اسلایدرفرهنگی

سرزمین هنری رسانه‌ای سورنا مجالی برای فرهنگ‌سازی در قالب بازی

نشست خبری سرزمین هنری رسانه‌ای سورنا ظهر امروز در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد برگزار شد.

به گزارش صدای مشهد، حسین لطفی نیک، رئیس سرزمین هنری رسانه‌ای سورنا با بیان این که ایده اولیه این مجموعه از سال ۱۳۹۷ با همراهی یک اتاق فکر متشکل از فعالان در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری شکل گرفته، خاطرنشان کرد: از حدود ۲ سال پیش اجرای طرح با حضور جمعی از نوجوانان علاقمند آغاز شده است و جذب نوجوانان در این عرصه نیز از طریق فرآیندی بود که در مسیر استعدادیابی تعریف شده بود.

وی افزود: در این مجموعه، آموزش‌های تخصصی برای نوجوانان با نگاه تشکیل شبکه تخصصی در ۱۷ کد سینما و رسانه ارائه می‌شود. ضمن‌ای که برای مهم این بود که یک آموزشگاه هنری نباشیم. به همین منظور اقداماتی از جمله تشکیل پاتوق‌های رسانه ای، ایجاد کتابخانه عمومی و تخصصی، کافه بازی، فضای اشتراکی، مجموعه گپ (گروه‌های پرورش یافته دوستانه)، استودیو تخصصی صوت و تصویر و … در این مجموعه صورت گرفت.

لطفی نیک در ادامه گفت: رویداد‌هایی را تعریف کردیم تا هنرآموزا سورنا را خانه خود بدانند که از جمله آن، ایجاد فضای پاتوقی بود که در آن یاد می‌گیرند چگونه مخاطب حرفه‌ای رسانه باشند.

وی تاکید کرد: پس از مرحله آموزش، اصل کار شروع می‌شود. برای رسیدن به این منظور، مرکز شتاب دهنده تولید تاسیس کردیم تا نوجوانانی که در سورنا آموزش می‌بینند، نوجوانان هنرمند خارج از سورنا و شبکه همکاران حرفه‌ای نسبت به تولید آثار مرتبط با حوزه نوجوان اقدام کنند.

تولید بازی رومیزی برای نوجوانان یکی از ماموریت‌های سورنا است

وی از افتتاح خانه بازی در این مرکز خبرداد و گفت: یکی از ماموریت‌های پاتوق رسانه بازی بازسازی محتوای آموزشی و تربیتی و دومین ماموریت آن تولید بازی رومیزی برای مخاطب نوجوان است.

لطفی‌نیک با توضیح این موضوع که اولویت این پاتوق این است که نوجوانان پس از ورود فضای سورنا را مانند خانه خود بدانند، ادامه داد: به همین دلیل برخی از رویدادها را به صورت هفتگی برای نوجوانان برنامه‌ریزی کرده و سعی می‌کنیم مفاهیم آموزشی و تربیتی مورد نظر را به صورت بازی بازسازی کنیم، چرا که این یکی از شاخصه‌های مهمی است که سورنا به آن تکیه کرده است.

دادگاه کتاب

وی اظهار کرد: در حوزه کتابخوانی رویداد بازی بازسازی شده‌ای به اسم «دادگاه کتاب» را طراحی کردیم که اولین دوره آن برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت. در این طرح نوجوانان در مورد محتوای کتاب در فضای بازی بازسازی شده‌ای قرار می‌گیرند و در قالب دادگاه درباره آن کتاب به ایفای نقش می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: نوعی از مخاطبان ما مخاطب جدی رسانه نیستند، به این معنی که  نمی‌خواهند در سورنا آموزش رسانه ببینند و صرفا دوست دارند از یک فضای پاتوقی سالم استفاده کنند؛ این گروه از نوجوانان صرفا هواداران رسانه هستند و در فضای پاتوق رسانه‌ای ما یاد می‌گیرند که چگونه یک مخاطب حرفه‌ای رسانه باشند و تاثیرپذیریشان از محتوای رسانه‌ای که از آن استفاده می‌کنند هدفمند باشد. در واقع هدف همان سواد رسانه‌ای است اما با مدلی به روزتر و نوجوان‌پسندتر.

لطفی‌نیک با اشاره به اینکه اصل کار ما پس از آموزش آغاز می‌شود، از راه‌اندازی مرکز شتاب‌دهنده تولید در سرزمین سورنا خبر داد و اضافه کرد: این مرکز ۳ مخاطب جدی دارد؛ گروه اول شامل نوجوانانی می‌شود که در فضای مرکزسورنا آموزش سینما می‌بینند و فارغ‌التحصیل می‌شوند، گروه دوم نوجوانان هنرمندی که بیرون از فضای سورنا فعالیت می‌کنند چه فردی و چه گروهی و گروه سوم همکاران حرفه‌ای ما هستند، افرادی که در فضای سینما و تلویزیون فعالیت جدی برای مخاطبین نوجوان انجام می‌دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید