نقد فیلم | «اتاقک گلی» و «سرهنگ ثریا» مکمل یکدیگرند
اتاقک گلی ساخته محمد عسگری در ژانر دفاع مقدس و با موضوع عملیات مرصاد، از جمله فیلمهای مورد توجه مخاطبان مشهدی در بیستمین جشنواره فیلم فجر در این شهر بود.
به گزارش صدای مشهد، داستانی عاشقانه در دل عملیات مرصاد است که موضوع آزادی چند زن گرفتار در یک اتاقک گلی را روایت میکند.
به نظر میرسد موضوع منافقین در جشنواره چهلویکم بسیار پررنگ است و اگرچه ۸ سال دفاع مقدس روایتهای پرداخته نشده بسیاری دارد اما فیلمنامهنویسان در این جشنواره کمتر به سراغ موضوعات دیگر رفتهاند.
محمد کلاته ملایی، منتقد سینما در نشست نقد و بررسی این فیلم در سینما هویزه مشهد گفت: امشب دومین فیلم خوب جشنواره را بعد از سرهنگ ثریا تا این لحظه دیدم و جالب اینجاست که نقطه اشتراک این دو فیلم منافقین بود. اگر مخاطب در سرهنگ ثریا با این فرقه به لحاظ ایدیولوژیک و ساختهشدن آدمها در این فرقه آشنا میشود، در اتاقک گلی همان افراد را میبینیم که از اردوگاه اشرف آمدهاند و در نهایت چه عمل و رفتاری دارند و چه بلایی بر سر مردم و زندگیشان می آورند و از این جهت این دو مکمل هم هستند.
وی ادامه داد: شخصیت روستایی و دوست داشتنی «شاهو» با بازی تورج الوند بسیار بامزه است و انتخاب بازیگر مناسبی دارد. همان اول فیلم دختری که دوستش دارد، ساخته می شود و مخاطب میبیند.
کلاته ملایی با اشاره به روند درست داستان افزود: از سه جهت قرار است سه گردان به مقر منافقین حمله کنند و این روستا وسط درگیری است. من به عنوان یک منتقد همیشه میگویم چرا فیلمساز موضوع را به خوبی به مخاطب نشان نمیدهد تا مخاطب همراه با فیلم جلو بیاید و در جریان داستان قرار بگیرد و در تعلیق درستی قرار بگیرد. اتفاقی که در این فیلم به خوبی انجام می شود.
این منتقد سینما عنوان کرد: در این فیلم داستان به ما نشان می دهد و مخاطب خبر دارد که چه شرایطی پیش روی داستان است و از طرفی یک شخصیت دوست داشتنی برای مخاطب ساخته است و مخاطب هم نگران است که در این فیلم، صبح عملیات دقیقا چه اتفاقی برای هر کاراکتری میافتد که قبلاً به آن اشاره کرده و این کار درست در سینماست.
وی با بیان این مطلب که اتاقک گلی مخاطب را به خوبی با خود همراه می کند، گفت: پرداخت درست به سوژه ها و کاراکترها باعث میشود که مخاطب تا انتهای فیلم کدهایی که داستان میدهد را به درستی دریافت می کند و با آن پیش می رود. مخاطب در تعلیق درست قرار می گیرد و همزمان با خود فکر میکند که آیا در این جنگ موفق میشوند یا نه! چه اتفاقی خواهد افتاد!
کلاته ملایی افزود: در پرداخت صحنههای جنگی نیز، دوربین به خوبی و راحتی حرکت میکند، برش بی دلیل ندارد و حس مخاطب را قیچی نمیکند.
خبرنگار: عفت رضوی