها را هم دفع نمی‌کرد. با متحجّرها زاویه داشت و به معنای واقعی کلمه روشنفکر بود. دافعهٔ ایشان کم و جاذبهٔ ایشان زیاد بود با اینکه در مواردی انسان مجبور است دافعه داشته باشد؛ اما می‌دیدم اذیّت می‌شد و از کج‌فهمی‌ها و کج‌سلیقگی‌ها خون‌دل می‌خورد.

گریز از شهرت

وی افزود: از شهرت گریزان بود؛ در مواردی که ایشان پای منبر بود و اسم ایشان را بردم فرمودند اسم نمی‌خواهد ببرید، اسم نبرید و چه رنجی می‌برد از کسانی که اسرار به نام‌بردن اسمشان دارند به نَفَس حجت‌الاسلام فلان، به کلام فلان. اسم زدند، زدند؛ نزدند هم نزدند. عزّت دست خداست؛ خدا هر که را بخواهد عزیز و هر که را بخواهد ذلیل می‌کند. سفارش کرده‌اند بعد از نماز صبح این آیه را بخوانید: «قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیر».

نظافت در ادامه گفت: بیماری و کهولت سن مانع فعّالیت‌های ایشان نشد و هر کاری که از دست ایشان برآمد انجام داد. امروز روز جوان است و به معنای واقعی کلمه جوان بود در روایت در مورد اصحاب کهف که خدای متعال فرمود: «إِنَّهُمْ فِتْیَهٌ آمَنُوا بِرَبِّهِم‏» داریم: پیرمرد بودند؛ اما از نظر ایمانی دلشان جوان بود، جوانی فقط به بازوی قوی و قد رشید و سلامتی جسمی نیست. خدا نگهدار آقای راشد باشد، می‌گفتند خدمت مقام معظّم رهبری رسیدم وقتی احوال مرا پرسیدند و گفتم که پایم درد می‌کند و… بعد که پرسیدم شما چطورید؟ فرمودند: آقای راشد دلم جوان است و عزم و اراده‌ام با زمان جوانی فرقی نکرده است. آقای دست‌پروری هم همین‌گونه بود و روحیه‌اش را نباخته بود و با امید و اراده بود. گاهی ما رحممان می‌آمد که با شرایطی که ایشان دارد دعوتشان کنیم؟ ولی با استقبال ایشان مواجه می‌شدیم.

وی ابراز کرد: مرحوم دست‎پروری در کنار همهٔ اینها اهل توسّل هم بود. توسلات و اشک خیلی کمک می‌کند. ما همیشه محتاج توسّل هستیم. نباید احساس استغنا به ما دست دهد؛ شاید بخشی از این مشکلات به‌خاطر این است که کار را تمام شده پنداشته‌ایم؟ نه، جنگ را با توسّلات غریبانه پشت سر نهادیم. حاج قاسم سلیمانی غریبانه با توسّلات جنگید.

شایان ذکر است، مراسم بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین دست‌پروری امروز نیز از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در حسینیه تهرانی‌ها واقع در خیابان آخوند خراسانی مشهد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید