اسلایدریادداشت

فرصت سازی یا فرصت سوزی

یادداشتی از دکتر سید علی حسینی، دبیر مجمع مطالبه گران خراسان رضوی

اَلْفُـرْصَهُ تَـمُـرُّ مَــرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَیْرِ؛

فرصت‌ها همچون ابر می‌گذرد؛ پس فرصت‌های نیک را بربایید.

سالهاست حاشیه شهر مشهد دچار کم لطفی و نامهربانی بزرگی شده و حاصل آن کمبود امکانات در بخش های مختلف آموزشی و ورزشی و درمانی و در یک کلام خدماتی هست .

این موضوع با پیگیری ویژه معتمدین و نمایندگان مجلس و اعضاء شورا شهر ، راه به جایی نبرده و اربابان قدرت و مالکین زمین کمر به احتکار آن بسته و باعث ایجاد فضای نابرابر ، عدم عدالت و کمبودهای زیادی شده اند.

سوال اینجاست که عمر نوجوانان و جوانان ما در حال گذر هست و یک زمانی نیاز به مدرسه و پارک و فضای سبز دارند و اگر مراقب نباشیم ، نوع نیاز تغییر و احتیاج به کمپ و مراکز NA و … جایگزین می‌شود.

یک زمانی جوان نیاز به مسکن دارد و اگر تامین نشود دیر یا زود کانون خانواده یا تشکیل نمیشود و یا در اثر فشار اجاره خانه و بیکاری درهم شکسته می‌شود.

آری خیلی زود ، دیر می‌شود…

امروز مسئولین دلسوز جمهوری اسلامی با نگاه مهربانانه میهمانانی را دعوت میکنند ،ولی برای خانه همسایه ، آری عزیزان مهاجر افغانستانی دعوت شدند ،اما نه به بهترین نقاط با امکانات شهر ( نزدیک منازل مسئولین ) بلکه به ضعیف ترین نقاط و خالی ترین سفره های خدماتی ، از نانوایی گرفته تا مدرسه و فضای درمانی و اتوبوس و …،

کاش به دستورات اسلام توجه میکردیم و با حفظ کرامت این عزیزان بهترین نقاط شهر را در اختیار این عزیزان قرار می‌دادیم ، پیشنهاد میشود فضاهایی شبیه باغ ملک آباد را آمده کنیم و در اختیار این عزیزان قرار دهیم ، تا هم در میهمان نوازی شرط ادب را رعایت کنیم و هم از امکانات کافی بهداشتی و درمانی و فضای سبز و آموزشی بتوانند بهره مند شوند .

خدا رو شاکریم با تصمیم درست مسئولین وقت بخش زیادی از سهم سرانه مردم حاشیه شهر ، فرودگاه مشهد و بهشت رضا و کمپوست داده شده، اما نمیدانم چرا نمی‌توانیم از این سهم سرانه ها به درستی استفاده کنیم ، سرب های هواپیماهای غول پیکر را نمی‌توانیم جمع آوری کنیم، بفروشیم و فقط ریه های ما را خراب می‌کنند ، لالایی صدای هواپیما هم باعث خواب نشده و حتی اجازه نمی‌دهند کودکان ما با هواپیما بازی کنند !

البته بهشت رضا خیلی امکان خوبی هست و هر وقت به آنجا می رویم یاد مرگ افتاده و از دل بستن به دنیا فارغ می‌شویم ، خدا رو شکر بابت این موضوع !

اما کمپوست و محل دفن زباله ، چون ورودی شهر می باشد و در بهترین کوهستان موجود قرار گرفته ، افتخاری برای کل کشور شده و همه عزیزان از نعمت وجود آن فیض می‌برند…

 اما سهم سرانه بخش دوم شهر؛

دانشگاه فردوسی ، پارک ملت ، نمایشگاه بین المللی و بیمارستانهای دولتی با خدمات رایگان و پارک….، البته اینها مورد نیاز ما نیست و به آن فکر هم نمیکنم.

اما به فرموده مقام معظم رهبری : مطالبات همراه با راه حل باشد.

نکته اول

در خصوص کمبود همه سهم های سرانه ، بخشی از زمینهای ملی با کاربری کشاورزی حداقل ۵۰۰۰ هکتار به آستان قدس رضوی ، اوقاف و بزرگ مالکین واگذار شود و از زمینهای کشاورزی حاشیه شهر مشهد که فقط به دلیل حضور و سکونت مردم با ارزش شده تحویل گرفته شود و یک بار برای همیشه تمامی مشکلات مسکن و درمانی و آموزشی و فضای سبز را حل نماییم .

(اگر فرصت مطالعه صحت وقف و داشتن شرایط ثلاثه وقف در زمان شاهان ظالم قجری در خصوص واگذاری زمین هارا نداریم که آن توصیه میشود انجام شود )

نکته دوم

تعیین تکلیف اتباع ، اگر باید باشند ، در بهترین نقطه شهر باشند ( میهمان حبیب خداست ) و امکانات مانند کشورهای مهاجر پذیر آمده شود ، اگر قرار نیست بمانند ، ما را با سفره خالی خجالت زده نکنید.

نکته سوم

قانون اساسی حق یک مسکن را برای هر خانواده ایرانی به رسمیت شمرده ، با واگذاری زمین رایگان در مناطق حاشیه شهر و گرفتن تمامی حقوق شهرداری و ….. جوانان را صاحب خانه کنیم و غول اجازه خانه را از آنها دور کنیم ، غولی که زندگی های زیادی را به ویرانه تبدیل نموده .

هستند مهندسین جهادی و شاید مشتاق که با گرفتن امتیاز خاص، افزایش سهمیه ارجاع، همکاری بیشتری با این مناطق داشته باشند.

نکته چهارم

اگر امکان حذف مدارس سمپاد و نمونه دولتی و شاهد و…داریم حذف کنیم در غیر اینصورت مدیران آموزش و پرورش یک بار برای همیشه با معلمین دلسوز خود اتمام حجت نمایند که اگر هزاران نیروی خرید خدمات با امتیاز ویژه خانواده فرهنگی جذب می‌شوند و عدالت آموزشی را قبول دارند ، اگر مدرسه خاص گرفتند ، بخشی از ساعت خود را به مناطق محروم اختصاص دهند، این خود شرط عدالت است.

با حذف بخش زیادی از قسمت های ادارات کل و قرار دادن سیستم آموزشی، نیروهای ستادی را به صف فرستاده و کمبودها را در زمان مناسب تامین کنند، نمی‌توانیم در مدارس جو بکاریم و گندم درو کنیم.

نکته پنجم

با فروش زمین های متری چند ده میلیونی دولتی از مدارس بدون دانش آموز در مناطق برخوردار و مراکز شهر و فضای اداری گرفته تا بیمارستانهایی که جای پارک ندارند و پشت به پشت هم داده ، و ساخت چندین مدرسه و بیمارستان در مناطق کم برخوردار جهت تأمین سرانه ها

نکته ششم

ایجاد فضای برابر رشد و دسترسی به ابزارهای قدرت برای جوانان این مناطق توسط نهادهای حاکمیتی و تاثیر گذار در انتخابات و انتصابات . که حامیان اصلی و مشروعیت نظام با مشارکت همین مناطق بوده و هست .

در پایان امیدوارم با گرفتن تصمیمات درست و سریع از ثانیه های عمر مدیریتی خودمان در جهت حل مشکلات استفاده نماییم و در پیشگاه امام زمان عجل الله تعالی و ذیل توجهات مقام معظم رهبری سربلند باشیم .

خواست فرج نیست ، مگر برای رفع مشکلات مظلومان

سید علی حسینی | دبیر مجمع مطالبه گران مردمی استان خراسان رضوی

اسفند ۱۴۰۱

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید