دسته بندی نشده

معلولین هیچ حقی از بقیه نمی‌خواهند

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت، شهروندان ذی نفع جامعه هستند و حق دارند بهره کافی ببرند، خاطرنشان کرد: معلولین هیچ حقی از بقیه نمی‌خواهند بلکه تنها حق خود را می‌خواهند بنابراین اگر برای آنها کاری کردیم در واقع احسان نکرده ایم، بلکه حقشان را داده‌ایم.

آیین اختتامیه اولین دوره مسابقات کشوری مهارتی آزاد افراد دارای معلولیت، صبح امروز درمرکز توانیابان مشهد برگزار شد؛ این دوره از مسابقات که با حضور ۱۶۴ نفر از معلولین در چهار گروه ناشنوایان، نابینایان، جسمی حرکتی و ذهنی به مدت ۲ روز برگزار شد.

 مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در این مراسم گفت: ۱۶۴ فرزند معنوی بهزیستی در اولین جشنواره مهارتی افراد دارای معلولیت به رقابت پرداختند و امروز همزمان با ۱۲ آذر، روز جهانی معلولین این مسابقات با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان می‌دهد.

حمیدرضا پوریوسف با بیان اینکه افراد دارای معلولیت، شهروندان ذی نفع جامعه هستند و حق دارند بهره کافی ببرند، خاطرنشان کرد: معلولین هیچ حقی از بقیه نمی‌خواهند بلکه تنها حق خود را می‌خواهند بنابراین اگر برای آنها کاری کردیم در واقع احسان نکرده ایم، بلکه حقشان را داده‌ایم.

وی تصریح کرد: در خراسان رضوی هزار و ۸۷۰ نفر از معلولین دارای آسیب نخاعی داریم که هزار و ۷۷۶ نفر حق پرستاری استفاده می‌کنند و امسال در آبان ماه حق پرستاری برای دهک های ۱، ۲ و۳ تحت پوشش بهزیستی ۲ و نیم برابر شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با استناد به تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت گفت: مشوق‌هایی برای کارفرمایان جهت به‌کارگیری معلولان در نظر گرفته شده که بر اساس ماده ۱۳ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، کارفرمایانی که افراد معلول را استخدام کنند، از پرداخت حق بیمه آن‌ها معاف و این مبلغ توسط بهزیستی به تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود؛ ضمن اینکه هر کار فرمایی که معلولین را به کار بگیرد ۳۰تا ۵۰درصد حقوق قانون کار را دولت به کار فرما پرداخت می کند.

پوریوسف افزود: دستگاه های دولتی که قانون سه درصد را اجرا نکنند می تواند دادگاه مجازات نقدیو یا جریمه برایشان در نظر بگیرد. 

وی اظهار کرد: داشتن ارتقا،کار و اشتغال نیازمند مهارت است، مهارت فنی حتی برای تحصیل کرده‌ها هم ضروری است؛ افراد معلول زیادی هستند که به اندازه یک فرد تحصیل کرده سالم درآمد دارند بنابراین اگر حضور، انگیزه برای ترغیب و زمینه‌های خدمات وجود داشته باشد معلولین مشکلی ندارند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در پایان سخنان خود به  ادارات، سازمان‌ها و  بخش‌های مختلف پیشنهاد داد هدایای برنامه‌های خود را از معلولین خریداری کنند.

 مدیر کل سازمان فنی حرفه ای خراسان رضوی هم در بخش دیگری از این مراسم گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای هرسال مسابقات ملی مهارت را برگزار می‌کند و امسال این اتفاق با همت اموزش فنی و حرفه ای معلولین بهزیستی و خیرین و سازمان بهزیستی خراسان رضوی  برای اولین بار ویژه معلولین به مدت دو روز  با حضور ۱۶۴ شرکت کننده از ۴ شهر کشور برگزار شد.

افشین رحیمی افزود: در این دوره از مسابقات مهارتی آزاد معلولین ۹۰ از بانوان و ۷۴نفر از برادران معلول در ۴گروه معلولیت و سه رشته  icdl، گلیم، دوخت کیف چرم به رقابت پرداختند.

وی هدف از برگزاری این دوره مسابقات را، شناسایی نخبگان حوزه معلولین، افزایش رقابت پذیری، ایجاد روحیه نشاط و شادابی، توسعه عدالت اجتماعی و توجه به جامعه معلولین عنوان کرد و تصریح کرد: ما معتقدیم معلولیت محدودیت نیست پس دلیلی برمحدودیت افراد معلول در جامعه وجود ندارد.

مدیر کل سازمان فنی حرفه ای خراسان رضوی ادامه داد: این مسابقات در مرکز توانیابان واقع در منطقه فلاحی مشهد برگزار شد تا خانواده ها بدانند اینجا اولین مرکز دولتی مهارتی معلولین در کشور و استان است تا از این آموزش‌ها برای توانمندسازی فرزندان معلول خود استفاده کنند.

رحیمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۵۰ نفراز معلولین آموزش‌های مهارتی را در این مرکز و ۶۰۰ نفر نیز در مراکز آزاد فنی و حرفه ای دوره های مهارت آموزی را فرا گرفته‌اند و در دو سال اخیر به بیش از هزار نفر آموزش ارائه داده است.

 نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در این مراسم ضمن تقدیر از اداره کل بهزیستی و سازمان فنی حرفه ای خراسان رضوی به دلیل توانمندسازی معلولین اظهار کرد: افرادی که در جامعه  محدودیت عدیده‌ای دارند به ما یاد می‌دهند که می توان از محدودیت عبور کرد.

امیر حسین قاضی زاده با اشاره به اینکه امروز اصلی‌ترین مشکل کشور نبود اشتغال است، یادآور شد: افراد بسیاری در جامعه هستند که تحصیلات دارند و در کانون خانواده  زندگی می‌کنند اما اشتغال و درآمدزایی ندارند در حالی که برخی افراد با وجود معلولیت و نداشتن کانون گرم خانواده  و حتی تحصیلات  با همت و اراده خود توانسته‌اند از معضل بیکاری عبور کنند و مایه افتخار کشور باشند.

وی افزود: مهارت آموزی به افراد دارای معلولیت کار زیبایی است و توسعه مراکز نگهداری و آموزشی برای این افراد می تواند یک الگوی انگیزشی برای دیگر افراد جامعه باشد و امروز ما باید از معلولین انگیزه بگیریم.

قاضی زاده تصریح کرد: در تهران  گروهی از جامعه معلولین وارد فعالیت و سرمایه گذاری شده‌اند و در حوزه صنعتی و تولید، کارهای گسترده‌ای را وارد چرخه اقتصادی ملی و بین الملل کرده‌اند؛کاری که در خراسان رضوی جای آن بسیار خالی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید