اسلایدرسیاسی

ایجاد اشتغال سیاسی‌ترین کار است

استاندار خراسان رضوی سیاسی‌ترین کار را ایجاد اشتغال برای مردم در این استان توصیف و بیان کرد: ما دولت کار هستیم و با صداقت عمل خواهیم کرد.

به گزارش صدای مشهد، علیرضا رزم‌حسینی عصر دوشنبه در نشست ویدئوکنفرانس بررسی طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی خراسان رضوی با محوریت شهرستان جغتای و حضور مسوولان اداری و برخی معینهای اقتصادی آن شهرستان افزود: هدف توسعه اقتصاد در هر کشوری ایجاد اشتغال پایدار است تا به واسطه آن از آسیبهای مختلف اجتماعی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی با همین نگاه برای ایجاد اشتغال پایدار در استان برنامه‌ریزی شده است.
استاندار خراسان رضوی گفت: ایجاد شغل پایدار می‌تواند باعث افزایش جمعیت زائران بارگاه منور امام رضا (ع) در این استان شود تا به چرخه مالی استان نیز کمک کند.

وی افزود: معینهای اقتصادی باید بتوانند علاوه بر ایجاد اشتغال و توانمند نمودن مردم در هر منطقه، به تاریخ شفاهی آنها نیز توجه کنند  تا بتوانند مشاغلی را که در گذر زمان به مرور فراموش شده‌اند دوباره احیا نمایند.

رزم‌حسینی ادامه داد: معینهای اقتصادی با استفاده از ظرفیت موجود در هر روستاها و منطقه با ایجاد شغل باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستا شده و به امر توسعه روستایی نیز کمک می‌کنند.

وی همچنین گفت: اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی باعث ایجاد فضای وحدت در این استان شده بگونه‌ای که در یکی از شهرستانها وحدت بین شیعه و سنی را در امر آبادانی عمیق‌تر کرده است. 

استاندار خراسان رضوی افزود: اگر مسوولان استانی پای کار باشند و با صداقت انجام وظیفه کنند، مردم نیز به آنها اعتماد کرده و سهم خودشان را در این امر با مشارکت مالی و نیروی انسانی ادا می‌کنند. 

وی در ادامه به فعالیت یکی از معینهای اقتصادی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: این معین توانسته مشکل آب آشامیدنی ۱۵ روستا را با مشارکت ۵۰۰ میلیون ریالی توسط خود اهالی حل کند. حتی گزارشهایی داریم از اینکه در برخی شهرستانها مردم تا مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال نیز مشارکت اقتصادی کرده‌اند.

رزم‌حسینی ادامه داد: از نمایندگان مردم خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی نیز خواسته می‌شود تا از ظرفیت سطوح ملی برای انتخاب معینهای اقتصادی بهره گرفته و افراد توانمند را برای اجرای طرحهای اقتصادی و توسعه منطقه به این استان بیاورند.

وی گفت: اگر هریک از معینهای اقتصادی علاقه‌مند هستند که در شهرستانی دیگر انجام وظیفه کند هیچ منعی ندارد و از آن استقبال می‌کنیم. باید شرایطی فراهم شود تا معینها با یکدیگر در ارتباط بوده و تجربه‌هایشان را به اشتراک بگذارند.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی نیز در نشست ویدئوکنفرانس بررسی طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی با محوریت شهرستان جغتای، گفت: تاکنون مشخصات ۱۰ معین اقتصادی برای فعالیت در شهرستان جغتای ثبت شده است.

علی‌اکبر لبافی افزود: ۱۱ طرح با مبلغ ۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال نیز تاکنون برای اشتغال ۳۳ نفر محقق شده است.

طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی

علیرضا رزم‌حسینی پیش از حضور در سمت استاندار خراسان رضوی، در زمان تصدی استانداری کرمان طرحی موفق را از توسعه در قلعه گنج اجرا کرد که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

وی با الگوگیری از تجربه موفق قلعه گنج، طرح “مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی” را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی اعلام و در همین راستا از دی ماه ۱۳۹۷ با تقسیم استان به ۱۲ منطقه (بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی) اجرای آن را پیگیری کرده است.  

در این طرح، نهادها و موسسات بخش خصوصی، غیردولتی یا نیمه‌دولتی به عنوان “معین اقتصادی” مناطق ۱۲ گانه خراسان رضوی انتخاب و وظایف و تعهداتشان در قالب یک تفاهمنامه برای هر معین اقتصادی مشخص می‌شود. بر این اساس هم‌اینک افزون بر ۱۰۰ معین اقتصادی در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی در مناطق ۱۲ گانه خراسان رضوی، ۹۸ درصد از کل روستاهای این استان را زیر پوشش برنامه‌های توسعه برده‌اند.

افزون بر ۹۲ درصد معینهای اقتصادی خراسان رضوی از بخش خصوصی و هشت درصد از بخش دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی هستند.

استاندار خراسان رضوی تاکنون در روند اجرای طرح مثلت توسعه اقتصادی – فرهنگی شامل سه ضلع کارگزاران حکومتی، سرمایه گذران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون آن جای دارند به همه شهرستانهای این استان سفر و در همین چارچوب دهها فقره تفاهمنامه اقتصادی را با مسوولان محلی و شرکتهای اقتصادی بخش خصوصی به عنوان “معین” امضا کرده است.

بر این اساس تاکنون با هدف رفع مشکلات اقتصادی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته خراسان رضوی صدها پروژه با سرمایه گذاری چند صد هزار میلیارد ریال تعریف شده است.  اجرای این پروژه‌های توسعه ۱۵۷ هزار و ۳۶۳ مورد اشتغال ایجاد می‌کند.

تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی شامل ۲۱ درصد در حوزه خدمات و گردشگری ۴۴ درصد در حوزه صنعت و ۳۵ درصد در حوزه کشاورزی است.

در همین ارتباط نهادی با عنوان “نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی” نیز توسط استاندار خراسان رضوی تشکیل و فعال شده که وظایفش با بهره‌گیری از مشاوره نخبگان و دانشگاهیان، فراهم کردن زمینه انتقال تجارب معینهای اقتصادی، کنترل و نظارت بر پروژه ها و عملکرد معینها، پیگیری امور اداری و مشکلات معینهای اقتصادی با نظارت مستقیم فرمانداران در هر شهرستان استان خراسان رضوی است.

استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع معادل هفت درصد مساحت کل کشور وسعت دارد.

این استان شامل ۲۹ شهرستان، ۷۲ شهر، ۷۰ بخش و دو هزار و ۵۴۰ روستا است. ۷۲ شهرداری و دو هزار و ۳۴۸ دهیاری هم در خراسان رضوی فعالیت می کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید