اسلایدرفرهنگی

بامشکی: هدف از جشنواره عروسکی سیمرغ تولید محصولات فرهنگی با روحیه میهن پرستی است

نشست تخصصی نقش عروسک در اشاعه فرهنگ مبتنی بر شاهنامه برگزار شد.

به گزارش صدای مشهد، سید جلیل بامشکی ظهر امروز در نشست تخصصی نقش عروسک در اشاعه فرهنگ مبتنی بر شاهنامه بیان کرد: محتوای شاهنامه در خصوص موضوعاتی همچون حماسی، شجاعت و غیرت ایرانی است و این مضامین همواره در فرهنگ و هویت ما وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شاهنامه فردوسی به عنوان یک نمونه بارز شجاعت و غیرت ایرانی این ظرفیت را دارد تا به نسل کودک و نوجوان امروزی معرفی شود افزود:متاسفانه در عرصه تولید محصولات فرهنگی به داشته های غنی ایرانی اسلامی کمتر توجه شده و چون در شاهنامه فردوسی روحیه میهن پرستی وجود دارد و نسل های آینده و امروز نیز باید با شخصیت های حماسی آن آشنا شوند، از طریق برگزاری جشنواره سیمرغ در طراحی و ساخت عروسک های شاهنامه ورود پیدا کردیم و امیدواریم این جشنواره در بلند مدت تاثیرات فرهنگی خوبی داشته باشد. و در سبد محصولات فرهنگی و در تولید  اسباب بازی بتواند نقش موثر ایفا کند.

بامشکی همچنین ادامه داد: جشنواره سیمرغ برای اولین بار است که در شهر مشهد برگزار می شود و احتیاج به کارهای محتوایی و رسانه ای دارد و هدف ما این است تا دانش آموزان و قشر کودک و نوجوان با روحیه حماسی درون شاهنامه آشنا شوند و از عروسک برای انتقال مفاهیم فرهنگی استفاده کنیم.

معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه کارخانجات تولید عروسک و  مدیران سرمایه گذار در این عرصه کمتر به سراغ تولید محصولات فرهنگی با رویکرد ایرانی اسلامی رفته اند نیز تصریح کرد: محصولات فرهنگی با کیفیت،  در کشور ما کمتر تولید شده  و امیدواریم تا جشنواره عروسکی سیمرغ بتواند تمام این خلا های فرهنگی را پر کند و با حمایت سایر دستگاه های فرهنگی شاهد ترویج حمایت از تولید محصولات فرهنگی داخلی باشیم و بتوانیم در عرصه های بین الملل و به ویژه کشورهای فارسی زبان همسایه نیز این محصولات را تبلیغ کنیم.

۶۰ اثر به دبیرخانه جشنواره سیمرغ ارسال شده است

سلمان آل حسن، رئیس اداره فرهنگ میزبانی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد نیز در این نشست بیان کرد: یکی از مهمترین مباحث در جهان امروز این است که بتوانیم از طریق قهرمانان هر جامعه برای کودکان و نوجوانان الگوسازی کنیم، که متاسفانه در این رابطه عملکرد جهان غرب از ما بهتر بوده و توانستند انواع الگوها و قهرمانان موهومی و خیالی خود را از شخصیت های انسانی گرفته تا حیوانات به تصویر بکشند.

وی با اشاره به اینکه ما با توجه به داشتن کهن الگوهای بسیار، از این ابزار قدرتمند فرهنگساز غافل شده ایم ادامه داد:در کشور ما شخصیت های ارزشمند و واقعی بسیاری وجود دارد و ما همگی را کنار گذاشته ایم در حالیکه می‌توانیم برای الگوسازی نسل کودک و نوجوان از شخصیت های اسطوره ای کشور خودمان استفاده کنیم.

آل حسن همچنین توضیح داد:با توجه به نیاز شدیدی که در بازار و جامعه در حوزه تولید عروسک هایی با شخصیت ایرانی وجود دارد، جشنواره عروسکی سیمرغ را برگزار کردیم و این جشنواره در خصوص دو موضوع عروسک به عنوان ابزار و شاهنامه به عنوان منبع قوی برای محتوا مد نظر قرار گرفته است.

رئیس اداره فرهنگ میزبانی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در خصوص کارکرد جشنواره سیمرغ افزود:ما در این جشنواره در دو حوزه طراحی و ساخت عروسک ورود پیدا کردیم و از هنرمندان خواستیم تا عروسک های بازی برای کودکان و عروسک های نمایشی برای اجرا تئاتر را طراحی کنند.

وی تصریح کرد: ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره سیمرغ تا ۱۹ آبان‌ماه تمدید شده وهنرمندان فرصت دارند تا آثار خود را ارسال کنند و تا کنون ۶۰ اثر فاخر به دبیرخانه جشنواره ارسال گردیده و اختتامیه این جشنواره ۲ آذرماه با حضور اساتید عروسک سازی و هنرمندان برگزار خواهد شد.

پایان پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید