فرهنگی

کتاب نفیس خراسان رضوی منتشر می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: چهار خانه صنایع دستی در روستای توس آماده افتتاح هستند. این خانه‌ها شامل خانه دست‌بافته‌های سنتی، خانه سفال و سرامیک، خانه فیروزه‌تراشی و ارغوان و گلیم است. همچنین خانه صنایع دستی ابریشم در «بسک» افتتاح شده‌ و به طور کلی در این خانه‌ها آموزش، تولید و فروش به منظور اشتغال روستایی انجام می‌شود؛ لذا این خانه‌ها در حاشیه و داخل روستاها ایجاد می‌شود تا اشتغال پایدار در روستا ایجاد و از از مهاجرت روستا به شهر جلوگیری شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: به عنوان مثال در روستای «بسک» چرخه و فرایند تولید پیله ابریشم، نخ ابریشم، پارچه ابریشم و رنگرزی انجام می‌شود. هم‌چنین برای اولین‌بار در کشور دستگاه زری‌بافی را در این روستا فراهم‌ و مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر زری‌بافی با نخ طلا انجام می‌شود و دلیل انجام این اقدامات در روستاها این است که خود روستائیان براساس مواد خامی که در اختیار دارند سود ببرند و از ارزش افزوده‌ ایجاد شده بهره ببرند.

وی همچنین در خصوص چاپ کتاب نفیس خراسان عنوان کرد: برای کتاب نفیس خراسان رضوی نیز قرارداد مربوط بسته شده و ان‌شاءالله امسال به چاپ خواهد رسید. ضمن این که کتاب‌ها و کلیپ‌هایی که تهیه می‌شوند دوزبانه(انگلیسی و فارسی) هستند و اگر اعتبار ما کفایت کند، زبان‌های دیگری مانند عربی، چینی، روسی را نیز به آن‌ها اضافه خواهیم کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید