اسلایدرشهری

۱۴۰ نقطه مشهد مشکل آنتن‌دهی دارد

شهناز رمارم گفت: حدود 140 نقطه شهر مشهد، مشکل آنتن‌دهی دارد که به گفته اپراتورها و نهادهای ناظر 65 نقطه آن، نقاط بحرانی به حساب می‌آید.

نشست کارگروهی مدیران مخابرات منطقه و اپراتورها با هدف بررسی پوشش مخابراتی مشهد و موانع توسعه طرح‌های مخابراتی در چهل‌وهشتمین جلسه شورای اسلامی شهرستان مشهد برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، شهناز رمارم اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اصول جوامع و نزدیکی مردم به یک‌دیگر مسئله ارتباطات است. شایسته نیست که ببینیم در این شرایط و در این دوره زمانی مردم شهر و روستا از ابتدایی‌ترین امکانات ارتباطی و مخابراتی بی‌بهره هستند و در این خصوص مشکل دارند.

وی عنوان کرد: حدود ۱۴۰ نقطه شهر مشهد، مشکل آنتن‌دهی دارد که به گفته اپراتورها و نهادهای ناظر ۶۵ نقطه آن، نقاط بحرانی به حساب می‌آید.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد افزود: در چند روز گذشته شاهد بوده‌ایم که عدم دسترسی مردم به ارتباطات و اینترنت تا چه میزان کسب و کارها، اقتصاد شهری و معیشت مردم را دچار مشکل کرده است؛ لذا لازم است زیرساخت‌های ارتباطی مناسب و باکیفیت در اولویت و دستور کار مخابرات منطقه استان و شورای شهرستان مشهد قرار بگیرد.

رمارم ادامه داد: بر طبق ادعای شرکت‌های خدماتی و اپراتورها و باوجود تحریم‌های گسترده، امکانات سخت‌افزاری ویژه برای توسعه شبکه مخابرات در کل شهرستان مشهد تأمین‌ شده و در انبارهای شرکت‌ها موجود است. آن‌چه بر مسیر توسعه شبکه‌ها سایه افکنده، بروکراسی‌های اداری، پروسه‌های طولانی و اخذ مجوز برای ایجاد توسعه شبکه است که با وجود تحریم‌ها، میلیاردها تومان تجهیزات توسعه‌ای توسط اپراتورها خریداری‌شده است اما به دلیل کندی روند صدور مجوزهای نصب، امکان دارد این تجهیزات از استان ما خارج شده و به استان‌های دیگر واگذار شود که این برای استان ما اصلاً خوب نیست.

در بخشی دیگری از این نشست، حمیدرضا سنجی، معاون فناوری و زیرساخت سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مشهد، بیان کرد: برای رفع مشکل پوشش آنتن‌دهی در مشهد و مناطق حومه آن، جلساتی توسط کمیته سازمان تنظیم مقررات و مسئولین اپراتورها تشکیل شده است. ما در تلاش هستیم که به تدریج و با اخذ مجوزات لازم، نقاط بحرانی شهر را به دکل‌های مخابراتی تجهیز کنیم.

در ادامه این نشست، علی دل‌گیر مدیر ارتباطات و فناوری خراسان رضوی با اشاره به تامین ترافیک پوشش تلفن همراه، خاطرنشان کرد: عمده مشکل مخابراتی کلان‌شهر مشهد، تامین پوشش ترافیکی تلفن همراه است، به‌طوری که با گذشت زمان به تعداد بیشتری BTS  جهت تامین ترافیک تلفن همراه نیاز داریم.

وی ادامه داد: پوشش تلفن همراه از طریق سیگنال رادیویی تامین می‌شود، اما به ازای هر ۲۰۰ مکالمه لازم است، یک سایت مخابراتی ایجاد شود؛ اما با متراکم‌شدن جمعیت این امر مستلزم این است که تجهیزات مخابراتی را برای دسترسی حداکثری مردم در مناطق مختلف، گسترش بدهیم.

مدیر ارتباطات و فناوری خراسان رضوی در خصوص نقاط بحرانی آنتن‌دهی، گفت: در حال حاضر، ۱۳۱ نقطه بحرانی نیازمند پوشش مخابراتی در سطح استان وجود دارد که ۶۵ نقطه آن به ضعف پوشش اپراتور همراه اول و ۶۷ نقطه دیگر مربوط به ایرانسل است. ما درصدد تامین ترافیک برای رفع این مسئله هستیم.

دل‌گیر در خصوص روند خدمات مخابراتی در شهرستان‌های مشهد، عنوان کرد: در روستاهای پرجمعیت استان ۲۴ سایت مخابراتی فعال، از محل اعتبارات دولتی فعال است که سایر نقاط دیگر شهرستان مشهد نیز تا انتهای سال تجهیز خواهند شد.

وی تاکید کرد: شهر مشهد رتبه ۲۱ ارتباطات را دارد و آن‌چه که در مقایسه با روند توسعه سایر استان‌ها مشاهده می‌کنیم، این است که با توجه به کلان‌شهر بودن شهر مشهد مقدس این رتبه نامطلوب است اما در صورت تسریع روند اصلاحی می‌توان پیش‌بینی کرد که تا سال آینده شاهد این خواهیم بود که رتبه مخابراتی استان ۶ پله افزایش پیدا خواهد کرد.

در ادامه این نشست، محمد شمسایی مدیر کل تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی خراسان رضوی اظهار کرد: اغلب نقاط پوششی مخابرات استان بحرانی نیست اما یک استاندارد مشخصی برای پوشش تلفن همراه وجود دارد که شاخص آن در مصوبه ۲۸۳ کمیسیون تنظیم مقررات استان، مبنی بر سطح پوشش، سیگنال ، کیفیت و ظرفیت هر اپراتور در سطح شهر و روستا تعیین شده است.

وی افزود: براساس این استاندارد ما می‌توانیم پوشش رادیویی ۱۰۰درصدی را در نقاط مختلف جاده‌ای و روستاها را بنا بر دلایل مختلف جوی، محیطی و ترافیکی نداشته باشیم.

مدیرکل تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی خراسان رضوی در خصوص عدم استاندارد آنتن‌دهی در مناطق شهری، افزود: در برخی مناطق شهری، ما استانداردهای لازم را در جهت پوشش آنتن‌دهی تلفن همراه نداریم، به همین خاطر در سازمان تنظیم مقررات به منظور ارائه کیفیت پوشش و شناسایی نقاط نیازمند پوشش، کمیته‌ فنی را تشکیل دادیم. ما با کمک اپراتورها سعی می‌کنیم، اختلالات را برطرف کنیم. در این کمیته، توسعه بستر تاسیساتی اعم از احداث سایت‌های مخابراتی مستقل و دکل‌ها در ۶۷ نقطه بحرانی مطرح شده است.

شمسایی عنوان کرد: حقیقت امر این است که در سطح استان نتوانستیم، به خوبی ظرفیت‌ اینترنت ۳جی و ۴جی را پیاده‌سازی کنیم این در حالی است که نسل اینترنت ۵جی در راه است و همین امر موجب نگرانی و دغدغه ما در جهت تامین پوشش مخابراتی و ارتباطی شده است.

در ادامه این نشست، فرزاد بهشتی دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مشهد بیان کرد: یکی از دلایل عمده‌ای که سبب پوشش ضعیف مخابراتی در استان شده، مشکل نیاز برق لازم است. به‌طوری‌که با وجود تامین سایت مخابراتی، به دلیل عدم اخذ مجوزات لازم از شهرداری مشهد مبنی بر دریافت برق، تاخیر در روند توسعه ارتباطی استان ایجاد شده اما این مشکل در کوتاه مدت به تدریج مرتفع شده است.

وی ادامه داد: بنابر مصوبه شورای سوم شهر مشهد، ما با ازدیاد دکل‌های تجمیعی مخالف هستیم، لذا روند کندی در پیمان‌کاری وجود دارد. به همین خاطر به نتیجه مطلوب در زمان مناسب نخواهیم رسید و لازم است به منظور لغو یا اصلاح مصوبه از سوی شورای شهر و شهرستان مشهد اقدامی صورت گیرد.

دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مشهد گفت: یکی دیگر از موانع گسترش توسعه مخابراتی استان، عدم همکاری، تجمعات مردم و مالکین محدوده نصب تجهیزات است که لازم است، فرهنگ‌سازی لازم توسط اپراتورها، سازمان تنظیم مقررات و رسانه‌ها انجام شود.

بهشتی عنوان کرد: به اپراتورها برای برطرف‌سازی مشکلات پوشش‌دهی در ۶۸ نقطه بحرانی استان تا پایان اسفند ماه سال جاری مهلت داده شده است و در صورت عدم رفع این مسئله، پرونده جهت رسیدگی به بازپرسی ارجاع داده خواهد شد.

در ادامه این نشست، حسن اروجی مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی گفت: آی سی تی یک پیشران کلیدی و یک ابزار مهم در همه کسب و کارها به‌شمار می‌رود که اگر بخواهیم دولت الکترونیک یا شهر هوشمند داشته باشیم، مستلزم این است که زیرساخت‌های لازم را جهت بهبود و بالابردن کیفیت ارتباطات و پوشش مخابراتی را با همراهی اپراتورها توسعه بدهیم.

وی اشاره کرد: گسترش توسعه شبکه فیبر نوری و توسعه شبکه تلفن همراه از جمله زیرساخت‌های موجود در مخابرات منطقه استان  است.

مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مخابرات منطقه درصدد است که تا پایان سال جاری در ۲۳۴ نقطه استان، سایت مخابراتی و دکل جدید به ارزش ۳۵۱ میلیارد تومان احداث کرده و ۹۰ سایت قدیمی را با هزینه ۳۷ میلیارد تومان به‌روزرسانی کند.

اروجی تاکید کرد: از سال ۷۴ تا ۹۲ نیازی به استفاده اپراتورها از یک کانال خاص نبود و مشکلی هم وجود نداشت اما از سال ۹۲ به بعد، عبور از فیلتر تعریف شده سبب کاهش روند توسعه گردید.

وی افزود: عمده‌ترین دغدغه و مشکل مخابرات منطقه، تملک‌ها به منظور نصب دکل و سایت‌های مخابراتی است، به همین منظور درخواست بازنگری و اصلاح روند آن توسط شورای اسلامی شهرستان مشهد، مبنی بر تسهیل در روند پروسه صدور مجوز و بازنگری مصوبات مربوطه است.

علی بهرامی‌زاده مدیر ارشد اپراتور ایرانسل در خراسان رضوی عنوان کرد: با توجه به ارزش میلیاردی تجهیزات و پروسه طویل احداث ۳۵ سایت مخابراتی، شرکت فن‌آسیا برق ندارد و عملکردی بر نظارت پیمان‌کاران نیز وجود ندارد. همین امر موجب اختلالات زیاد در روند توسعه و بهبود خدمات به شهروندان شده است.

وی ادامه داد: اپراتور ایرانسل از آبان ماه سال گذشته تاکنون موفق به احداث ۲۲ سایت مخابراتی شده است اما از سال آینده ما قادر به احداث سایت جدید نخواهیم بود و تنها محدود به حفظ سایت‌های موجود هستیم. بنابراین تقاضا دارم، اصلاح یا بازنگری در مصوبه فوق در جهت تسهیل امور خدمات پوشش مخابراتی انجام شود.

در پایان این نشست، شهناز رمارم با بیان اینکه «تنها راهکار حل این مشکلات، استفاده از زبان تخصص و تعامل است»، خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر مشهد و شهرستان مشهد، ‌نهاد نظارتی، مطالبه‌گر و  قانون‌گذار تلقی می‌شود. ما نمایندگان مردم و مسئول پیگیری درخواست آن‌ها هستیم و با استفاده از  این ظرفیت‌ها و نهاد شهروندی و مردم‌سالار، باید در جهت رفع مشکلات و تسریع در روند اجرایی آن بهره لازم و کافی ببریم. ازاین‌رو پس از مشخص شدن نتایج کمیته کارشناسی، هر دو شورا در صورت لزوم و در جهت اصلاحات لازم و یا ثبت مصوبه‌های جدید به‌منظور خدمت بیشتر به مردم شهرستان اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید