شهری

از تامین قطعات متروی مشهد با مهندسی معکوس تا ماجرای برخورد با بی‌حجابی در مترو

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در نشست خبری با خبرنگاران از گزارش کار خود گفت و به سوالات پاسخ داد.

به گزارش صدای مشهد، مجتبی زمانیان وحیدی سی ام بهمن ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: چهار خط برای مشهد پیش‌بینی شده که نخستین خط از انتهای وکیل آباد تا فرودگاه، دوم از طبرسی تا رضاشهر، سوم از الهیه تا شهرک ابوذر و چهارم خواجه ربیع تا شهرک شهید باهنر است.

وی افزود: عملیات اجرایی از سال ۷۹ با احداث خط یک آغاز شد و ۱۲سال پیش در دوم اسفند ۸۹ به بهره برداری رسید و سال ۹۵ خط دوم نیز به بهره‌برداری رسید، وهم اکنون در تلاش هستیم فاز یک خط سوم را در آینده نزدیک به بهره برداری برسانیم و با افتتاح این خط علاوه بر فرودگاه و راه‌آهن مترو به ترمینال و حرم مطهر نیز متصل می‌شود.

زمانیان وحیدی بابیان اینکه از ابتدای بهره‌برداری آمار استفاده شهروندان از مترو افزایشی بود تا سال ۹۸ که کرونا سبب شد دو سال استقبال کمتر شود ادامه داد: امسال اقبال افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، ۵۷ میلیون مسافر جابه‌جا شوند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای افتتاح مترو در مشهد تاکنون ۴۲۵ میلیون مسافر توسط مترو در سطح شهر مشهد جابه‌جا شده اند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد خاطر نشان کرد: یکی از معضلاتی که پیش رو داریم کمبود ناوگان در خط یک است، این خط با ۱۲۰ واگن طراحی شده اما ۶۰ واگن موجود دارد و با افتتاح فاز یک خط سوم، حجم مسافر افزایش می‌یابد. همچنین اتصال مشهد گلبهار را داریم و پیش بینی شده در دپو وکیل‌آباد به خط یک متصل شود بنابراین تامین ۶۰ واگن تکمیلی ضروری است.

زمانیان وحیدی ادامه داد: آبان امسال شهرداری موظف به تامین واگن‌ها شد، برخی تولیدکنندگان داخلی اعلام آمادگی کردند و در حال انتخاب مشاور هستیم تا در سال آینده انعقاد قرارداد انجام شود و تا سه یا چهار سال آینده ۶۰ واگن به تدریج تحویل گرفته می‌شود.

وی مشکل دیگر را تامین قطعات یدکی و تجهیزات دانست و افزود: با توجه به تحریم ها به شدت محدودیت داریم، همکاران از سال ۹۴ مهندسی معکوس را آغاز کردند، قطعاتی شناسایی شده در این زمینه اقدامات لازم با قراردادی که با دانشگاه شریف، فردوسی و همچنین شرکت‌های دانش بنیان و بومی از جمله مجموعه پارک علم و فناوری و کارخانه نوآوری داشتیم کار را پیش بردیم.

زمانیان وحیدی تاکیدکرد: با فرایند داخلی سازی از تامین برخی قطعات از خارج از کشور بی نیاز شدیم و سال ۱۴۰۱ تعمیرات اساسی ۱۱ واگن را داشتیم و به زودی اورهال یازدهمین واگن را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد عنوان کرد: تا امروز سرفاصله زمانی خطوط تغییر نداشته خط یک ۵دقیقه و خط۲ با سرفاصله ۱۰ دقیقه حرکت می‌کنند وعرف بر این است یک سوم بهای خدمات مترو توسط شهروند پرداخت و دو سوم توسط دولت و شهرداری پرداخت شود و در سال جاری بهای تمام شده سفر ۷۸۵۰ تومان بوده که ۱۲۰۰ توسط مسافر و الباقی با یارانه توسط شهرداری پرداخت می‌شود.

وی عمر ناوگان را۳۰ سال عنوان کرد و گفت: پس از عمر مفید باید به فکر نوسازی باشیم با در نظر گرفتن استهلاک بهای واقعی در سال آینده ۲۲۵۰۰ تومان است. آنچه شورا مصوب کرده سهم مسافر ۱۵۰۰ تومان است که ۱۰هزار تومان توسط شهرداری و دولت باید پرداخت شود.

زمانیان وحیدی تاکید کرد: سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵ درصد از سهم خدمات و در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳ درصد تنها توسط مسافر پرداخت می‌شود، یعنی با وجود افزایش قیمت دو درصد کاهش سهم مسافر را خواهیم داشت و بلیت تک سفره امسال ۲هزار تومان و سال بعد هم همین مقدار است ،این درحالی است که ایستگاه قطار شهری توقف طولانی ندارد ولی سرویس بهداشتی و نمازخانه پرسنل را در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

راه‌اندازی متروگالری در ایستگاه شهید کاوه

وی خاطرنشان کرد: روزانه ۲۲۰ هزار نفر مسافر جابه‌جا می‌شود و فرهنگسرایی در سطح شهر با این قابلیت وجود ندارد و این موضوع در دستور کار قرار گرفته و در ایستگاه شهید کاوه مترو گالری ایجاد شد وهمچنین در ایستگاه‌ها برنامه فرهنگی همچون پاتوق فرهنگی و اجرای سرود خواهیم داشت و در آینده به دنبال توسعه خدمات فرهنگی هستیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد، در ادامه این نشست خبری با اصحاب رسانه نیز گفت: قطار مشهد گلبهار ظرفیت مسافر بالایی دارد و در پایانه امیریه توقف خواهد داشت و هزینه اورهال ۱۱ دستگاه واگن اگر به شرکت خارجی واگذار می‌شد بالغ بر دو میلیون یورو بود هم اکنون ۱۳۲ دستگاه آسانسور و ۱۲۰ پله برقی در مترو فعال است.

در خصوص حجاب و تکالیفی که مشخص شده در حال انجام هستیم و مردم نیز همراهی کردند و تذکرات موثری داشتند، گروه های جهادی نیز در حوزه ارشاد حضور دارند.

وی افزود:۴ آسانسور درحال تعمیرات است و تعمیرات اساسی آسانسور در ایستگاه‌هایی است که‌ چند دستگاه آسانسور دارند تا خللی در خدمات رسانی نباشد زیرا همه مکلف به سفارش به معروف و نهی از منکر هستیم، جلساتی برگزار می‌شود در خصوص حجاب و تکالیفی مشخص شده که در حال انجام هستیم و مردم همراهی کردند و تذکرات موثری داشتند و گروه های جهادی در حوزه ارشاد حضور دارند.

زمانیان وحیدی در خصوص حجاب اظهار کرد: برابر دستورات در گیت ورودی تذکر می‌دهیم و باتوجه به تاثیر مثبت آن در سایر قسمت‌ها نیز همکاران تذکر می‌دهند.

مقاومت ایستگاه‌های مترو در برابر زلزله ۸ ریشتری

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد بیان کرد:۱۰۰ واگن شامل ۲۰ رام قطار در خط دو تحویل گرفتیم. سه رام راه‌اندازی شده و سه رام بهره برداری خواهد شد، تراکم در خط ۳۰ درصد است ،به جهت تشویق مردم برای استفاده از حمل و نقل ریلی شورا مصوب کرد ۳۱روز در طول سال رایگان سرویس دهی داشته باشیم و پیشنهاد شد صلواتی میهمان باشیم تا مسافرین از صواب صلوات نیز بهره‌مند شوند این درحالی است که ما تامین کننده داخلی داریم که قطعه خارجی وارد می‌کند اما شرکتی که موظف است جنس داخلی بدهد اما از جنس خارج بدهد نداریم و تونل و سازه های مترو مشهد تا زلزله ۸ریشتر مقاوم‌سازی شده‌اند.

داوری مردمی المان‌های بهار ۱۴۰۲ رویکرد اصلی سنجش آنهاست

سید ناصر نعمتی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد، نیز اظهار کرد: یکی از اتفاقات مهم در آستانه نوروز داوری مردمی یادمان‌های #بهار۱۴۰۲ است، ارزیابی آغاز شده و طرح‌ها توسط اعضای شورای اجتماعی محلات به نظرسنجی گذاشته شده است.

وی افزود: در نقاط پرتردد مانند مترو نیز نظرسنجی خواهیم داشت و داوری مردمی یکی از بخشهای مهم انتخاب المان برتر خواهد بود وموضوع بعدی برنامه‌ریزی دو رویداد با همین موضوع شامل؛ رویداد ایده‌پردازی استقبال از بهار و فرهنگ میزبانی با تاکید بر مشارکت دانش‌آموزان و نوجوانان است.

وی ادامه داد: روز گذشته نیز مراسم بهره برداری از ۹زمین ورزشی در مشهد برگزار شد، به تازگی مقرر شده در تعامل با آموزش و پرورش زمین ورزشی برخی مدارس به زمین چمن مصنوعی تبدیل شود، در ۷ مدرسه این طرح اجرا می‌شود.

نعمتی خاطر نشان کرد: مدارسی انتخاب می‌شوند که در ارائه خدمات عمومی به شهروندان مشارکت داشته باشند و زمان‌هایی را به مردم محله و استفاده آنان از خدمات ورزشی نیز اختصاص دهند.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید