فرهنگی

مشهد تنها ۲سهمیه برای تئاتر فجر دارد

معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت:نامه‌نگاری برای حضور تعداد بیشتری از نمایش‌ها در جشنواره تئاتر فجر با تهران داشتیم اما هنوز تهران پاسخی به این نامه‌ها داده نشده و فکر نمی‌کنم در سال جاری افزایش سهمیه داشته باشیم.

به گزارش صدای مشهد، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با توجه به گستردگی و حضور خوب شهرستان‌ها در جشنواره تئاتراستانی حقش نیست که در جشنواره فجر همسطح استان‌های کوچک که سالانه ۲۰ نمایش اجرا می‌کنند، قرار بگیرد.
محمدرضا محمدی ظهر امروز در نشست خبری تئاتر استانی که در دفتر امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی برگزار شد، گفت: خراسان رضوی پتانسیل حضور تعداد بیشتری نمایش در جشنواره تئاتر فجر دارد.
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی افزود: نامه‌نگاری برای حضور تعداد بیشتری از نمایش‌ها در جشنواره تئاتر فجر با تهران داشتیم اما هنوز تهران پاسخی به این نامه‌ها داده نشده و فکر نمی‌کنم در سال جاری افزایش سهمیه داشته باشیم.
وی عنوان کرد: در سال جاری جشنواره تئاتر استانی با استقبال خوب شهرستانی‌ها مواجه شد به‌طوری که از ۱۵ شهر استان در این جشنواره نماینده داشتیم که از میان ۱۴ اثری که در جشنواره حضور دارند از شهرستان‌های مشهد، خواف، نیشابور، فریمان، سبزوار، گناباد و تربت جام هستند.
محمدی اظهار کرد: هفت نمایش به‌صورت قطعی انتخاب شده و ۲۲ اصل به‌صورت مشروط که در کل ۱۴ اثر در جشنواره حضور دارند و ۴ اثر هم به‌عنوان آثار رزروی هستند که اگر اثری نتوانست در جشنواره حضور یابد یا مجوز اجرا نگرفت یا بنا به هر دلیلی نتوانست در جشنواره حضور یابد این نمایش‌ها جایگزین می‌شوند.
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی افزود: نمایش‌های «آدیداس» به کارگردانی پویا غازی از مشهد، نمایش «حادثه در موسای» به کارگردانی دانوش یزدان پناه از مشهد، «ژنتیک» مهسا غفوریان از مشهد، «مکبث نمی‌میرد» کار گروهی از مشهد، از جمله ۱۴ نمایش این جشنواره هستند.
وی اضافه کرد: نمایش «نسخه پشتیبان» به کارگردانی علی یزدان‌پناه از مشهد، «زن سرخ پوش» به کارگردانی مجید بخششیان از مشهد، «سونامی» به کارگردانی احسان روحی از مشهد، «نا هملت» به کارگردانی مسعود صفرلی از مشهد، «دو سه فرمان روی مالی» به کارگردانی رضا به گچی از سبزوار، «منیژه هزار و چهارصد و چند» رضا حسن‌زاده از دیگر نمایش‌های منتخب این جشنواره هستند.
محمدی ادامه داد: «پرونده مرگ آقایان عین الف» حمیدرضا مهدوی از گناباد، «نقص کار گروهی» از فریمان، چرا خداحافظی نکردی با نجمه سورچی به کارگردانی محمدرضایی از نیشابور، نمایش «آواز» به کارگردانی رسول محمدیان از تربت جام از جمله نمایش‌هایی هستند که در این جشنواره حضور دارند.
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: افتتاحیه این جشنواره ۲۷ آبان ماه در آسایشگاه جانبازان پارک ملت برگزار می‌شود، همچنین اختتامیه ۳۰ آبان ماه در سالن تئاتر اصلی شهر برگزار می‌شود.
وی اظهار کرد: بیشتر متن‌هایی که در این جشنواره حضور یافتند به جز یکی دو مورد، بقیه همه نویسنده‌هایشان بومی بودند.
محمدی در پاسخ به این سؤال که سالن‌های نمایش استان با توجه به استقبال از تئاتر چگونه است، گفت: ما سالن‌های نمایش خوبی در شهرستان‌ها داریم و به جز ۳ ـ ۴ شهرستان که مجتمع فرهنگی هنری آن‌ها به بهره‌برداری نرسیده بقیه شهرستان‌های استان سالن نمایش دارند.
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با اشاره به اینکه حوزه هنری استفاده از بخش خصوصی به خصوص مجتمع‌های تجاری برای سینما همکاری می‌کنند، اظهار کرد: خوب است حوزه هنری در ساخت سالن‌های نمایشی در مجتمع تجاری ورود پیدا کند، همچنان که تا پایان سال جاری سه سالن نمایشی در یکی از مجتمع‌های تجاری مشهد به بهره‌برداری می‌رسد.
جشنواره باید به سمت غیررقابتی شدن پیش برود
در ادامه این جلسه رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: در نوبت اول ۱۴۵ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از این میان ۱۲۰ اثر به مرحله بازبینی راه یافتند و ۹۰ اثر نیز برای بازبینی اعلام آمادگی کردند که در نهایت ۱۴ نمایش برای اجرا انتخاب شدند.
آرش خیرآبادی اضافه کرد: بین ۴۰ تا ۴۵ اثر از شهرستان‌ها داشته‌ایم که بیشتر این آثار فرهنگ محلی خود و دغدغه‌های روز اجتماعی را به‌عنوان محور نمایش خود قرار داده بودند.
وی عنوان کرد: حجت طباطبایی و علی حاتمی‌نژاد حسینی این ۹۰ اثر را طی بیش از یک ماه با حضور در شهرستان‌ها یا تماشای لوح فشرده نمایش آن‌ها را بازبینی کردند.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی بیان کرد: سال گذشته ۸۸ اثر به دور اول رسید که در مرحله بازخوانی متن نمایشی ۴۶ اثر به مرحله بازبینی رسید و امسال آثار حضور یافته در جشنواره نیز از لحاظ کیفی و کمی ارتقا داشته است.
خیرآبادی در خصوص برنامه‌های جنبی این جشنواره گفت: برنامه نقد و بررسی، ورکشاپ و جلسات گفتگو در حاشیه جشنواره برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند از این برنامه‌ها نیز استفاده کنند‌.
وی متمرکز شدن گروه‌های نمایشی جشنواره را خطای استراتژیک دانست و بیان کرد: باید به اجرای نمایش صرف جشنواره نگاه نکرد بلکه باید جشنواره به‌سمت غیررقابتی شدن پیش برود.
حضور ۹۰ اثر در جشنواره استانی هم آسیب و هم فرصت است
در ادامه جلسه رئیس امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: حضور ۹۰ اثر در جشنواره استانی هم آسیب و هم فرصت است که باید به آن بیشتر توجه کرد.
حجت طباطبایی عنوان کرد: در انتخاب آثار تلاش شد هر شهرستان با خودش مقایسه شود نه با گروه‌های نمایشی که در مشهد با همه امکانات در این جشنواره حضور یافتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید