اسلایدرفرهنگی

آغاز رویداد «کودک و شاهنامه» در مشهد

اولین رویداد «کودک و شاهنامه» با هدف آشنایی کودکان با شاهنامه و فرهنگ و هویت ایرانی، صبح امروز در سالن شهدای تاکسیرانی مشهد در بولوار توس آغاز شد.

به گزارش صدای مشهد، اولین رویداد «کودک و شاهنامه» در مشهد برای آشنایی نسل امروز با هویت وتاریخ اساطیری این خطه در مشهد شروع به کار کرد.

این رویداد که به همت معاونت گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی برگزار می‌شود، شامل برنامه‌های متنوعی برای کودکان و نوجوانان است. در این رویداد، علاوه بر روایت داستان های شاهنامه برای کودکان، غرفه‌های مختلفی با موضوعات ارویگامی و کاردستی ماسک سازی غرفه ادبی هنری بازهای سرگرمی کودکان و نوجوانان در نظرگرفته شده است. رویداد «کودک و شاهنامه» از ۱۳ اسفند تا روز شنبه ۱۷ اسفندماه در سالن شهدای تاکسیرانی مشهد واقع در توس ۳۹ از ساعت ۹ صبح تا ۱۹:۳۰ ادامه دارد.

روایت قصه‌های پهلوانان ایران زمین در رویداد «کودک و شاهنامه»

ابراهیم زره‌ساز، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، صبح امروز یکشنبه(۱۳اسفند) در مراسم افتتاحیه رویداد «کودک و شاهنامه» اظهار کرد: بزرگترین قصه‌گوی دنیا خداوند است. خداوند همه این دنیا را آفریده و آفریننده همه قصه‌ها و آدم‌های خوب و بد است.

وی افزود: ایران از قبل آدم‌های بزرگی داشته است. خیلی از قصه‌های بزرگان در شاهنامه وجود دارد، قهرمان‌هایی مثل رستم و آرش کمانگیر و… همه این آدم‌های خوبی بودند که محافظ سرزمین و مردم بود بودند.

زره‌ساز با اشاره به قصه‌های دیگر در تاریخ ایران، گفت: قصه حضور امام رضا(ع) در کشور ما نیز یکی دیگر از این قصه‌ها است. امام رضا(ع) در طول تاریخ قصه‌های زیادی دارد که برای ما درس‌آموز است.

وی ادامه داد: قهرمانان و آدم‌های خوب علاوه بر قصه‌ها در کنار ما نیز هستند. کسانی که به جنگ دشمنان ایران رفتند، روایت پدربزرگ‌ها و پدران ما که به جنگ آن آدم‌های ظالم رفتند نیز باید روایت شود. یکی از قهرمان‌های ما شهید سلیمانی بود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با بیان اینکه رویداد “کودک و شاهنامه” با هدف آشنایی کودکان با این قصه‌ها و قهرمانان طراحی شده است، گفت: در این رویداد برنامه‌های شاد و متنوعی برای بچه‌ها طراحی شده است.

وی از جمله این برنامه‌ها به اورگامی، قصه‌گویی، شاهنامه‌خوانی، نمایش و کارگاه‌های آموزشی اشاره کرد.

لزوم ترویج داستان های شاهنامه در بین نوجوانان

مجید طهوریان عسکری، عضو شورای شهر مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: در ادبیات و تاریخ قدیم ما، رزمندگان قبل از رفتن به جنگ، شاهنامه می‌خواندند و الان هم مداحان قبل از روضه‌خوانی، زیارت عاشورا می‌خوانند.

وی افزود: شاهنامه، حماسه رشادت‌های پهلوانان ایران زمین است. یکی از پهلوانان باشکوه شاهنامه، رستم است که فرزندان خود را به نیکی تربیت می‌کند.

این عضو شورای شهر مشهد با تأکید بر ضرورت ترویج شاهنامه در بین نوجوانان، گفت: باید داستان‌های شاهنامه را برای نوجوانان به زبان ساده و قابل فهم بازنویسی کنیم.

وی با بیان اینکه فضای نوجوانانه باید در فضای حماسی غوطه‌ور شود، گفت: شاهنامه می‌تواند الگوی مناسبی برای نوجوانان باشد.

طهوریان در ادامه به برخی از ویژگی‌های شاهنامه اشاره کرد و گفت: شاهنامه، کتابی حماسی، پهلوانی و عرفانی است. گنجینه‌ای از فرهنگ و ادبیات ایران که باید برای انتقال آن به نسل آینده تلاش کنیم.

آشنایی با شاهنامه در قالب بازی و سرگرمی

در ادامه  سید جلیل بامشکی معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری گفت: اولین رویداد «کودک و شاهنامه»  از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ماه، با هدف آشنایی دانش‌آموزان پایه چهارم تا ششم ابتدایی با اثر بزرگ و حماسی شاهنامه برگزار می‌شود.

وی افزود: دانش‌آموزان ما با فراگیری داستان‌های شاهنامه، حس میهن‌دوستی و مبارزه با استکبار را فرا گرفته و با استفاده از ابزار بازی و سرگرمی آموزش‌های لازم به آن‌ها داده می‌شود که امیدواریم بتوانیم اقدام موثری در فرآیند آموزشی آن‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید