شهری

شمار روزهای هوای ناسالم در مشهد افزایش یافت

مدیر مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد گفت: شمار روزهای برخوردار از هوای ناسالم در این کلانشهر ظرف ۳۳۹ روز گذشته امسال بیش از ۱۰ روز نسبت به مدت مشابه پارسال بیشتر بوده است.

به گزارش صدای مشهد، رضا اسماعیلی افزود: از ابتدای امسال تا سوم اسفند ماه شهروندان مشهدی۵۳ روز هوای ناسالم برای افراد حساس و دو روز هوای ناسالم برای تمامی افراد تنفس کردند. همچنین طی این مدت کیفیت هوا در ۲۴۹ روز سالم بود.

وی ادامه داد: در مدت مشابه پارسال مردم مشهد ۴۲ روز هوای ناسالم برای افراد حساس و سه روز برای تمامی افراد را تجربه کرده‌اند.

مدیر مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد با بیان اینکه امسال ۳۵ روز پاک برای کلانشهر مشهد ثبت شده است گفت: در مدت مشابه پارسال این شهر ۴۰ روز هوای سالم داشته است.

اسماعیلی افزود: سال گذشته ۲۵۴ روز هوای سالم نیز برای مردم مشهد ثبت شده است.

وی یکی از راهکارهای مناسب کاهش آلودگی هوا را توسعه سامانه حمل و نقل عمومی ذکر و بیان کرد: در کنار توسعه حمل و نقل عمومی و تشویق شهروندان به کاهش استفاده از خودروی شخصی، استانداردسازی سوخت خودرو و صنایع نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد با همکاری اداره کل حفاظت از محیط زیست مجهز به ۲۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح این شهر است. از این میان ۱۲ ایستگاه متعلق به محیط زیست، یک ایستگاه سازمان هواشناسی و ۱۰ دستگاه نیز توسط شهرداری خریداری و نصب شده اند.
۷۰ درصد آلایندگیهای زیست محیطی شهر مشهد مربوط به خودروهای دودزاست. روزانه افزون بر یک میلیون خودرو در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد رفت و آمد دارند که سالانه ۲۰۰ هزار تن آلودگی تولید می‌ کنند.
شاخص کلی کیفیت هوا در محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای.کیو.آی بیانگر وضعیت هشدار برای افراد حساس و کودکان، بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای.کیو.آی هشدار برای همه سنین، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ ای.کیو.آی حالت اضطرار است و آلودگی بیشتر از ۳۰۰ ای .کیو.آی نیز وضعیت بحرانی را نشان می دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید