اجتماعیاسلایدر

ضرورت حمایت خیران از طرح صحن حرم مدرسه ام/ عدم وجود امکانات آموزشی و رفاهی برای دانش آموزان استثنایی

مدیر اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی مطرح کرد

مدیر اداره آموزش و پروش استثنایی خراسان رضوی با اشاره به اینکه امکانات لازم برای دانش آموزان استثنایی وجود ندارد، گفت: خراسان رضوی ۱۸هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه دارد که متاسفانه این تعداد دانش‌آموز تنها در ۲۵۰ فضای آموزشی مشغول به تحصیل هستند.

جواد روحانی مدیر اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ۳۱ شهریور ماه در تور بازدید از مدارس استثنایی مشهد و پروژه های در حال ساخت گفت: در پویش آجر به آجر با عنوان صحن حرم مدرسه ام، هشت مجموعه آموزشی برای استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه(استثنایی) در کشور ساخته می شود، از مجموع این هشت پروژه که همزمان با دهه کرامت ساخت آن‌ها آغاز شده است، یک پروژه در استان خراسان رضوی در حال ساخت است که خیران می‌توانند حتی با پرداخت هزینه خرید یک آجر در این پویش شرکت نمایند.

افتتاح ۸ مدرسه استثنایی در کشور

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی بابیان اینکه هم‌زمان با افتتاح ۸ مدرسه استثنایی در کشور، یک مدرسه در خراسان رضوی بانام دانش‌آموزان با نیازهای ویژه افتتاح می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۰ پروژه نیمه‌تمام در نقاط مختلف استان با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۹۰ درصد و ۸ سالن ورزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در دست‌ساخت داریم که هنوز تکمیل‌نشده است.

روحانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش استثنایی متولی آموزش و پرورش به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است، افزود: اگرچه آموزش‌وپرورش استثنایی برای عموم مردم و حتی نهادهای دولتی و غیردولتی شناخته‌شده نیست و شاید بیشتر ما را با عنوان بهزیستی بشناسند، اما در حال حاضر هفت گروه را زیر پوشش داریم که شامل کم‌توان ذهنی، معلولیت ذهنی، آسیب دیدگان شنوایی و بینایی، اختلالات رفتاری، اوتیسم و مشکلات ویژه یادگیری تحت پوشش آموزش‌وپرورش استثنایی هستند.

کمبود فضای آموزشی مدارس استثنایی

وی در خصوص نبود امکانات رفاهی برای این قشر گفت: در حال حاضر اکثر دانش‌آموزان استثنایی از موضوع ایاب و ذهاب برای حضور در مدرسه رنج می‌برند و گاهی خانواده های دانش آموزان استثنایی آن ها را به دلیل هزینه سرویس به مدرسه نمی فرستند.

روحانی افوزد: با توجه به اینکه این قشر نیازمند شرایط خاص برای تحصیل هستند به همین دلیل میانگین تعداد دانش‌آموزان در کلاس بسیار پایین است؛ بر اساس استانداردها میانگین دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بین ۶ تا ۱۱ نفر در هر کلاس و در دیگر موارد بین ۳ تا ۵ نفر است و متأسفانه به دلیل کمبود فضای آموزشی در برخی مواقع مجبور شدیم حداکثر میانگین را در نظر بگیریم.

خراسان رضوی ۱۸ هزار دانش آموز استثنایی دارد

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی در جذب دانش آموزان استثنایی از میانگین کشوری بالاتر است، افزود: خراسان رضوی با ۱۲.۸ درصد درزمینهٔ جذب دانش‌آموزان استثنایی از میانگین کشوری بالاتر است.

روحانی افزود: با کمبود امکانات مواجه هستیم و خراسان رضوی ۱۸هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه دارد که متاسفانه این تعداد دانش‌آموز تنها در ۲۵۰ فضای آموزشی در نقاط مختلف استان مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به فعالیت مدرسه تبسم ۲ ویژه طیف دانش‌آموزان اوتیسم تصریح کرد: در همین مرکز آموزشی ۸۰ دانش‌آموز اوتیستیک حضور دارند که گاه رفت‌ و آمد آنان با دشواری‌هایی همراه است.

مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز نیز با اشاره اینکه این مجمع از سال ۷۷ فعالیتش را به عنوان نخستین استان شروع نمود، اظهار کرد: تا امروز ۵هزار و ۲۰۰ پروژه با ۲۵ هزار کلاس درس به همت خیران استان ساخته شده که از این نظر در کشور رتبه نخست را داریم.

ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی؛ اولویت مجمع خیرین مدرسه ساز

وی ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی، ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است. توجه به این مهم، یکی از اولویت‌های ما در مجمع خیرین مدرسه‌ساز است که البته با توجه به شرایطی که فضاهای آموزشی در حاشیه شهرهای بزرگ به ویژه در مشهد شاهد آن هستیم، لزوم رسیدگی و توجه به این موضوع نیز جزو برنامه‌ریزی‌های پیش روی ماست.

رنجبر افزود: تنها در سال ۱۴۰۰ در استان ۱۹۴پروژه فضای آموزشی با ۷۰۰ کلاس درس با ۸۲‌هزار مترمربع فضا توسط خیران مدرسه‌ساز خراسان رضوی ساخته شده است که این میزان در پنج ماهه اول سال تاکنون ۶۵ تفاهم‌نامه جدید برای ساخت فضاهای جدید بوده است.

مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز ابراز کرد: با وجود فعالیت‌های بسیار زیادی که در حوزه ساخت فضاهای آموزشی در استان صورت گرفته است؛ اما در حال حاضر سرانه فضای آموزشی استان یک مترمربع از متوسط فضای آموزشی کشور عقب است که اگر بخواهیم این را با میزان فضای استاندارد که ۲/۸ مترمربع است، مقایسه کنیم باید گفت حدود ۳ مترمربع سرانه فضای آموزشی استان با استاندارد آن فاصله دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید