شهری

خسارت ۱۰ هزار میلیارد ریالی کرونا به شهرداری

رییس شورای اسلامی شهرمشهد گفت: شیوع کرونا حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال به شهرداری مشهد خسارت وارد کرده است.

به گزارش صدای مشهد، محمدرضا حیدری در نودمین جلسه علنی شورای شهرکه با حضور شهردارمشهد برگزار شد، افزود: با شیوع ویروس کرونا در مشهد شهرداری و شورای شهر از همان روز نخست در این عرصه حضور داشتند و تلاش های موثری برای مقابله و پیشگیری ازشیوع این ویروس صورت گرفته ‌است.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل با اولویت سلامت شهروندان تصمیم سختی گرفته و هزینه سنگینی نیز متوجه شهر شد، اظهارکرد: با تعطیل کردن اتوبوسرانی و قطارشهری در بخش اتوبوسرانی تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال و در بخش قطار شهری نیز ۱۰۰ میلیارد ریال کاهش درآمد و خسارت داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: در مجموع شهرداری مشهد بابت موضوع کرونا ۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت دیده که ۶هزارو۵۰۰ میلیارد ریال آن مربوط به کاهش منابع و ۳هزارو۵۰۰ ریال مربوط به هزینه‌های تحمیلی است.

حیدری تصریح کرد: با توجه به این خسارت ها دولت همچنان که به سایر بخش های غیردولتی توجه دارد باید مبالغی را از محل صندوق ملی و اعتبارات ملی در اختیار کلانشهرها قرار دهد و به روش های مختلف نظیر تهاتر بدهی با بدهی شهرداری ها به بانک ها، به کمک شهرداری های کلانشهرها بیاید.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه تحقق، پویایی و اختلاف نظر امری طبیعی در نظام شورایی است گفت: شورای پنجم برخواسته از یک جریان فکری ریشه‌دار مردمی در شهر مشهد است و به طور طبیعی درون شورا هم در مسائل مختلف رویکردهایی مختلف وجود دارد.

وی به نیمه‌کاره ماندن نشست هفته پیش شورای شهر مشهد بخاطر اختلاف در خصوص رای‌گیری پیرامون سوال از شهردارمشهد اشاره و اظهارکرد: آنچه هفته پیش در نشست علنی شورای شهر مشهد اتفاق افتاد جزو ذات نظام پارلمانی شورایی است.

وی اضافه کرد: اختلاف نظر در شورا امری طبیعی است که با تعامل و پیگیری مرتفع می‌شود لذا برخی جریان ها دلشان را خوش نکنند که درون شورا تفرقه افتاده ‌زیرا فضای شورا فضای همدلی و انسجام است و آنچه در این فضا وجود دارد بحث تضارب آرا است نه اختلاف.
حیدری افزود: موضوع گفت و گو و تضارب آرا را امری اجتناب‌ناپذیر در فضای مدیریتی خود می‌دنیم و انسجام ادامه دارد.
ر

ییس شورای اسلامی شهرمشهد در ادامه به پیش رو بودن “روز شوراها” اشاره و تصریح کرد: نهاد شورای اسلامی تبلور راستین و حقیقی مردم سالاری دینی و سپردن امور اداره مردم به خود مردم است.

وی افزود: با توجه به پیچیدگی کلانشهرها، تکالیف قانونی همچنان بر عهده مدیریت شهری است اما اختیارات لازم متناسب با این ماموریت ها در اختیار آنها قرار ندارد و ظرفیت قانونی برای تامین منابع پایدار نیز فراهم نشده‌ است.

وی ادامه داد: البته تلاش هایی در این زمنیه صورت گرفته و اواخر پارسال لایحه تامین منابع پایدار در مجلس شورای اسلامی تصویب شد ولی بنا بر اذعان کارشناسان، این لایحه نتوانست خواسته مدیریت شهری را تامین کند لذا هنوز موضوع تامین منابع پایدار اداره شهرها از چالش های جدی کلانشهرها به عنوان خطر جدی است.

حیدری گفت: اگر در این خصوص چاره‌اندیشی نشود، شهرها همچنان مقروض‌تر و بدهکارتر می‌شوند و مجبور خواهند بود به روش های ناصواب برای اداره شهرها روی آورند.
ساخت سه ایستگاه برای خط سه قطار شهری با قرار گاه خاتم الانبیا در صورتی که شروط را بپذیرند، وارد عقد قرارداد شوند که اعتبار ساخت ایستگاه و تجهیزات آن حدود دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

حیدری همچنین در حاشیه نودمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد در جمع خبرنگاران ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و هفته شوراها در خصوص مهم ترین لویح و طرح‌های جلسه امروز اظهار کرد: در جلسه گذشته درباره طرح پیوست‌های زیست محیطی از شهردار سوال شد که با توجه به توضیحات اعضای شورا نسبت به پاسخ‌های شهردار، رای به قانع شدن داده شد.

وی افزود: یکی از نکات محوری و امیدبخش در آینده شهر مشهد حوزه حمل و نقل ریلی است به همین جهت امروز به شهرداری اجاره داده شد تا در ادامه مصوبه ساخت سه ایستگاه برای خط سه قطار شهری که خط دو را به خط سه متصل و از انتهای پایانه مسافربری، باب الا‌جواد(ع) و میدان شهدا حجم زیادی از مسافران را جابه‌جا می‌کند، با قرار گاه خاتم الانبیا در صورتی که شروط را بپذیرند، وارد عقد قرارداد شوند.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: اعتبار ساخت ایستگاه و تجهیزات آن حدود دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که در این شرایط رقم سنگینی است اما مدیریت شهری و شورای پنجم به لحاظ اهمیت کار حوزه حمل‌ونقل ریلی و پاک این سرمایه‌گذاری را انجام داده‌اند.

حیدری خاطرنشان کرد: موضوع بعدی که در این جلسه بیان شد، تعییر نام شرکت الیت بود که با توجه به تغییر ماهیت و ماموریت آن همچون مدیریت دوچرخه و اسکوتر برقی، مورد تصویب شورا قرار گرفت. همچنین دو طرح مشارکتی با سرمایه‌گذاران و شهرداری و پیشنهاد برای اصلاح، نامگذاری در خصوص پل‌ها معابر و نامگذاری سه خیابان به نام اساتید و چهره‌های فقید و نام‌آور دانشگاه فردوسی از دیگر مصوبات این جلسه بود.

وی در رابطه با ماده ۶۸ آیین نامه داخلی شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: برای اداره جلسات علنی شورا، آیین نامه داخلی وجود داردکه مبانی آن به اسناد بالادستی هیات وزیران باز می‌گردد اما برای اداره پارلمان و شورا به مصوبات و مواد بیشتری نیاز است تا تصمیم‌گیری‌ها روشن‌تر و شفاف‌تر اعلام شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید