اسلایدرفرهنگی

“مسجد نشان” چرا و چگونه ساخته شد

گفتگویی تفصیلی با حمیدرضا معشوقی کارگردان مجموعه مسجد نشان

به گزارش صدای مشهد، حمیدرضا معشوقی نویسنده و کارگردان مستند مسجد نشان در گفتگویی تلویزیونی به تبیین اهداف و رویکردهای مجموعه مسجد نشان پرداخت که مشروح این گفتگو از نظرتان می‌گذرد.

 +هدف از ساخت مجموعه مستند مسجدنشان چه بود؟

سال های متمادی بسیاری است که نخبگان جامعه از اهمیت و اثر گذاری مساجد در اجتماع مردم سخن میگویند که چه بسا سخن بیهوده و گزافی هم نیست: با اندک نگاهی به تاریخ جهان اسلام میتوان به نقش پر رنگ مساجد در دوره های مختلف پی برد.

ما وقتی درمنظومه فکری امامین انقلاب نسبت به مسجد و ظرفیت های آن سیر میکنیم به وضوح متوجه جایگاه والا مساجد در نگاه کلان این دو مجتهد و دین شناس بزرگ عصر حاضر میشویم که بارها سخن از رسیدن به نقطه مطلوب یعنی مسجد طراز انقلاب اسلامی به میان کشیده اند، اما آن حلقه مفقودی که در این میان وجود داشت نمایان نبودن عینی مسجد طراز انقلاب اسلامی است که این مسجد طراز انقلاب اسلامی چه ظاهر و چه باطنی دارد که ما بخواهیم به سمت آن حرکت نماییم.

تمام هدف ما از ساخت مجموعه مستند مسجدنشان همین یک جمله است: نشان دادن ظاهر و باطن حقیقی مسجد طراز انقلاب اسلامی .

+ مسجدنشان در چه قالبی از چه تاریخ و در کجا پخش میشود؟

تصمیم مجموع افرادِ دست اندرکار مسجدنشان که شامل واحد پژوهش و تحقیق ، واحد پشتیبانی و واحد رسانه مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان می شود ازاواخر سال هزار و چهارصد بر این شد که ما به صورت مستند های مشاهده ای، حقیقت امر وفعالیت های روز مره مسجد طراز انقلاب اسلامی را به قاب تصویر بکشیم. به گونه ای که ببیننده خودش را شخص سومی در نظر بگیرد که درحال مشاهده فعالیت های یک مسجد، از بیرون است.

ما درطول ضبط مسجدنشان تمام تلاشمان این است که هر آنچه در عالم واقع رقم میخورد را برداشت نماییم ولاغیر، البته در برخی از پلان ها به اجبار به بازسازی فعالیت و تصویرسازی می پردازیم.

پس در درجه اول قالب مسجد نشان در هردو فصل آن (بیست و چهار قسمت)به صورت مستند بوده است. در درجه بعدی باید متذکر شوم که ما در ایام هفته جهانی مساجدهم برنامه گفت وگو محور مسجد نشان را نیز در سه قسمت ضبط و تولید کردیم که با صاحب نظران و فعالین مسجدی مختلف به گفت و گو پرداختیم.

فصل اول مسجد نشان به صورت کامل از شبکه استانی خراسان رضوی و گزیده آن از شبکه سراسری سیما (افق) به پخش رسید.

فصل دوم مسجدنشان از تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ از شبکه سراسری سیما (افق) سه شنبه های هر هفته درساعت ۱۸ پخش میشود که به همین مناسبت گفت و گو، از تمامی اهالی فرهنگ وهنرو بچه های مسجدی دعوت میکنم به تماشا این مستند بنشینند.

+مسجد طراز انقلاب اسلامی از نظر شما چه مسجدی است ؟

بنده به عنوان یک طلبه در انتخاب سوژه های مسجدی، کوچه به کوچه محله به محله و شهربه شهر مشتاق یافتن مسجد طراز انقلاب اسلامی هستم اما مسجد طراز انقلاب اسلامی چه مسجدی است ؟ همان که ولی امر جهان مسلمین برای مان تبیین نموده اند : مسجدی که برخوردار از محیطی زنده ، پرنشاط و لبریز از امید ، مامن ومایه خیر و برکت در محله ، پایگاه فعالیت های اجتماعی در محله که خیلی مهم است ،هسته مقاومت فرهنگی امنیتی و نظامی ، کانون موعظه و پرورش اخلاق اسلامی و برخوردار از آرایه های معنوی ظاهری و باطنی باشد.

ما در مجموعه مستند مسجد نشان به نشان دادن مساجدی می پردازیم که از این شاخصه ها برخوردار باشند و صادقانه باید اعتراف کنیم که در طول تاریخ انقلاب اسلامی نتوانستیم به درستی تصویر درستی را از این مساجد شاخص و طراز به جامعه نشان بدهیم.

+پشتیبانی تولید مسجد نشان با چه کسی بوده است؟

در رابطه با تهیه کنندگی و پشتیبانی از تولید و ساخت مجموعه مستند مسجدنشان باید بگم که حقیقتا مرکز رسیدگی به امورمساجد استان های خراسان در نوع نگاه به رسانه ، نگاه خودش را از یک فضای گزارشی و خبری یکنواختِ اداری به سمت فرهنگ سازی و الگوسازی تغییر داده است.

و با همین مبنای فرهنگ سازی و الگو سازی تهیه کنندگی کامل مجموعه مستند مسجدنشان به عهده مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید