اسلایدرفرهنگی

تعامل آستان قدس رضوی و مدیریت شهری با هدف عملیاتی سازی پروژه های عام المنفعه

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: تاکنون تعامل مطلوبی میان آستان قدس ‌رضوی و مدیریت شهری با هدف عملیاتی سازی پروژه های عام المنفعه ایجاد شده است.

مرتضی حقیقی اظهار کرد: ۴۳ درصد از اراضی سطح مشهد متعلق به موقوفه آستان قدس رضوی است لذا در طول دوره های مختلف همکاری و تعامل موثری بین شوراهای شهر و آستان قدس وجود داشته است که در دوره فعلی مدیریت شهری نیز این تعاملات تداوم داشته و طی جلساتی به منظور هم اندیشی و توسعه شهری با مدیران شهری برگزار شده است. به طور مثال اراضی برخی از پروژه های شهری مربوط به آستان قدس رضوی بوده که به نفع عامه مردم در اختیار مدیریت شهری قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: برگزاری این نمایشگاه ها منجر به ارائه فرصت های سرمایه گذاری در حوزه شهری شده است که در کنار آن نیز هم افزایی خوبی میان دستگاه های ذی ربط اعم از آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و سایر ارگان ها جهت توسعه متوازن شهری ایجاد شده است.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آستان قدس دو رویکرد در زمینه املاک داخل شهر اتخاذ کرده است، نخست آن دسته از املاکی که در داخل فضای خدماتی و سبز واقع شده است که این بخش از اراضی با توافق مدیریت شهری در اختیار شهرداری قرار می گیرد و دوم آن دسته از اراضی است که به صورت مشارکتی در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد.

حقیقی با اشاره به اینکه آستان قدس امانت دار یکسری از موقوفاتی است که با توجه به پتانسیل و کاربری این املاک در حوزه مشارکت قرار می گیرد، ادامه داد: آستان قدس رضوی دو آیتم توان سنجی مالی و فنی را برای واگذاری زمین به سرمایه گذار در نظر می گیرد، به طوری که آستان قدس رزومه ای از سرمایه گذار را مطالعه کرده و در صورت تایید ،قرارداد را منعقد می کند.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی با بیان اینکه آستان قدس رضوی در این نمایشگاه حدود ۱۰۰ فرصت سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اعم از مسکونی، تجاری، گردشگری، فرهنگی و تفریحی را برای سرمایه گذار فراهم شده است، اظهار کرد: اگر چه در حوزه مسکونی قابلیت ها و پتانسیل بسیاری برای ساخت و ساز وجود دارد اما در بحث تجاری سازی بازار اشباع شده است که آستان قدس در این حوزه پروژه های موضوعی اعم از ایجاد پارک های موضوعی، کلینیک های درمانی و … را پیش بینی کرده است.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی تصریح کرد: از آن جا که مشهد شهر مهاجر پذیر با رویکرد گردشگری مذهبی است، سرمایه گذاران بسیاری از سراسر کشور در خصوص ایجاد حسینه ها، مراکز اقامتی و فضاهای خدماتی به این شهر ورود پیدا کرده اند.

حقیقی با تاکید بر ایجاد امنیت سرمایه گذاری عنوان کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر نظارت و کنترل های لازم بر بحث سرمایه گذاری و پروژه ها انجام نگرفته است و اتفاقات ناخوشایندی برای سرمایه گذار رقم زده شده است. پشتیبانی دستگاه های مرتبط به منظور تامین امنیت سرمایه و توجیه پذیر کردن پروژه از مهم ترین عوامل در جهت جذب سرمایه گذار است.

وی افزود: دستگاه های ذی ربط که پروژه ها را به منظور جلب مشارکت به سرمایه گذار عرضه می کنند باید قبل از هر چیز باید تمامی مجوزات و موافقت نامه های پروژه را اخذ کنند، سپس با سرمایه گذار وارد مذاکره شوند نه آن که زمینی با شرایط خام مورد مذاکره قرار گیرد و در حین پروژه مجوزات لازم اخذ شود، چرا که این مساله دردسرآفرین خواهد بود. لذا باید مجوزات کمیسیون ماده ۵ و منابع طبیعی، کشاورزی و … اخذ شود و سرمایه گذار دغدغه های قبل از اجرا نداشته باشد و تمام دغدغه سرمایه گذار معطوف به اتمام پروژه باشد نه اخذ مجوزات.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی یادآور شد: تسهیل فرآیند زیارت رویکرد آستان قدس رضوی است، به بیان دیگر رویکرد پروژه های این نهاد ارائه خدمات اجتماعی، رفاه و آسایش مجاورین و زائرین است. در واقع پروژه هایی که به صورت خاص و تجاری ساخته می شوند از رویکرد آستان قدس خارج شده است و یک بخش از پروژه های سرمایه گذاری با خود آستان قدس انجام می گیرد که از جمله آن می توان به مراکز اقامتی بین راهی، زائرسراهای ارزان قیمت انجام می گیرد که رویکرد آستان قدس در این پروژه ها انتفاعی نبوده است.

حقیقی با بیان اینکه رویکرد آستان قدس صرفا اقتصادی نیست، چرا که امنیت اجتماعی و توسعه فرهنگ زیارت رویکرد آستان قدس رضوی است، خاطرنشان کرد: نمایشگاه فرصت را به صورت عمومی در اختیار تمامی سرمایه گذاران قرار می دهد و این شائبه که پروژه ها برای افراد و سرمایه گذاران خاص پیش بینی شده است را از بین برده است. این نمایشگاه یک عرضه عمومی از ظرفیت ها و پتانسیل های شهر است که هم افزایی بین دستگاه های مختلف ایجاد کرده تا در صورت وجود مانع با تفاهمات صورت گرفته بین دستگاه ها، این موانع مرتفع شود.

شایان ذکر است نخستین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری و اقتصاد شهری از ۱۲ تا ۱۶ آذرماه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار می گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید