اسلایدراقتصادی

برداشت زعفران در نیمه راه / بازار کساد محصول استراتژیک خراسان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برداشت زعفران این استان که از ۱۵ مهرماه آغاز شده در نیمی از زمینهای زیر کشت به مساحت ۴۶ هکتار به پایان رسیده است.

غلامحسین ساربان روز شنبه در گفت و گو با صدای مشهد افزود:امسال ۹۲ هزار هکتار اراضی خراسان رضوی زیر کشت این محصول است که معادل ۷۶ درصد سطح زیر کشت زعفران کشور است.

وی با بیان اینکه برداشت در نیمی از اراضی سطح زیر کشت پایان یافته است، ادامه داد: در سالهای عادی میزان برداشت زعفران در استان ۳۲۰ تن است اما امسال برای سومین سال متوالی تحت تاثیر خشکسالی و نیز سرمای بی سابقه دی ماه پارسال پیش بینی برداشت ۲۰۰ تن را داریم.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:در سالهای عادی به ازای هر هکتار سطح زیر کشت زعفران تعداد ۲۱۰ نفر – روز اشتغال ایجاد می‌شد اما متاسفانه در شرایط فعلی، برداشت روند کاهشی به خود گرفته و به ازای هر هکتار برای حدود ۱۰۰ نفر – روز اشتغال در استان ایجاد شده است.

ساربان افزود: تغییرات و رخدادهای اقلیمی و کاهش عملکرد، هزینه تولید برای کشاورز را افزایش می‌ دهد و هزینه‌ها به شدت بالا می رود و این امر برای کشاورزان مشکل ساز است.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود و در این عرصه ۳۶۳ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی فعالیت دارند.

خراسان رضوی با گستره ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع، معادل هفت درصد کل مساحت کشور، دارای ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر، ۷۹ بخش، ۱۷۵ دهستان و سه هزار و ۲۸۱ روستاست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید