اسلایدراقتصادی

نشست بررسی حقوق ساکنان اطراف حرم رضوی در مشهد برگزار شد

نشست مردمی با عنوان “بررسی حقوق تضییع شده ساکنان بافت اطراف حرم مطهر امام رضا (ع)” دوشنبه شب در محل مسجد عربهای این کلانشهر با حضور دو نفر از نمایندگان مجلس، کارشناسان امور شهری و جمعی از مردم برگزار شد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: طرح قدیم بازسازی بافت حرم مطهر رضوی کارآیی لازم را نداشت و در طرح جدید که به زودی تا پایان سال ابلاغ می‌شود، بسیاری از ملاحظات فرهنگی، دینی و حقوق ساکنان در ۴۰ درصد باقی مانده این بافت در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: در طرح جدید قرار است بخشی که در معرض راه و دیگر اماکن عمومی قرار می‌گیرد به نرخ عادلانه و با رضایت خریداری شود و ساخت بخش باقی مانده با حمایت مسوولان، به خود ساکنان به صورت تکی یا تجمیع شده واگذار شود تا زمانی که این طرح ابلاغ نشده هیچ کس نمی‌تواند کسی را مجبور به فروش ملک خود کند، در طرح جدید طبق منویات مقام معظم رهبری مشارکت اهالی و ساکنان محل در هرگونه دخل و تصرف و اجرای کارهای عمرانی در اولویت است.

دیگر نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز  گفت :نظر صریح مقام معظم رهبری این است که املاک مردم تحت هیچ شرایطی برای ساخت و سازهای غیر عمومی تصرف نشود مگر با اختیار خودشان، که این اتفاق در گذشته نیفتاده و حقوق ابا اجدادی ساکنان رعایت نشده و در برخی از موارد حق حضرت امام رضا (ع) هم ضایع شده و حق بخشی از سرمایه گذارها هم تضییع شده که باید بتوانیم ساماندهی این حقوق را مدیریت کنیم.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی افزود: در برخی موارد شهرداری از گذشته تاکنون قبل از اینکه با ساکنان توافق کند، با سرمایه دار قرارداد بسته، که از نظر شرعی فروش مال غیر است و از سویی کاربری بسیاری از ساختمان های بلند مرتبه تجاری با فرهنگ رضوی در تضاد است، ممکن است قصد و غرض نبوده اما سوء مدیریت رخ داده است.
وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم مجموعه این حقوق را احیا کنیم.

کارشناس ارشد معماری اسلامی و مجری این برنامه مردمی به خبرنگار ایرنا گفت :شهرداری در گذشته با زور و بی منطقی و صرفا با هدف کسب سود، بخش‌های مهمی از بافت اطراف حرم مطهر رضوی را تصرف و مالکان آن را بیرون کرده است.

معین ابوسعیدی افزود: در طرح قدیم بافت حرم مطهر که با شکایت مردم خدمت مقام معظم رهبری ملغی شده است، شهرداری با تهدید و ارعاب منازل را با کمترین قیمت تصرف کرده و پس از تخریب این میراث معنوی و تاریخی، زمین آن را برای ساخت هتل و مجتمع های تجاری با سرمایه‌گذاران خارجی بسیار سودجویانه و به چندین برابر به مشارکت گذاشته است.

وی ادامه داد: به دنبال استمداد حق طلبانه مردم محل از مقام معظم رهبری، معظم له در اجرای طرح جدید بر اصلاح بافت فرسوده با رعایت موازین شرعی و قانونی، اولویت مشارکت مردم محل در طرحهای مصوب و حمایت از آنان، قیمت گذاری معقول و رعایت موازین شرعی و قانونی، دادن معوض ملک به مالکین، جلب رضایت کامل مالکین، حفظ و تقویت اعتماد عمومی و کمترین مداخله و جابه‌جایی مساجد و اماکن متبرکه تایید کردند.

در این مراسم بیانیه ساکنان اطراف حرم مطهر رضوی قرائت شد که در بخشی از آن آمده است: طرح نوسازی اطراف حرم مطهر رضوی باید به نحوی اجرا شود که خدمات مورد نیاز ساکنان تامین شود، ساکنان امکان نوسازی ملک خود را برای تداوم زندگی فرزندان داشته باشند، حق ابا و اجدادی آنها حفظ شود و در فعالیت مستقیم و غیرمستقیم رضایت آنها کسب شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید